Selkup folklore from the perspectives of different methodological approaches to folklore historicism | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2018. № 431. DOI: 10.17223/15617793/431/17

Selkup folklore from the perspectives of different methodological approaches to folklore historicism

The article analyzes approaches to folklore as a historical source from the perspectives of different research areas such as "concrete historicism", ethnic folklore and comparative folklore studies, as well as the modern "areal" folklore studies developed by Yu.E. Be-rezkin. Research in the field of "concrete historicism" was carried out on the folklore material of a number of Siberian ethnic groups -Nganasan, Evenki, Khakas, Ket, Altai etc. It was the researchers working with the folklore material of this field who found out that the reliance on the texts of historical legends is the most effective, as this folklore genre is most saturated with specific historical information. Ethnic folklore studies as a special research direction allow to reconstruct, first of all, the social stratification of the ethnos, elements of its political structure, traditions and family customs, features of everyday culture, religious beliefs, as well as economic activities of the bearers of the studied folklore tradition. There are many examples of successful ethnic folklore studies, inter alia, in national and foreign Finno-Ugric studies. In the course of the research of the Selkup folklore material, the author revealed that the Selkup folklore during the whole period of its study was considered only from the standpoint of "concrete historicism" and from the point of view of ethnic folklore studies. Within the framework of the first direction, it was established that in the folklore heritage of the Selkups there was a genre of historical legends, but it was not popular and widespread (in comparison with the fairy tale or the heroic song (in the past)). Ethnic folklore studies involving Selkup folklore materials were made by G.N. and E.D. Prokofiev and G.I. Pelikh, an ethnologist from Tomsk. It was found that the experiments of E.D. Prokofieva on using folklore information for the reconstruction of the mythological view of the world of the Northern Selkups were particularly successful. G.I. Pelikh made an attempt to identify the component composition of Selkup ethnogenesis based on folklore and hydronymical material, but due to the lack of representative and verified sources (attributed folklore texts in the Selkup language) at the time of the study, the author's conclusions were controversial. G.I. Pelikh also carried out comparative studies of the folklore material of the Selkups and the socio-historical processes.

Download file
Counter downloads: 217

Keywords

Selkup folklore, ethnographic context, historical traditions, folklore historicism, historical source, folklore, селькупский фольклор, этнографический контекст, исторические предания, фольклорный историзм, исторический источник, фольклор

Authors

NameOrganizationE-mail
Tuchkova Natalya A.Tomsk State Pedagogical Universitynatatutschkova@yandex.ru
Всего: 1

References

Пелих Г.И. Фольклор как средство расшифровки топонимов // Вопросы фольклора. Томск, 1965. С. 65-69. Статья представлена научной редакцией «История» 22 апреля 2018 г.
Пелих Г.И. К вопросу о родоплеменном строе нарымских селькупов // Труды Томского государственного университета. Томск, 1963. Т. 165. С. 137-148.
Прокофьева Е.Д. Старые представления селькупов о мире // Природа и человек в религиозных представлениях народов Сибири и Севера. Л., 1976. С. 106-128.
Прокофьева Е.Д. К вопросу о социальной организации селькупов (род и фратрия) // Сибирский этнографический сборник. М. ; Л., 1952. Т. 1. С. 88-107.
Прокофьева Е.Д. Представления селькупских шаманов о мире (по рисункам и акварелям) // Сборник музея антропологии и этнографии. Л., 1961. Т. 20. С. 54-74.
Казакевич О.А. Архив Г.Н. и Е.Д. Прокофьевых: самодийские языковые материалы // Finnisch-Ugrische Mitteilungen. Band 32/33. Hamburg, 2010. С. 257-269.
Головнев А.В. Говорящие культуры: традиции самодийцев и угров. Екатеринбург : УрО РАН, 1995. 606 с.
Плотников А.Ф. Нарымский край (5-й стан Томского уезда, Томской губернии) : историко-статистический очерк. СПб., 1901. 366 с.
Третьяков П.И. Туруханский край, его природа и жители // Записки Русского географического общества по общей географии. 1869. Т. 2. 416 с.
Маслов. Бродящие народы Туруханского края. Отрывок из статистических записок Енисейской губернии : сообщено г. полковником Масловым // Заволжский муравей. 1833. № 5. С. 275-291; № 7. С. 392-415; № 9. С. 506-523; № 10. С. 562-575.
Степанов А.П. Енисейская губерния. СПб., 1835. Т. 1, 2.
Березкин Ю.Е. Африка, миграции, мифология. Ареалы распространения фольклорных мотивов в исторической перспективе. СПб. : Наука, 2013. 320 с.
Березкин Ю. Е. Результаты обработки данных о распределении фольклорно-мифологических мотивов в Северной Азии (южноазиатские и американские связи)) // Языки и фольклор народов Сибири. 2016. № 2 (31). С. 21-32.
Березкин Ю.Е. Южносибирско-североамериканские связи в области мифологии // Археология, этнография и антропология Евразии. 2003. № 2 (14). С. 94-105.
Ким Ант. А. Сюжетный состав хантыйского прозаического фольклора в контексте этнографии : дис. канд. ист. наук. Томск, 2007.
Путилов Б.Н. Методология сравнительно-исторического изучения фольклора. Л. : Наука, 1976.
Кулемзин В.М. Человек и природ в верованиях хантов. Томск, 1984. 192 с.
Лукина Н.В. Некоторые вопросы этнической истории хантов по данным фольклора // Языки и топонимия. Томск, 1976. С. 158-161.
Соколова З.П. К происхождению обских угров и их фратрий (по данным фольклора) // Верования и быт народов Сибири. Новосибирск : Наука, 1987. С. 118-132.
Чернецов В.Н. Фратриальное устройство обско-югорского общества // Советская этнография. 1939. № 2. С. 20-42.
Шерстова Л.И. Роль исторических преданий в формировании идеологии бурханизма // Бурханизм: истоки этноса и религии. Томск, 2010. С. 191-208.
Патканов С.К. Стародавняя жизнь остяков и их богатыри по былинам и героическим сказаниям // Живая старина. 1891. № 3, 4.
Николаев Р.В. Фольклор и вопросы этнической истории кетов. Красноярск, 1985. 127 с.
Бутанаева И.И. Хакасский исторический фольклор: опыт историко-этнографического анализа : автореф. дис.. канд. ист. наук. Новоси бирск, 2000. 29 с.
Варламов А.Н. Специфика историзма в фольклоре эвенков : автореф. дис.. д-ра филол. наук. Якутск, 2011.
Долгих Б.О. Введение // Мифологические сказки и исторические предания нганасан. М., 1976. С. 7-35.
Биткеев Н.Ц., Варламов А.Н. Эпический историзм // Вестник Бурятского государственного университета. 2012. № 10. С. 156-161.
Варламов А.Н. Об историзме фольклора: по материалам фольклора эвенков // Известия РГПУ им. А.И. Герцена. Филология. 2009. № 107. С. 112-119.
 Selkup folklore from the perspectives of different methodological approaches to folklore historicism | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2018. № 431. DOI: 10.17223/15617793/431/17

Selkup folklore from the perspectives of different methodological approaches to folklore historicism | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2018. № 431. DOI: 10.17223/15617793/431/17

Download full-text version
Counter downloads: 4133