The construction of the Chuya Highway in the 1920s | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2018. № 427. DOI: 10.17223/15617793/427/20

The construction of the Chuya Highway in the 1920s

The article considers the problem of the reconstruction and construction of the Chuya Highway after the end of the First World War and the Civil War. The aim of the work is to highlight the problems that the young Soviet state faced in the first decade of its existence in the field of road construction. The source basis of the study is the materials of the R-230 Fund of the Novosibirsk-Biysk-Tashanta Road Administration of the General Directorate of National Highways “Gushosdor” of the USSR Ministry of Construction and Operation of Highways. It is important to note the works of Altai local historians published in local newspapers in different years, including V. Ship-ilov, S. Isupov and others. In the first part of the work the author describes the state of the Chuya Highway in the early 1920s. The issues of recognizing the tract a highway of state significance and the beginning of a discussion by the Soviet authorities of the possibility of using the right-bank direction instead of the left-bank are discussed here. In the second part of the work the author describes the beginning of extensive restoration work: the restoration of ferry crossings and bridges destroyed during the Civil War and the beginning of survey work at the most difficult sections of the Chuya Highway: in the valley of the Sarasaki and the Chergi rivers (the Komar Pass), search for options for detouring the Seminsky Pass, Arzhany and Red mountains, the possibility of laying a new road on the Chick-Taman Pass. In the third part of the work, the expediency of using the Katun (right-bank) direction of the Chuya Highway is discussed in detail. The issues of confrontation of the local authorities with the Siberian Branch of Local Transport, the beginning of active works on the Biysk-Ulala (Gorno-Altaisk) section are touched upon. Finally, the author comes to the following conclusions: 1. The choice of a new direction for the construction of the Chuya Highway, which turned into a whole epic, ended with the victory of the position of the Oirot regional executive committee, as well as representatives of the Shebalinsky and Ongudai districts, which resulted in the laying of the highway along the city of Biysk, Maima, Ust-Sema, Cherga, Shebalino, Ongudai and Kosh-Agach settlements up to the border with Mongolia. 2. The technical and financial resources of the region and the state to restore the highway in the specified period were very meager, which led to attempts to actively use the labor service and forces of the local population, and to force organizations involved in trade with Mongolia to finance the project. However, these attempts mostly failed, and the construction of the Chuya Highway was entrusted to SibLag, the Siberian Corrective Labor Camp, in the 1930s.

Download file
Counter downloads: 231

Keywords

Чуйский тракт, дорожное строительство, изыскательные работы, горные перевалы, паромные переправы, Chuya Highway, road construction, exploration, mountain passes, ferry crossings

Authors

NameOrganizationE-mail
Podrezov Mikhail V.Shukshin Altai State Humanities Pedagogical Universitymisha_1101@mail.ru
Всего: 1

References

Архивный отдел Администрации города Бийска. Ф. Р-230. Оп. 1. Д. 2. Доклад начальника Дорстроя о значении строительства тракта за 1922 г.
Пустогачева Т.С. Строительство Чуйского тракта в первой трети XX в.: варианты, дискуссии // Мир Евразии. 2009. № 1 (4).
Архивный отдел Администрации города Бийска. Предисловие к описи № 1 документов постоянного хранения фонда Р-230 Управления дороги Новосибирск - Бийск - Ташанта.
Архивный отдел Администрации города Бийска. Ф. Р-230. Оп. 1. Д. 1. Протокол заседания Алтайского дорожно-технического совещания.
Исупов В. Века и версты Чуйского тракта // Деловой Бийск. 2010. № 35. С. 8-9.
Могулчина С. А. Чуйский тракт - главная артерия Республики Алтай // Материалы республиканской научно-исторической конференции «История и современность Республики Алтай». Горно-Алтайск, 2012.
Архивный отдел Администрации города Бийска. Ф. Р-230. Оп. 1. Д. 4. Сметные исчисления на постройку мостов, паромов за 1922 год.
Шипилов В. Перевалы Чуйского тракта // Бийский рабочий. 1986. 29 марта. С. 3.
Архивный отдел Администрации города Бийска. Ф. Р-230. Оп. 1. Д. 2. Пояснительная записка к производственному плану на 1926 1927 бюджетный год.
Архивный отдел Администрации города Бийска. Ф. Р-230. Оп. 1. Д. 3. Доклад начальника партии изысканий и по изысканиям тракта вблизи рек Сарасы, Черги и др. за 1926 г.
Архивный отдел Администрации города Бийска. Ф. Р-230. Оп. 1. Д. 9. Сведения о каменных материалах Бийск, Алтайск, Сараса и пояснительная по изысканиям перевалов по долинам реки Сараса (Чуйского тракта).
Шипилов В.Н. Паромы Чуйского тракта // Бийский рабочий. 1985. 10 дек. С. 2.
Шипилов В.Н. Авторемонтники // Бийский рабочий. 1984. 25 апр. С. 3.
Грехова Е. А. Чуйский тракт до монгольской границы. Историко-краеведческий очерк. Бийск, 2006.
Казамбаева А.Ч. Чуйский тракт - история и современность (по документам архивного фонда Кош-Агачское ФГУ «Дорожноэксплуатационное предприятие № 221» // Материалы Республиканской научно-исторической конференции «История и современность Республики Алтай». Горно-Алтайск, 2012.
Архивный отдел Администрации города Бийска. Ф. Р-230. Оп. 1. Д. 13. Протоколы заседания Президиума Окружного исполнительного комитета Сибкрая, о подготовке к строительству за 1929 г.
Шипилов В.Н. Чуйский тракт // Бийский рабочий. 1984. 6 нояб.
Архивный отдел Администрации города Бийска. Ф. Р-230. Оп. 1. Д. 15. Директивные указания, распоряжения народного комиссариата путей сообщения Союза ССР за 1931 г.
 The construction of the Chuya Highway in the 1920s | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2018. № 427. DOI: 10.17223/15617793/427/20

The construction of the Chuya Highway in the 1920s | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2018. № 427. DOI: 10.17223/15617793/427/20

Download full-text version
Counter downloads: 5714