Biological metaphysical scientism in addressing the issue of altruism and egoism
The aim of this research is philosophical analysis of the most influential approach to the explanation of altruism and egoism as phenomena of natural and cultural human existence, which are represented by biology. Nowadays biology is the leader of the scientific avantgarde. The research focuses on the most debatable parts of biology (sociobiology, evolutionary ethics and psychology, human etiology), and offers a solution to the problem of altruism and egoism, their functional characteristics in nature and culture. The methodology of the analysis has been determined by a look at the ongoing scientism of culture and philosophy from the standpoint of the dialectical method. The problem solved in the given article is connected with the contrariety and ambiguity of the understanding of altruism and egoism in humanitarian knowledge and with the specific apology of naturalism caused by confident claims to explain these phenomena by the rapidly developing complex of biological sciences. This problem can be formulated in the following questions: What does the “Bio Big Bang” observed in the Humanities mean? How can we explain the apparent lack of alternatives to naturalism in solving the problem of altruism and egoism? It is proved that the conceptualization and absolutization of models of altruism and egoism that have been developed in these areas of knowledge are, in fact, a methodological and worldview expansion of biology which can be qualified as a biological form of metaphysic scientism and denoted by the term “biocracy”. The authors have revealed two types of such scientism: traditional, where nature is a subject which exceeds a human in its power and wisdom, and innovative, where nature is an object which can be technically modernized up to a biotechnological modernization of morality (“ethic eugenics”). The authors have shown that sociobiology is a kind of a reverse toward traditional biological scientism and has the meaning of a preventive measure. It implicitly expresses concern for the modern scale of innovative transformations of human nature and articulates the request for “naturalization”. It contributes to the formation of a different, “biophilic” attitude to nature, which increases our chances for survival as a minimum, for salvation as a maximum. Sociobiology reminds that the mind and the altruistic-moral principle had a common genesis. If altruism performs the function of species protection in the animal world, it performs the functions of protection of humans and culture in human society. But the tension of the long “leash”, by which nature constrains culture, becomes critical. If it breaks, this aromorphosis in the history of our species will be the last on the way to a posthuman future in which, obviously, there will be no problem of altruism and egoism.
Keywords
метафизический сциентизм,
альтруизм,
эгоизм,
социобиология,
эволюционная этика,
этология,
metaphysical scientism,
altruism,
egoism,
socio-biology,
evolutionary ethics,
ethologyAuthors
Maksimenko Ludmila A. | Omsk State Medical University | msw60@yandex.ru |
Zenets Nina G. | Omsk State Medical University | df_zenec@mail.ru |
Varova Natalia L. | Omsk State Pedagogical University | nvarova@mail.ru |
Всего: 3
References
Красиков В.И. В экстриме. Междисциплинарное философское исследование причин, форм и паттернов радикального сознания. М., 2006. 506 с.
Печчеи А. Человеческие качества. М. : Прогресс, 1980. 302 с.
Гуссейнов А. А. Этика и мораль в современном мире // Этическая мысль: современные исследования. М. : Прогресс-Традиция, 2009. С. 5-18.
Кутырев В. А. Духовность, экономизм и технология: драма взаимодействия // Апология человеческого: предпосылки и контуры консерва тивного философствования : сб. ст. Москва ; Берлин : Директ-Медиа, 2015. С. 64-93.
Кант И. Антропология с прагматической точки зрения // Кант И. Сочинения : в 6 т. М. : Мысль, 1966. Т. 6. С. 349-587.
Апресян Р.Г. Эгоизм // Электронная библиотека Института философии РАН. Новая философская энциклопедия. URL: http://iphras.ru/elib/3495.html (дата обращения: 27.04.2017).
Рэнд А. Добродетель эгоизма = The Virtue of Selfishness: A New Concept of Egoism. М. : Альпина Паблишер, 2011. 185 с.
Рэнд А. Ответы: Об этике, искусстве, политике и экономике. М. : Альпина Паблишер, 2012. 282 с.
Денисов С.Ф. Сциентизм в метафизике. Омск : Изд-во ОмГПУ, 2011. 298 с.
Якимова Е.В. Феномен альтруизма: новые аспекты и современные аналитические тенденции // Социологический ежегодник: 2012 : сб. науч. тр. М. : РАН ИНИОН, 2013. С. 241-266.
Ильин Е. И. Психология помощи. Альтруизм. Эмпатия. СПб. : Питер, 2013. 304 с.
Зинченко В. Доброта существует ради себя самой. URL: http://www.psychologies.ru/self-knowledge/behavior/vladimir-zinchenko-dobrota-suschestvuet-radi-sebya-samoy/ (дата обращения: 27.09.2017).
Палмер Дж., Палмер Л. Эволюционная психология. Секреты поведения Homo sapiens. СПб. : Прайм-ЕВРОЗНАК ; М. : ОЛМА-ПРЕСС, 2003. 383 с.
Петренко В.Ф. Базовые метафоры психологических теорий // Вестник Московского университета. Сер. 14. Психология. 2013. № 1. С. 423.
Смит Н. Современные системы психологии. СПб. : Прайм-ЕВРОЗНАК, 2003. 384 с.
Якимова Е.В., Мелони М. Морализация биологии: плюсы и минусы благостного взгляда на природу // Социальные и гуманитарные науки. Отечественная и зарубежная литература. Сер. 11. Социология. Реферативный журнал. 2014. № 3. С. 100-109.
Тищенко П.Д., Юдин Б.Г. Звездный час философии // Вопросы философии. 2015. № 12. С. 198-203.
Смит Р. Человек между биологией и культурой // Человек. 2000. № 1. 25-36.
Карпинская Р.С., Никольский С.А. Социобиология: критический анализ. М. : Мысль, 1988. 203 с.
Никольский С. А. Социобиология - биосоциология человека? URL: http://ethology.ru/library/?id=166 (дата обращения: 27.09.2017).
Марков А. Эволюция человека : в 2 кн. Кн. 2: Обезьяны, нейроны и душа М.: АСТ: CORPUS, 2013. 512 с.
Моисеев Н.Н. Человек и ноосфера. М. : Мол. гвардия, 1990. 351 с.
Лоренц К. Так называемое зло (К естественной истории агресии) // Лоренц К. Оборотная сторона зеркала. М. : Республика, 1998. С. 62242.
Edward O. Wilson. Sociobiology. The New Synthesis. Harvard University Press, 1975. 697 р.
Interview with E.O. Wilson about «the personal journey behind his professional success» // Harvard Gazette. April 2014. URL: https://news.harvard.edu/gazette/story/2014/04/search-until-you-find-a-passion-and-go-all-out-to-excel-in-its-expression (дата обращения: 29.11.2017).
Edward O. Wilson. On human nature. Cambridge, MA : Harvard University Press, 1978. URL: http://kropfpolisci.com/human.nature.wilson (дата обращения: 29.11.2017).
Edward O. Wilson. Sociobiology. The abridged edition. Massachusetts : The Belknap Press of Harvard University Press Cambridge, 1980. 366 p.
Уилсон Э.О. Смысл существования человека. URL: https://postnauka.ru/longreads/48108 (дата обращения: 23.06.2017).
Maynard Smith J. Group Selection and Kin Selection // Nature. 1964. Vol. 201. P. 1145-1147.
Уилсон Э. Хозяева Земли. Социальное завоевание планеты человечеством. СПб. : Питер, 2014. 352 с.
Докинз Р. Эгоистичный ген. URL: http://ethology.ru/library/?id=56 (дата обращения: 23.06.2017).
Рьюз М., Уилсон Э. Дарвинизм и этика // Вопросы философии. 1987. № 1. С. 94-108.
Robert L. Trivers. The Evolution of Reciprocal Altruism // The Quarterly Review of Biology. 1971. Vol. 46, № 1 (March, 1971). P. 35-57.
Савельев С. Мы теряем мозг. URL: http://elementy.ru/nauchno-populyarnaya_biblioteka/431281/My_teryaem_mozg (дата обращения: 29.11.2017)
Назаретян А.П. Агрессия, мораль и кризисы в развитии мировой культуры (Синергетика исторического процесса) : курс лекций. М. : Наследие, 1996. 184 с.
Марков А. Эволюция человека : в 2 кн. Кн. 1: Обезьяны, кости и гены. М. : АСТ: CORPUS, 2013. 464 с.
Ламсден Ч.Дж., Уилсон Э.О. Прометеев огонь (Фрагмент из книги) // Этическая мысль 1991. М. : Республика, 1992. С. 325-341.
Лоренц К. Оборотная сторона зеркала // Лоренц К. Оборотная сторона зеркала. М. : Республика, 1998. С. 243-488.
Черниговская Т.В. Человеческое в человеке: сознание и нейронная сеть // Проблема сознания в философии и науке. М. : ИФ РАН ; «Ка-нон+», 2008. С. 325-360.
Секацкая М.А. Моральная ответственность без свободы воли. Аргумент в пользу натуралистической этики // Вопросы философии. 2014. № 10. С. 151-161.
Красиков В.И. Научно-философские гибриды: сциентификация философии в XIX-XX вв. // Вестник КузГТУ. 2013. № 1. C. 159-162.
Рьюз М. Эволюционная этика: здоровая перспектива или окончательное одряхление? // Вопросы философии. 1992. № 3. С. 34-52.
Эгин Д. Прощай, эгоистичный ген! URL: http://ethology.ru/library/?id=301,%202007 (дата обращения: 27.04.2017).
Грудинкин А. За муравейником - человейник // Знание - сила. 2014. № 6. С. 94-101.
Скулачев В.П. Феноптоз, или Запрограммированная смерть организма. URL: http://elementy.ru/nauchno-populyarnaya_biblioteka/25551/ Fenoptoz_ili_Zaprogrammirovannaya_smert_organizma (дата обращения: 29.11.2017).
Саймон Г. Что такое альтруизм? // В мире науки. 1991. № 5. С. 59.
Хайдеггер М. Письмо о гуманизме // Проблема человека в западной философии. М. : Прогресс, 1988. С. 314-356.
Поппер К. Дарвинизм как метафизическая исследовательская программа. URL: http://www.keldysh.ru/pages/mrbur-web/philosophy/ pop-per/popper6.htm (дата обращения: 29.11.2017).
Добжанский Ф.Г. Мифы о генетическом переопределении и tabula rasa. URL: http://ethology.ru/library/?id=79 (дата обращения: 29.11.2017).
Гуревич П. Десакрализация мозга // Философская антропология. 2015. Т. 1, № 1. С. 6-19. URL: https://iphras.ru/uplfile/ root/biblio/phan/PhAn_RUS.pdf (дата обращения: 29.11.2017).