Teaching stylised image as a means to develop abstract imaginative thinking in students | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2018. № 430. DOI: 10.17223/15617793/430/21

Teaching stylised image as a means to develop abstract imaginative thinking in students

The article studies the interaction of imaginative and logical thinking in students-designers performing tasks on the volume-spatial and stylised image. The author reveals the interaction of the mental operations of logical analysis, synthesis, comparison, abstracting, concretisation, generalisation and finding regularities when working on the volume-spatial sketch from nature; and additional involvement of the imaginative thinking functions of imagination, visual-figurative representation, association, etc. when working on stylisation. A stylised image is characterised by organisation, emotional expressiveness, interpretation of natural material through artistic techniques. It presupposes the knowledge of composition and perception laws, tone and form, stylisation means; the ability to identify the pictorial, semantic essence of the setting, image, ability to create a new colour system in the composition. These skills are necessary in the professional activities of a graphic design specialist. With correctly set tasks, at each stage of work sequentially, logical and imaginative thinking functions are involved. The first impression of the setting is always generalising and emotional, then the functions of analysis, comparison, abstraction and synthesis are included. Only when the image is stylised, imagination, search for new solutions, the presentation function, etc. are involved. At the final stage, the work is again subjected to analysis and evaluation of the result. Based on the long-term observation and the stylised image programme introduction, the author draws a conclusion about the corrective function of the stylised image tasks. It is during the work on stylisation that all functions of creative thinking are involved. The programme is designed for three years, at the end of which the results are evaluated by the criteria of Tor-rens Guildford, final testing and expert evaluation of the works. As a result of the study, the following conclusions can be drawn: 1. Basic operations of logical thinking (comparison, analysis, synthesis, abstraction, specification and generalisation) are fully involved in the process of creating stylised images, along with the operations of imaginative thinking. 2. Use of certain mental operations at each stage of work makes it possible to draw conclusions about the compensating effectiveness of the tasks on the stylisation for less developed functions of the intellect. 3. Knowledge of the teacher about the need to use a certain mental operation at a certain stage of work (see Table 1) allows to give corrective advice and thus to guide the development of thinking of the future designer in a divergent type. 4. It is necessary to apply this technique in working with the 3rd-year students at Tomsk State University, specialty "Graphic Design", for the purpose of further experimental research of its effectiveness.

Download file
Counter downloads: 236

Keywords

художественное образование, дизайн, образное мышление, дивергентный тип мышления, развивающая методика, условно-стилизованное изображение, операции мышления, креативность, art education, design, imaginative thinking, divergent thinking, development technique, stylised image, mental operations, creativity

Authors

NameOrganizationE-mail
Protasova Elena K.Tomsk State Universityle22na@mail.ru
Всего: 1

References

Бехтерева Н.П., Старченко М.Г., Юпочарев В.А. и др. Исследование мозговой организации творчества. Сообщение II. Данные позитронно-эмиссионной томографии // Физиология человека. М. : Наука, 2000. Т. 26, № 5. С. 12-18.
Разумникова О.М. Функциональная организация коры головного мозга при дивергентном и конвергентном мышлении : автореф. дис.. д-ра биол. наук. Новосибирск, 2003. 44 с.
Загайнова А.Ю. Взаимосвязь конвергентного / дивергентного мышления и полушарных процессов селекции информации : значение мо торной асимметрии : автореф. дис.. канд. биол. наук. Новосибирск, 2013. 22 с.
Голубева Э.А. Способности, личность, индивидуальность. : взгляд и раздумья психофизиолога. Дубна : Феникс+, 2005.
Семенов И.Н. Социокультурная роль экзистенциальной рефлексии в развитии целеобразования и самоотношения творческой индивиду альности // Мир психологии. 2011. № 1. С. 69-82.
Кизилов А.С. Индивидуализация обучения ландшафтному дизайну студентов вузов с учетом доминирующих у них видов мышления : автореф. дис.. канд. пед. наук. Сочи, 2004.
Efremova O.N., Plotnikova I.V., Ustyuzhanina A.K. Forming Linguistic Competence of Foreign Students at the Preparatory Department of a Tech nical University. Procedia - Social and Behavioral Sciences. International Education and Cross-Cultural Communication, Problems and Solutions. 2015. URL: http://dx.doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.11.576
Абакумова Н.Н., Дубовицкая Ю.В. Разноуровневая поливариантная среда как ресурс для развития обучающихся. Тенденции и законо мерности развития соврменного российского общества: экономика, политика, социально-культурная и правовая сферы : материалы Всерос. науч.-практ. конф. с междунар. участием : в 2 ч. Казань : Познание, 2016.
Yanushchik O.V., Batbold M., Ustyuzhanina A.K. Improving the Organization of the Learning Process in Mathematics for International Students of Technical Universities // Procedia - social and behavioral sciences. International Education and Cross-Cultural Communication, Problems and Solutions. 2015. URL: http://dx.doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.11.621
Ustyuzhanina A., Plotnikova I., Efremova O. Business games in Quality control for students of technical universities. Proceedings of 2017 IEEE Global Engineering Education Conference. 2017. URL: http://dx.doi.org/10.1109/EDUCON.2017.7942822
Яскевич И.Н. Исследование инновационного потенциала обучающихся художественного профиля : к постановке проблемы // Тенденции науки и образования в современном мире. Томск : ИП Иванов Владислав Павлович, 2017. № 2-3.
Борисанова Д.А., Краснорядцева О.М. Актуализация творческих потенций подростков и молодежи в условиях дополнительного образования // Вестник Новосибирского государственного педагогического университета. 2016. № 5. DOI: http://dx.doi.org/10.15293/2226-3365.1605.02
Будакова А.В., Мацута В.В. Различия в показателях личностного потенциала у высокоинтеллектуальных студентов // Вестник Новосибирского государственного педагогического университета. 2016. № 5. DOI: http://dx.doi.org/10.15293/2226-3365.1606.02
Dietrich A., Haider H. Human creativity, evolutionary algorithms, and predictive representations : The mechanics of thought trials // Psychonomic Bulletin and Review. 2015. Vol. 22. DOI: http://dx.doi.org/10.3758/s13423-014-0743-x
Silvia P.J. Intelligence and Creativity Are Pretty Similar After All // Educational Psychology Review. 2015. Vol. 27, is. 4. DOI: http://dx.doi.org/10.1007/s10648-015-9299-1
Богоявленская Д.Б., Сусоколова И. А. К вопросу о дивергентном мышлении. Психологическая наука и образование. М. : МГППУ, 2006.
Симонов П.В. Нейробиологические основы креативности. Физиология человека. М. : Наука, 1995. Т. 21.
Гилфорд Дж. Три стороны интеллекта. Психология мышления : пер. с нем. и англ. М. : Прогресс, 1965.
Холодная М.А. Психология интеллекта : парадоксы исследования. 2-е изд., перераб. и доп. СПб. : Питер, 2002. 272 с.
Холодная М.А. Онтологическая теория интеллекта как основа технологии интеллектуального воспитания учащихся. Методы психологического обеспечения профессиональной деятельности и технологии развития ментальных ресурсов человека // Фундаментальная психология - практике. М., 2014.
Torrance E.P. Guiding creative talent. Englewood Cliffs, NJ : Prentice Hall, 1962. 278 p.
Тихомиров О.К. Структура мыслительной деятельности человека. М., 1969. 304 с.
Маклаков А. Г. Мышление. Общая психология. СПб. : Питер, 2001.
Мальцева О.И. Оптимизация процесса обучения декоративно-прикладному искусству в профессиональной подготовке художника-педагога // Гуманитарные научные исследования. 2016. № 3. URL: http://human.snauka.ru/2016/03/14399
Петренко В.Ф. Психосемантические аспекты картины мира субъекта // Психология : журнал Высшей школы экономики. М. : ГУ ВШЭ, 2005. Т. 2, № 2. С. 3-23.
Torrance E.P. Rewarding Creative Behavior. Experiments in Classroom Creativity. Englewood Cliffs N.J. : Prentice-Hall, 1965. 253 p.
 Teaching stylised image as a means to develop abstract imaginative thinking in students | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2018. № 430. DOI: 10.17223/15617793/430/21

Teaching stylised image as a means to develop abstract imaginative thinking in students | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2018. № 430. DOI: 10.17223/15617793/430/21

Download full-text version
Counter downloads: 3266