The eye and optical devices: deformation of sight in Vladimir Nabokov's prose | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2018. № 429. DOI: 10.17223/15617793/429/7

The eye and optical devices: deformation of sight in Vladimir Nabokov's prose

The report deals with the analysis of the images and motifs related to visuality: images of eye and glasses, motifs of vision and blurred vision. Visual studies of Nabokov's poetics are one of the main "keys" to his aesthetics and philosophy of art. On the one hand, the eye image in Nabokov's works is realistically developed, the author gives a detailed description of the portrait of the characters, special attention is paid to the description of the eyes. On the other hand, the metaphor "eyes are the mirror of the soul" is often represented in Nabokov's Russian novels. The author gives unsightly eyes to the negative characters, or makes them suffer from myopia. A medical diagnosis is conceptualized metaphorically: myopia and its associated image of points become a metaphor for the aesthetic (The Gift) or spiritual and moral blindness of the characters (King, Queen, Knave). At the same time, the heroes, for whom the author feels sympathy, have sharp eyesight. Visual acuity in the works of Nabokov becomes an integral part of a writing gift. Such correlation is not observed in the author's English prose: in Pnin the protagonist, who evokes definitive sympathy, wears glasses; he is short-sighted and clumsy, but at the same time is endowed with an amazing ability to see the past as real as the present, a gift of sympathy for loved ones, a gift of compassion. The image of glasses and the motif of myopia are connected with the motif of reminiscence, vital for Nabokov's works. The image of points in Nabokov's novels is analyzed in the context of the Russian prose of the 1920s-1930s. The connection of this image is shown with the reception of "estrangement" (in the novel King, Queen, Knave). In Russian novels, the writer uses the prism of perception of a human being with a pathology of eyesight to describe habitual things in an unconventional perspective; however, in American ones (Ada) he uses "estrangement" to comprehend the main image of the visual organ. The article analyzes the plot-forming function of eyeglasses and deformation of vision. They are considered as the inter-and intra-textual aspects of the development of this image and motif in the author's texts. There are also philosophical aspects, connected with images of the eye in the oeuvres of Nabokov. In his texts an "enormous eye" becomes a symbol of unlimited seeing, approaching to borders of "otherworld". The motif of such "dilated lookeding" (M. Matushin), metaphysical afterlight in Nabokov's texts is connected with death. Elaboration of the image of the eye and the motif of eyesight is analyzed in context of experimenting in visual art in the beginning of the 20th century (in the works of O. Redon, R. Magritt, S. Dali).

Download file
Counter downloads: 283

Keywords

визуальная поэтика, Набоков, образ глаза, образ очков, мотив близорукости, visual poetics, Nabokov, image of eye, image of glasses, motif of myopia

Authors

NameOrganizationE-mail
Trubetskova Elena G.Saratov State Universityetrubetskova@gmail.com
Всего: 1

References

Набоков о Набокове и прочем : интервью, рецензии, эссе. М. : Независимая газета, 2002. 704 с.
Ямпольский М. Бабочка памяти (Набоков) // Ямпольский М. О близком : очерки немиметического зрения. М. : Новое литературное обо зрение, 2001. С. 171-210.
Гришакова М. Визуальная поэтика В. Набокова // Новое литературное обозрение. 2002. № 54. С. 205-228.
Трубецкова Е. Эстетика зрения В. Набокова в контексте оптических экспериментов ХХ века // Набоковский сборник. 2011. № 1. С. 64-75.
Набоков В. Лекции по русской литературе. М. : Независимая газета, 1996. 435 с.
Набоков В. Собр. соч. : в 4 т. М. : Правда, 1990.
Набоков В. Камера обскура // Набоков В. Русский период. Собр. соч. : в 5 т. СПб. : Симпозиум, 1999. Т. 3. С. 250-393.
Набоков В. Стихотворения и поэмы. М. : Современник, 1991. 572 с.
Набоков В. Американский период. Собр. соч. : в 5 т. / пер. с англ. С. Ильина. СПб. : Симпозиум, 1999.
Верильо П. Машина зрения. СПб. : Наука, 2004. 140 с.
Бобринская И. Новое зрение // Бобринская И. Русский авангард: границы искусства. М. : Новое литературное обозрение, 2006. С. 227289.
Долинин А. Три заметки о романе «Дар» // Долинин А. Истинная жизнь писателя Сирина. СПб. : Академический проект, 2004. С. 231267.
Сонтаг С. Болезнь как метафора. М. : Ад Маргинем Пресс, 2016. 175 с.
Тодоров Ц. Введение в фантастическую литературу / пер. с франц. Б. Нарумова. М. : Дом интеллектуальной книги, 1999. 144 с.
Трубецкова Е. «Ракетка и глаз, заброшенный в пространство»: визуальные коды русского формализма в новеллах Сигизмунда Кржижановского // Эпоха «остранения». Русский формализм и современное гуманитарное знание. М. : Новое литературное обозрение, 2017. С. 611-621.
Трубецкова Е.Г. Мир как «дочка зрения»: опыты остранения Сигизмунда Кржижановского // Известия Саратовского университета. Новая серия. Сер. Филология. Журналистика. 2013. Т. 13. С. 61-66.
Ремизов А. Лицо писателя. Рабочие тетради // Грачева А.М. Жанр романа и творчество Алексея Ремизова. (1910-1950-е годы). СПб. : Пушкинский Дом, 2010. C. 367-420.
Ремизов А. Подстриженными глазами // Ремизов А.М. Собр. соч. : в 10 т. М. : Русская книга, 2000. Т. 8. С. 5-264.
Гудкова В. Рождение советских сюжетов: типология отечественной драмы 1920-х - начала 1930-х годов. М. : Новое литературное обозрение, 2008. 464 с.
Тамручи Н. Медицина и власть // Новое литературное обозрение. 2013. № 122. С. 134-155.
Трубецкова Е. Болезнь как способ остранения: «новое зрение» В. Набокова // Вопросы литературы, 2014. № 3. C. 184-207.
Ходасевич В. Собрание стихов. М. : Центурион ; Интерпракс, 1992. 448 с. (Серебряный век)
Nabokov V. Letters to M. Scammell. The NY Public Library Berg Collection Nabokov Archive. Скаммелл М. Переводя Набокова, или Сотрудничество по переписке // Иностранная литература. 2000. № 7. С. 278-284.
Ронен О. Пути Шкловского в «Путеводителе по Берлину» // Звезда. 1999. № 4. С. 167-175.
Гришакова М. Две заметки о В. Набокове // Труды по русской и славянской филологии. Литературоведение. IV (Новая серия). Тарту, 2001. С. 247-259.
Ходасевич В. О Сирине // В.В. Набоков: pro et contra. Антология : в 2 т. СПб.: Русский Христианский Гуманитарный Институт, 1997. Т. 1. С. 244-250.
Паперно И. Как сделан «Дар» В. Набокова // Новое литературное обозрение. 1993. № 5. С. 138-152.
Ханзен-Леве О. Русский формализм. Методологическая реконструкция развития на основе принципа остранения. М. : Языки русской культуры, 2001. 667 с.
Давыдов С. «Тексты-матрешки» Владимира Набокова. СПб. : Кирцедели, 2004. 157 с.
Тургенев И.С. Отцы и дети. М. : Эксмо, 2015. 317 с.
Гусейнова Э. Игровые стратегии в лекционном курсе В. Набокова // Известия Саратовского университета. Новая серия. Сер. Филология. Журналистика. 2010. Т. 10, вып. 2. С. 74-77.
Фуко М. Рождение клиники. М. : Смысл, 1998. 302 с.
Бойд Б. Владимир Набоков: американские годы : биография / пер. с англ. М. : Независимая газета ; СПб. : Симпозиум, 2004. 927 с.
 The eye and optical devices: deformation of sight in Vladimir Nabokov's prose | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2018. № 429. DOI: 10.17223/15617793/429/7

The eye and optical devices: deformation of sight in Vladimir Nabokov's prose | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2018. № 429. DOI: 10.17223/15617793/429/7

Download full-text version
Counter downloads: 3111