Principles of organisation and activities of commissioners of the authorities of the subjects of the Russian Federation: theory and practice | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2018. № 430. DOI: 10.17223/15617793/430/29

Principles of organisation and activities of commissioners of the authorities of the subjects of the Russian Federation: theory and practice

The article is devoted to the principles of functioning of commissioners of regional government bodies. Understanding and taking into account the principles on which the activities of subjects of power relations are based allow observing both the letter and the spirit of the law. The principles provide an opportunity to systematise the legal regulation of public relations and organise a uniform law-making process that maximises the unification of legislation. In the field of representation of government bodies and senior officials of the constituent entities of the Russian Federation, it directly contributes to solving the problems of fragmented regulation of relations of representation at the local level of administration, the contradiction of the directives of state bodies, the absence of unified rules of implementation and a single terminological basis. The aim of the study is to formulate general theoretical conclusions and provisions, to develop recommendations and proposals aimed at optimising the organisational and legal framework for the activities of commissioners of regional government bodies. Federal legislation that regulates the organisation and functioning of the system of regional state bodies, fundamental and diverse regional legal acts and acts of constitutional justice bodies, treaties, regulations and provisions of interparliamentary associations were analysed. Approved methods of scientific cognition were used: general scientific (logical, dialectical, structural functional, systemic) and specific-legal (formal legal, interpretations of law, comparative law, legal forecasting). The principles of the institution of representation of state authorities of the constituent entities of the Russian Federation were divided into two groups: general principles, which determine the general requirements for the work of the commissioner as a subject of constitutional and legal relations, and organisational principles, which determine the requirements for the work of the commissioner as a person, entering into the hierarchy of state-power relations. The article presents proposals and recommendations aimed at increasing the effectiveness of the institution of representation of regional bodies and officials. It is argued that the normative consolidation of the principles of organisation and activity of the commissioner of regional government bodies, as well as their detailing in regional normative legal acts, will help not only to specify their legal status in relation to the species characteristic, but also to increase the efficiency of their functioning, to optimise their place in the mechanism for implementing powers at the regional level.

Download file
Counter downloads: 216

Keywords

представитель, принципы, высшее должностное лицо субъекта Российской Федерации, законодательный (представительный) орган государственной власти субъекта Российской Федерации, глава региона, региональный парламент, субъект Российской Федерации, регион, региональное законодательство, commissioner, principles, highest official of subject of Russian Federation, legislative (representative) body of state power of subject of Russian Federation, head of region, regional parliament, subject of Russian Federation, region, regional legislation

Authors

NameOrganizationE-mail
Cherkasov Konstantin V.Vyatka State University; Russian Academy of National Economy under the President of the Russian Federation; Pitirim Sorokin Syktyvkar State UniversityCherkasovKV1978@yandex.ru
Osipov Daniil A.Russian Academy of National Economy under the President of the Russian Federationdaniilosipov92@gmail.com
Всего: 2

References

Пилипенко А. А. Принципы финансового права России и их нормативное закрепление : автореф. дис.. канд. юрид. наук. М., 2013. 26 с.
По делу о проверке конституционности частей первой и второй статьи 54 Жилищного кодекса РСФСР в связи с жалобой гражданки Л.Н. Ситаловой : Постановление Конституционного Суда Российской Федерации от 25.04.1995 № 3-П // Собрание законодательства Российской Федерации. 1995. № 18. Ст. 1708.
По делу о проверке конституционности отдельных положений Закона РСФСР «О Государственной налоговой службе РСФСР» и законов Российской Федерации «Об основах налоговой системы в Российской Федерации» и «О федеральных органах налоговой полиции» : Постановление Конституционного Суда Российской Федерации от 15.07.1999 № 11-П // Собрание законодательства Российской Федерации. 1999. № 30. Ст. 3988.
По делу о проверке конституционности положений пункта 2 статьи 81 Закона Челябинской области «О бюджетном устройстве и бюд жетном процессе в Челябинской области» в связи с запросом Челябинского областного суда : Постановление Конституционного Суда Российской Федерации от 11.11.2003 № 16-П // Собрание законодательства Российской Федерации. 2003. № 46 (ч. 2). Ст. 4509.
Регламент Конституционного Суда Российской Федерации (ред. от 10.10.2017) // КонсультантПлюс : справ.-правовая система. Россий ское законодательство (Версия Проф). Электрон. дан. М., 2005. Доступ из локальной сети Науч. б-ки Том. гос. ун-та.
Бородин С.С. Административное право. Общая и Особенная часть : курс лекций / С.С. Бородин, С.С. Громыко. СПб., 2007. 432 с.
Максимов С.Н. Принципы государственного управления и формирование системы экономической безопасности // Публичное и частное право. 2013. № 1. С. 34-42.
Коренев А.П. Административное право России : учеб.: в 3 ч. М. : Изд-во Моск. юрид. ин-та МВД России, 1996. Ч. 1. 268 c.
Об обеспечении взаимодействия с Законодательным Собранием Нижегородской области : указ Губернатора Нижегородской области от 26.08.2010 № 65 / КонсультантПлюс : справ.-правовая система. Российское законодательство (Версия Проф). Электрон. дан. М., 2005. Доступ из локальной сети Науч. б-ки Том. гос. ун-та.
О полномочных представителях Губернатора Омской области и Правительства Омской области в судах, правоохранительных и контролирующих органах : указ Губернатора Омской области от 15.03.2004 № 62 (с послед. изм. и доп.) // Омская правда. 2004. № 23.
Об утверждении Положения о Представителе Губернатора и Правительства Алтайского края в Алтайском краевом Законодательном Собрании : указ Губернатора Алтайского края от 30.12.2016 № 178 // Алтайская правда. 2017. № 8.
О полномочном представителе губернатора Магаданской области в Магаданской областной думе : Постановление Губернатора Магаданской области от 25.03.2004 № 55 // КонсультантПлюс : справ.-правовая система. Электрон. дан. М., 2005. Доступ из локальной сети Науч. б-ки Том. гос. ун-та.
О государственных должностях Нижегородской области и Реестре должностей государственной гражданской службы Нижегородской области : закон Нижегородской области от 30.12.2005 № 225-З (с послед. изм. и доп.) // Правовая среда. 2006. № 3 (676).
Черкасов К.В., Осипов Д.А. Представитель главы региона в региональном парламенте : место, роль и значение в механизме осуществления публичной власти // Вестник Томского государственного университета. 2017. № 418. С. 228-234.
Осокина Г.Л. Гражданский процесс. Общая часть : учеб. 3-е изд., перераб. М. : Норма : НИЦ Инфра-М, 2013. 704 с.
 Principles of organisation and activities of commissioners of the authorities of the subjects of the Russian Federation: theory and practice | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2018. № 430. DOI: 10.17223/15617793/430/29

Principles of organisation and activities of commissioners of the authorities of the subjects of the Russian Federation: theory and practice | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2018. № 430. DOI: 10.17223/15617793/430/29

Download full-text version
Counter downloads: 3266