20th-century eschatological essays of the Old Believers
The paper examines 20th-century eschatological essays of the Old Believers, classifies them as the genre of spiritual essays in traditional booklore and determines the origin of this genre. The sources of the research are six essays written in the 20th century by Old Believers of different concords - three were written by chasovennye, two by belokrinitskie, and one by a Pomorian Old Believer. The introduction of the paper is devoted to determining the features of the genre of Old Believer eschatological essays. To do so, the paper uses the analyses of A. A. Panchenko and S.E. Ninkitina on the problems of folk eschatology. The author has verified their conclusions by applying them to the Old Believer essays in question. Although several essays derive from the folk oral tradition (they were recorded in written somewhat later), they must be examined as written artefacts featuring professional commentary on the Holy Scripture. Unlike folklore texts on similar subjects, the Antichrist is clearly personified in the image of Soviet authority. Brief descriptions of each essay are provided. The authors of the essays were S.Ya. Laptev, A.G. Murachev, V.G. Tokmenin, I.G. Usov, N.I. Venediktov. The paper focuses on essays which have not been subjected to intensive study by other researchers. The focus of the article is on the essay "On the decay and terror which have surrounded the Russian land and who is guilty of this", which was written by an anonymous author. It was written in 1905 by a Pomorian Old Believer who lived in the Volga region. It is interesting because this piece was one of the first examples of the genre of the Old Believer political pamphlet: this genre was based on images of the Apocalypse. The events of 1905 changed the Old Believers' attitude to socio-political activity: they turned from mostly passive opposition to active participation in political discussions. The Old Believers combined modern forms of struggle for their interests with traditional ones. Their attitude to modern reality was expressed in medieval forms: this was at the basis of the aforementioned essays. Thus, a series of Old Believer political essays born in the revolutionary events of the 20th century can be traced. Their religious character could not hide their anti-state attitudes. The 1905 essay was one of the first in this series: its criticism of the ruling regime was also one of the softest. Nonetheless, it gave direction to the development of the Old Believer thought.
Keywords
Россия,
старообрядчество,
эсхатология,
советская власть,
антисоветские сочинения,
Russia,
Old Believers,
eschatology,
Soviet government,
anti-Soviet essaysAuthors
Pochinskaia Irina V. | Ural Federal University | poirvi12@gmail.com |
Всего: 1
References
Панченко А. А. Христовщина и скопчество: фольклор и традиционная культура русских мистических сект. М. : ОГИ, 2002.
Покровский Н.Н., Зольникова Н.Д. Старообрядцы-часовенные на востоке России в XVIII-XX вв. Новосибирск : Наука, 2002.
Починская И.В. Родион Уральский - один из последних писателей древнерусской традиции // Уральский исторический вестник. Екате ринбург, 2007. № 6. С. 67-76.
Pocinskaya I.V. Eine altglattbige Interpretation der Johannesapokalypse aus jttngster Zeit // Jarbttcher fur Geschichte Osteuropas. 2015. № 3. Р. 430-443.
ЛАИ УрФУ. VII. 315р/5624.
Иннокентий (Усов), епископ. Апокалипсические чудовища. Кишинёв : Тульча, 1931 (стеклограф).
Иннокентий (Усов), епископ. Апокалипсические чудовища // Церковное обозрение. 1942. № 9-10. С. 6-8; 1943. № 4. С. 7-8; № 5. С. 7-8; № 12. С. 6.
Пригарин А.А. «Уроки хронологии»: сочинение владыки Иннокентия Усова «Апокалипсические чудовища» // Британская политика и мир: контуры исторического взаимодействия. К 60-летию проф. Олега Борисовича Демина: сб. науч. ст. / отв. ред. Ю.В. Шахин. Одесса, 2008. С. 8-14.
Гудков А.Г. Тайна лицевого гектографа // Посев. 2016. № 6. С. 17-20.
Усов И.Г. // Вознесенский А.В., Мангилев П.И., Починская И.В. Книгоиздательская деятельность старообрядцев (1701-1918): материалы к словарю. Екатеринбург : Изд-во УрГУ, 1996. С. 65.
Агеева Е.А., Боченков В.В. Иннокентий // Православная энциклопедия. М., 2010. Т. 23. С. 27-30.
Бренье Ф. Евреи и Талмуд. Париж, 1924.
Марков Н.Е. Думские речи. Война темных сил. Париж, 1928.
Histoire des juifs, depuis Jesus-Christ jusqu'a present: Contenant les dogmes des juifs leurs confession de foi; leurs variations..: Pour servir de Suppl. & de Cont. a l'Histoire de Joseph. Paris : Roulland, 1710.
Marr W. Der Sieg des Judenthums ttber das Germanenthum. Vom nicht confessionellen Standpunkt aus betrachtet. Bern, 1879.
The International Jew: The World's Foremost Problem. Detroit, 1920.
Магола А. Исповедники старой веры в Молдавской ССР во времена советского богоборческого режима // Материалы XI Международной научной конференции «Старообрядчество: история, культура, современность». 11-13 ноября 2014 г. М., 2014. Т. 1. С. 170-187.
ЛАИ УрФУ. XVIII. 42р/1683.
ПСЗРИ. Собрание третье. СПб., 1908. Т. 25. С. 258-261. № 26126 «Апреля 17. Высочайше утвержденное положение Комитета Министров (Собр. Узак. 1905 г. Апреля 17, отд. I, ст. 526). - Об укреплении начал веротерпимости»; С. 754. № 26803 «Октября 17. Манифест. (Собр. Узак. 1905 г. Октября 17, отд. I, ст. 1658). - Об усовершенствовании государственного порядка»;
ПСЗРИ. Собрание третье. СПб., 1909. Т. 26. С. 904-914. № 28424 «Октября 17. Именной Высочайший указ, данный Сенату (Собр. Узак. 1906 г. Октября 17, отд. I, ст. 1728). - О порядке образования и действия старообрядческих и сектантских общин и о правах, и обязанностях, входящих в состав общин последователей старообрядческих согласий и отделившихся от Православия сектантов».
Словарь иностранных слов / сост. Н. А. Гавкин. В конце XIX - начале XX в. переиздавался 48 раз.
Русское слово. 1895. № 1.
Сергиев И.И. (прот. Иоанн, Кранштадтский). Начало и конец нашего земного мира. Опыт раскрытия пророчеств Апокалипсиса. СПб., 1900.
Соловьев В.С. Три разговора о войне, прогрессе и конце всемирной истории, со включением краткой повести об Антихристе. СПб. : Издание Санкт-петербургского т-ва печатнаго и издательского дела «Труд», 1901.
Каптерев Н.Ф. Характер отношений России к православному Востоку в XVI и XVII столетиях. М., 1885.