Technologies of work with citizens’ appeals to the Administration of Tomsk Oblast | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2018. № 427. DOI: 10.17223/15617793/427/13

Technologies of work with citizens’ appeals to the Administration of Tomsk Oblast

The aim of the article is to consider citizens’ appeals, one of the most significant spheres of the Tomsk Oblast Administration activities. The incoming complaints and proposals show the urgent problems the population of the region face. Rapid response and professional solution of issues are the main tasks of local authorities. The author dwells on the structure and responsibilities of the department that works with this kind of documentation, its normative and methodological bases. It should be noted that the employees work professionally, at a sufficiently high level, with such specific documentation. The distribution of job responsibilities between the employees of the department has been regulated in order to prevent duplication of operations and optimize the mechanism of handling complaints in and beyond the territory of Tomsk Oblast. Appeals are received via several channels: via postal service, e-mail, fax, VipNet (channel for letters coming from the Presidential Administration), in person. Every day, 30-40 applications are received for registration, and the number of appeals via e-mail is growing. The procedures for working with written, oral and electronic appeals have much in common; they still differ in some aspects. The article analyzes in detail all the operations of appeal processing: registration, execution, control over execution, preparation of a reply, etc. There is a special control over appeals addressed to the President of the Russian Federation. After analyzing the activities of the department for working with citizens’ appeals, the author notes that the number of appeals is growing every year; there is an increase in repeated appeals. Analysis of appeals identifies the most problematic issues of the recent years. These are issues in the field of housing and utilities sector and the social sphere. The social categories of pensioners, disabled people, representatives of families with many children and single-parent families appeal to the Administration most frequently. The greatest number of appeals (per one thousand people) comes from the inhabitants of Tomsk and Kedrovy, of Tomsk, Verkhneketsky and Molchanovo districts. Appeals the department receives are analyzed quarterly concerning the number, nature and course of their processing. At the end of the calendar year, a report is prepared with similar information for the governor and other officials. Based on the identified problems, the employees of the Administration take appropriate measures to resolve, regulate and prevent similar complaints and requests in the future.

Download file
Counter downloads: 192

Keywords

Томская область, обращения граждан, электронный документооборот, электронные документы, личный прием, контроль за обращениями, Tomsk Oblast, citizens’ appeals, electronic document management, electronic documents, personal appointment, control over appeals

Authors

NameOrganizationE-mail
Bykova Tatiana A.Tomsk State Universitybta-tomsk@mail.ru
Всего: 1

References

Мосягина О.В. Работа с обращениями граждан: организация и технология работы // Справочник секретаря и офис-менеджера. 2003. № 2.
Шияневская И. А. Организация работы с обращениями граждан // Современные технологии делопроизводства и документооборота. 2015. № 9.
Янковая В.Ф. Организация работы с обращениями граждан: закон есть, но проблемы остаются // Современные технологии делопроиз водства и документооборота. 2013. № 12.
Храмцовская Н.А. Расширение сферы применения Закона об обращениях граждан // Делопроизводство и документооборот на предприя тии. 2013. № 7.
Ермолаева А.В. Ланденко М. Работа с обращениями граждан в органах государственной власти субъектов РФ и органов местного само управления // Секретарское дело. 2004. № 12.
Кукарина Ю.М., Говорова Р.Т. Особенности организации работы с обращениями граждан в Министерстве образования и науки Россий ской Федерации // Делопроизводство. 2015. № 3.
Фионова Л.Р., Серова И. А. Анализ работы с обращениями граждан в отделе полиции // Делопроизводство. 2015. № 4.
Самович Ю.В. Право на обращение в Европейский суд по правам человека : учеб. пособие. М. : РИОР ИНФРА-М, 2012.
Андреев М. А. Специфика работы с обращениями граждан к Президенту Российской Федерации // Делопроизводство. 2015. № 4.
ФЗ «О порядке рассмотрения обращений граждан РФ» № 59-ФЗ от 02.05.2006 г. URL: http://letters.kremlin.rU/acts/2.htm (дата обращения: 09.04.2014).
ФЗ «Об основах государственной службы РФ» от 31.07.1995. N 119-ФЗ. URL: http://www.rg.ru/1995/07/31/Federalnyjzakonot 31iulya1995.html (дата обращения: 04.07.2017).
ФЗ «Об общих принципах организации местного самоуправления в РФ» от 06.10.2003 N 154-ФЗ. URL: http://www.consultant.ru/popular/ selfgovernment/ (дата обращения: 04.07.2017).
Федеральный закон «О внесении изменений в статью 5.59 Кодекса Российской Федерации об административных правонарушениях и статьи 1 и 2 ФЗ О порядке рассмотрения обращений граждан Российской Федерации» от 07.05.2013 N 80-ФЗ. URL: http://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_145999/ (дата обращения: 04.07.2017).
Закон Томской области «Об обращениях граждан в государственные органы Томской области и органы местного самоуправления» от января 2007 г. N 5-ОЗ 28.12.2006 N 3834. URL: http://base.garant.ru/7806418/ (дата обращения: 04.07.2017).
Порядок рассмотрения обращений граждан и организаций в Администрации Томской области от 10 ноября 2014 г. URL: http://tomsk.gov.ru/ru/dlja-naselenija/obrascheniya-grazhdan/ (дата обращения: 17.07.2017).
Постановление Губернатора ТО «Об утверждении Положения о Комитете по общим вопросам Администрации Томской области» от 12.12.2012 N 177. URL: http://docs.cntd.ru/document/951855650 (дата обращения: 17.07.2017).
Типовой регламент внутренней организации федеральных органов исполнительной власти. URL: http://r02.fssprus.ru/ tipovojj_reglament_vnutrennejj_organizacii_ federalnykh_organov_ispolnitelnojj_vlasti/ (дата обращения: 17.06.2017).
Сайт Администрации Томской области. URL: https://tomsk.gov.ru/appeal/front/new
Официальный интернет-портал Администрации Томской области. Томск, 2017. URL: https://tomsk.gov.ru/appeal/front/evaluation
Текущий архив Администрации Томской области.
 Technologies of work with citizens’ appeals to the Administration of Tomsk Oblast | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2018. № 427. DOI: 10.17223/15617793/427/13

Technologies of work with citizens’ appeals to the Administration of Tomsk Oblast | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2018. № 427. DOI: 10.17223/15617793/427/13

Download full-text version
Counter downloads: 5714