Local lore-based history education for primary school children | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2018. № 429. DOI: 10.17223/15617793/429/16

Local lore-based history education for primary school children

This article discusses some aspects of history education for primary school children, namely, determining the objectives of history education; identifying the major stages of solving the problem of history education for primary school children in the history of Russian pedagogy; and defining the requirements to the methods of the organization of this process in modern school based on the use of local lore. The objectives of history education include the moral upbringing and general education of primary school children, the formation of historical conceptions as the propaedeutics of learning history in the secondary school, and the development of the basics of historical consciousness. The analysis of scientific literature determined the stages of the formation of history education for primary school children in Russia. The first stage was represented by manuscripts and cheap popular prints as the first source of history education for children (17th and 18th centuries), the second by the propaedeutic course "History" in Russia's primary school (18th and 19th centuries), the third by the ideologically oriented social and historical subjects in primary school (the 1920s to the 1990s), and the fourth by history and social science as components of the course "The Surrounding World" (late 20th century and early 21st century). The modern history subject for primary school children is characterized by integration with regard to the content of education, which includes episodic Russian history and world history. When teaching history in primary school it is expedient to use the potential of historical local lore. The main objectives of historical local lore are as follows: (1) to inform primary school children about the most significant events in the history of Russia and the small homeland, (2) to provide the original chronological structure of historical knowledge, and (3) to provide the continuity of history, the Russian language and Russian literature courses. The content of historical local lore is shown using the example of a region of Russia, namely, Kemerovo Oblast. The methodological system of modern history propaedeutics is based on the use of visual methods and entertaining material, as well as the local lore-based principle of content selection, which promotes the development of the positive motivation, learning skills and historical erudition of primary school children.

Download file
Counter downloads: 227

Keywords

историческое образование младших школьников, этапы становления начального исторического образования, историческое краеведение, methodology of primary history education, stages of formation of history education, historical local lore

Authors

NameOrganizationE-mail
Kropocheva Tatyana B.Novokuznetsk Institute (Branch) of Kemerovo State Universitykrtb@yandex.ru
Nalimova Tatiana A.Novokuznetsk Institute (Branch) of Kemerovo State Universitynalimova7@rambler.ru
Sineva Marya V.Novokuznetsk Institute (Branch) of Kemerovo State Universitykropocheva87@yandex.ru
Всего: 3

References

Лыжина О. А. Формирование исторических представлений младших школьников на уроках исторической пропедевтики : дис.. канд. пед. наук. Екатеринбург, 2004. 279 с.
Чеботарев Х.А. Слово о способах и путях, ведущих к просвещению: на высокоторжественный день рождения ея величества государыни императрицы и самодержицы всероссийския Екатерины Вторыя, премудрыя законодательницы и истинныя матери Отечества, в публичном собрании Императорскаго Московскаго университета, апреля 22 дня 1779 года / говоренное Харитоном Чеботаревым, истории, умословия и нравоучения профессором публичным ординарным, университетским библиотекарем и конференц-секретарем, и Московскаго Российскаго собрания членом. М. : Печатано в Университетской типографии, 1779. 28 с.
Бунаков Н.Ф. Школьное дело: учебный материал, проработанный на учительских съездах и курсах за 30 лет (1872-1902 г.). 3-е изд., зна чит. перераб. СПб. : Гутзац, 1906. 231 с.
Методика начального обучения истории / под ред. М.С. Васильевой. М. : Просвещение, 1964. 271 с.
Гончаров Н.К. Педагогическая система К.Д. Ушинского. М. : Педагогика, 1974. 270 с.
Гессен С.И. Глобальная «метода», или глобальное обучение грамоте / под ред. А. Павлова, С.И. Гессена, Н.А. Ганца и др. // Русская шко ла. Прага : Земгора, 1935. № 2-3. С. 19-41.
Гессен С.И. Основы педагогики. Введение в прикладную философию / отв. ред. и сост. П.В. Алексеев. М. : Школа-Пресс, 1995. 448 с.
Гуревич Я.Г. Опыт методики истории // Педагогический сборник. СПб, 1877. Кн. VII. 88 с.
Гуревич Я.Г. Историческая хрестоматия по новой и новейшей истории. СПб. : Типография МПС, 1885. 742 с.
Новые программы единой трудовой школы I ступени. I, II, III, IV годы обучения. М. ; Л. : Госиздат, 1926. 132 с.
Верзилин Н.М. Проблемы методики преподавания биологии. М. : Педагогика, 1974. 224 с.
Гиттис И.В. Методика начального обучения истории : учебник для пед. училищ. М. : Учпедгиз, 1945. 118 с.
Вагин А.А. Методика преподавания истории. М. : Просвещение, 1968. 434 с.
Карцов В.Г. Методика преподавания истории в начальной школе : учебник для пед. училищ. М. : Учпедгиз, 1956. 176 с.
Чутко Н.Я. О преподавании истории в начальной школе. Система Л.В. Занкова // Начальная школа. 2003. № 11. С. 73-76.
Население Кемеровской области на 2016 год // Сайт о странах, городах, статистике населения. URL: statdata.ru>naselenie/kemerovskoj-oblasti (дата обращения: 20.06.2017).
Разинкин А.В. Некоторые проблемы школьного краеведения в Кузбассе : историческое краеведение в Кузбассе. Кемерово : ОблИУУ, 1999. 89 с.
Кацюба Д.В. Николаев Р.В. Этнография народов Сибири. Кемерово : ОблИУУ, 2004. 202 с.
Шабалин В.М. Тайны имен Земли Кузнецкой : краткий топонимический словарь Кемеровской области. Кемерово : Обл ИУУ, 1994. 223 с.
Соловьев Л.И. Живи, Кузнецкая земля. Кемерово : Кемеровский полиграфический комбинат, 2007. 251 с.
Кропочева Т.Б. Родной край : учеб. пособие для учащихся начальных классов. Новокузнецк : КузГПА, 2006. 136 с.
Кемеровская область : атлас для школьников / под ред. В.Н. Гнатишина и др. Новосибирск : Просвещение-регион, 2009. 31 с.
Виноградова Н.Ф. Окружающий мир : 1-й класс : учебник для учащихся общеобразовательных учреждений : в 2 ч. М. : Вентана-Граф, 2014. Ч. 1. 96 с.; Ч. 2. 96 с.
Жукова С.А. Средства обучения истории в начальной школе // Начальная школа. 2013. № 4. С. 35-40.
 Local lore-based history education for primary school children | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2018. № 429. DOI: 10.17223/15617793/429/16

Local lore-based history education for primary school children | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2018. № 429. DOI: 10.17223/15617793/429/16

Download full-text version
Counter downloads: 3111