Variety of the ballad genre in M.N. Muravyov's poetry
The formation of the literary ballad genre occurs simultaneously with the increase of interest in the folk ballad, and dates back to late 18th - early 19th centuries. At this particular time the crisis of European consciousness caused a change of philosophical paradigms: the transition from the cognitive optimism of the early Enlightenment to philosophical relativism and skepticism, characterized by realization of the impossibility of rational understanding of the World and Man, by interest in enigma, in irrational bases of the human soul. The literary-philosophical perception of that time showed the shift from sample imitation to ethnic origin apology, which had an impact on the ballad genre formation. The development of Russian literary ballad genre begins with M.N. Muravyov's ballad experiences. It was he who reoriented the Russian ballad from the French genre norms to the less canonical Anglo-German ones. The constitutive features of the new type of the ballad are the plot and the mysterious atmosphere; lack of these features leads to the synthesis of ballads with other genres - poetry and prose, folklore and fiction. M.N. Muravyov developed three variants of Russian ballads, each interacting with a certain genre - romance, historical song and elegy. "Infidelity" ("Nevernost") is a synthesis of a ballad and a romance, where the two worlds - real and surreal - are described. The contrast of the real and the mysterious, almost thirty years after the creation of "Infidelity", would become one of the most permanent features of ballads; V.A. Zhukovsky later created his "Lyudmila" using this contrast. "Boleslaw, the King of Poland" ("Boleslav, korol' pol'skiy") is close to a historical song; this type develops in a new kind of ballads such as "The Song About the First Battle of the Russians and the Tatars on the Kal-ka River" ("Pesn' o pervom srazhenii russkikh s tatarami na reke Kalke") by P.A. Katenin, partly "Thinking" ("Dumy") by K.F. Ryleev and "The Song of the Wise Oleg" ("Pesn' o veshchem Olege") by A.S. Pushkin. "A Romance Translated from the Caledonian Language" ("Romans, s kaledonskogo yazyka perelozhennyy") represents a blend of a ballad and an elegy and precedes the psychological ballads by V.A. Zhukovsky. The blurred genre boundaries, halftones and innuendo of the ballad correspond to M.N. Muravyov's lyrical talent. Recognizing the suprapersonal force, person's dependence on someone's will, the poet does not define it until the end: the concepts of "fortune", "fate", "fatality" are synonymous in his poetry. Realization of the world disharmony extends to the ballad genre which begins to emerge in M.N. Muravyov's poetry.
Keywords
Russian literature of the 18th century,
M.N. Muravyov,
story,
motive,
ballad,
romance,
русская литература XVIII в,
сюжет,
мотив,
М.Н. Муравьев,
романс,
балладаAuthors
Schumacher Anastasia E. | Siberian Branch of Russian Academy of Sciences (Novosibirsk) | nastasya02@yandex.ru |
Всего: 1
References
Левченко О.А. Жанр русской романтической баллады 1820-1830-х гг. : автореф. дис.. канд. филол. наук. Тарту, 1990. 22 с.
Душина Л.Н. Поэтика русской баллады в период становления жанра : автореф. дис.. канд. филол. наук. Л., 1975. 19 с.
Русские песни, собранные Павлом Якушкиным. СПб., 1860. 106 с.
Карамзин Н.М. Находить в самых обыкновенных вещах пиитическую сторону // Карамзин Н.М. Избранные сочинения : в 2 т. М. ; Л., 1964. Т. 2. С. 143-145.
Шаталов С.Е. Характерология элегий и баллад Жуковского (к вопросу о единстве художественного мира поэта) // Жуковский и литература конца XVIII-XIX века. М., 1988. С. 48-69.
Немзер А.С. «Сии чудесные виденья.»: Время и баллады В.А. Жуковского // Зорин А.Л., Зубков Н.Н., Немзер А.С. Свой подвиг свершив: О судьбе произведений Г.Р. Державина, К.Н. Батюшкова, В.А. Жуковского. М., 1987. С. 155-264.
Артамасова М.А. Творчество В.А. Жуковского и фольклор : дис.. канд. филол. наук. М., 2001. 191 с.
Левин Ю.Д. Оссиан в русской литературе. Конец XVIII - первая треть XIX века. Л., 1980. 205 с.
Гуковский Г.А. Очерки по истории русской литературы и общественной мысли XVIII века. Л., 1938. 313 с.
Каледония // Энциклопедический словарь. Т. 14 : Калака - Кардам. СПб., 1895. С. 12.
Иезуитова Р.В. В. Жуковский и его время. Л., 1989. 288 с.
Западов В.А. Примечания // Проблемы изучения русской литературы XVIII века. Л., 1978. С. 48-49.
Кулагина А.В. Русская народная баллада : учеб.-метод. пособие. М., 1977. 104 с.
Федотов Г.П. Стихи духовные (Русская народная вера по духовным стихам). М., 1991. 192 с.
Балашов Д.М. Древняя русская эпическая баллада : автореф. дис.. канд. филол. наук. Л., 1962. 19 с.
Беломорские старины и духовные стихи : собр. А.В. Маркова / РАН. Ин-т рус. лит. СПб., 2002. 1080 с.
Кулакова Л.И. Муравьев // История русской литературы : в 10 т. М. ; Л., 1941-1956. Т. 4 : Литература XVIII века. 1947. Ч. 2. С. 454-461.
Западов В.А. Муравьев Михаила Никитич // Словарь русских писателей XVIII века. М., 1999. Вып. 2 : К-П. С. 307.
Топоров В.Н. Неоконченная трагедия М.Н. Муравьева «Болеслав» // Из истории русской литературы. Т. 2 : Русская литература второй половины XVIII века: исследования, материалы, публикации. М.Н. Муравьев: Введение в творческое наследие. Кн. 1. М., 2001. С. 29302.
Крестова Л.В. Из истории русско-польских связей в XVIII в. (Незавершенная трагедия М.Н. Муравьева «Болеслав, король польский» и его баллада на ту же тему) // Польско-русские литературные связи. М., 1970. С. 71-82.
Маркович В.М. Балладный мир Жуковского и русская фантастическая повесть эпохи романтизма // Жуковский и русская культура. Л., 1987. С. 138-165.
Вакуленко А.Г. Эволюция «страшной» баллады в творчестве русских поэтов-романтиков XIX - начала XX в. (от В.А. Жуковского до Н.С. Гумилева) : автореф. дис.. канд. филол. наук. М., 1996.
Фризман Л.Г. Два века русской элегии // Русская элегия XVIII - начала XX века : сб. Л., 1991. С. 5-48.
Ефимова П.А. Эволюция жанра песни в русской литературе XVIII века (1730-1770 гг.) : автореф. дис. канд. филол. наук. Самара, 2007. 18 с.
Трубицына В.В. Эстетические и художественные начала русской лирики и драмы в творчестве А.П. Сумарокова (песни, трагедии) : автореф. дис.. канд. филол. наук. Барнаул, 2006. 21 с.
Кулакова Л.И., Западов В.А. М.Н. Муравьев // Письма русских писателей XVIII века. Л., 1980. С. 259-353.
Копылова Н.И. Фольклоризм композиции русской литературной баллады первой трети XIX в. // Вопросы поэтики литературы и фольклора : сб. статей. Воронеж, 1976. С. 106-116.
Чулков М.Д. Абевега русских суеверий, идолопоклоннических жертвоприношений, свадебных простонародных обрядов, колдовства, шаманства и пр. М., 1786. 326 с.
Яницкая С.С. Романс в творчестве Ю.А. Нелединского-Мелецкого // Проблемы изучения русской литературы XVIII века. Санкт- Петербург ; Самара, 2001. С. 194-198.
Душина Л.Н. На жанровом «переломе» от романса к балладе // Литературоведение : науч. доклады. Л., 1973. С. 21-25.
Акимова Т.М. «Русская песня» и романс первой трети XIX века // Русская литература. 1980. № 2. С. 36-45.
Гусев В.Е. Песни, романсы, баллады русских поэтов // Песни русских поэтов : в 2 т. Л., 1988. Т. 1. С. 5-54.
Топоров В.Н. Из истории русской литературы. Т. 2 : Русская литература второй половины XVIII века: исследования, материалы, публи кации. М.Н. Муравьев: Введение в творческое наследие. Кн. 2. М., 2003.
Душина Л.Н. М.Н. Муравьев и русская баллада // Проблемы изучения русской литературы XVIII в. Л., 1978. С. 39-49.
Сиповская М.П. Литературная баллада и балладное возрождение в Англии первой половины XVIII в. : автореф. дис. канд. филол. наук. Л., 1977. 18 с.
Петривняя Е.К. Немецкая романтическая литературная баллада первой половины XIX века (К. Брентано, Э. Мерике) : автореф. дис. канд. филол. наук. Н. Новгород, 1999. 18 с.