Psychological follow-up of athletes' training in aerobic gymnastics | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2018. № 434. DOI: 10.17223/15617793/434/21

Psychological follow-up of athletes' training in aerobic gymnastics

The aim of the study is to identify the psychological state of the members of the Russian national team in sports aerobics to develop recommendations for the psychological follow-up of the training of high class aerobists. In connection with the steady increase in the requirements for the level of physical, technical and tactical preparedness, and complexity of competitive programs, an important role in the process of training high class aerobists belongs to the psychological follow-up of sports activities. Following G.D. Gorbunov, N.B. Istanbul, V.G. Sivitsky, E.E. Khvatskaya, psychological follow-up of sports activities is a systemic activity of studying the psychological and pedagogical status of an athlete and the dynamics of his/her mental state, creation of favorable socio-psychological conditions for training, development and correction of the features and qualities of the athlete's personality. A survey of elite aerobists was conducted from January to November 2017 at training camps in Yekaterinburg, Omsk, Moscow, Wroclaw (Poland), during the preparatory and competitive stages. In the course of the research, the authors worked out and introduced a technique of ideomotor training for aerobists, following which athletes confidently, unhinderedly and cost-effectively performed an element from the competitive program. The authors suppose that to perform elements of great complexity at a high level, it is necessary: (1) to set a motor task by applying the actualization of personal senses of the exercise; (2) to create an ideal mental image of the technique of a motor action (MA) execution through the creation of its orienting basis for three images: logical, visual and motor; (3) to pronounce the algorithm for performing MA with an emphasis on the main reference points (from 3 to 7 units), i.e. to prepare a verbal formula, at least for the main elements of the program: "I can . . . step . . . jump . . . feet straight . . . maximal jump upwards . . . turn . . . shoulders down . . . legs up . . . turn . . . catch before . . . landing . . . keep prone support . . . there, done"; (4) to visually reproduce MA with an emphasis on the main support points; (5) to mentally execute MA by virtually connecting the motor component with an emphasis on the main support points, i.e. to attach a muscular-motor image to the logical and visual ones, i.e. to make the muscle groups that will be involved in the performance of the element in real practice work; (6) to repeatedly mentally repeat the exercise, gradually turning off the detailed orienting basis of MA from control over all parameters and all points of motion to control over the main support points, and then with control at the beginning and the end of MA; (7) to analyze and assess one's own MA implementation with subsequent error correction. The results of the research made it possible to create model characteristics of the elite athletes of aerobic gymnastics, which were taken as a basis for one of the blocks of a computer program of probabilistic modeling of the training process.

Download file
Counter downloads: 186

Keywords

психологическое сопровождение, спортивная аэробика, высококвалифицированнные спортсмены, индивидуально-личностные особенности, психофизиологическая диагностика, идеомоторная тренировка, psychological follow-up, sports aerobics, elite athletes, individual and personal characteristics, psychophysiological diagnostics, ideomotor training

Authors

NameOrganizationE-mail
Manzheley Irina V.Tyumen State Universitymangeley60@mail.ru
Chayun Danil V.Tyumen State Universitychayun2009@mail.ru
Всего: 2

References

Бабушкин Г. Д. Общая и спортивная психология : учеб. / под ред. Г. Д. Бабушкина. Омск : СибГУФК, 2004. 400 с.
Городничев Р.М., Андриянова Е.Ю., Скляр Н.А. Теоретические и практические аспекты спортивной борьбы. Великие Луки : Велико лукская городская типография, 2008. 136 с.
Яковлев Б.П. Психическая нагрузка в спорте : теоретические и практические аспекты. Великие Луки : Великолукская городская типогра фия, 2002. 179 с.
Родионов А.В. Психология физического воспитания и спорта : учеб. М. : Мир, 2004. 576 с.
Багадирова С.К. Организация психологического сопровождения деятельноти спортсмена // Достижения вузовской науки : материалы V Междунар. науч.-практ. конф. Новосибирск, 2013. С. 74-78.
Смирнова В.В. Соотношение компонентов психологического сопровождения спортивной деятельности // Ученые записки университета им. П.Ф. Лесгафта. 2009. С. 89-93.
Сивицкий В.Г. Система психологического сопровождения спортивной деятельности // Теория и практика физической культуры. М. : РГУФК, 2006. № 6.
Ильин Е.П. Психология спорта. СПб. : Питер, 2010. 352 с.
Клецов К.Г., Чаюн Д.В. Модель соревновательной программы для отборочных и основных стартов в спортивной аэробике // Вестник Тюменского университета: Гуманитарные исследования. 2017. Т. 3, № 1. С. 280-287.
Сомкин А. А. Классификация упражнений и основные компоненты подготовки высококвалифицированных гимнастов в спортивной аэробике : дис.. д-ра пед. наук. СПб., 2002. С. 5-7.
Правила соревнований по аэробной гимнастике 2017-2021.
Сопов В.Ф. Теория и методика психологической подготовки в современном спорте. М. : Трикста, 2010. 116 с.
Сорокина А.В. Технология психолого-педагогического сопровождения стрелковой подготовки биатлонистов в ДЮСШ : дис.. канд. пед. наук. Тюмень, 2010. 217 с.
Григорьянц И. А. Проблема готовности и организации предсоревновательной подготовки в гимнастике // Теория и практика физической культуры. 2001. № 8. С. 22-26.
Потапов В.Н. Формирование индивидуального стиля саморегуляции у спортсменов высшей квалификации (на примере биатлонистов) : дис. д-ра пед. наук. Тюмень, 2002. 280 с.
Загвязинский В.И., Манжелей И.В. Общая панорама педагогического исследования по проблемам физической культуры и спорта // Теория и практика физической культуры. 2016. № 3. С. 3-5.
Вяткин Б.А. Роль темперамента в спортивной деятельности. М. : ФиС, 1983. 134 с.
 Psychological follow-up of athletes' training in aerobic gymnastics | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2018. № 434. DOI: 10.17223/15617793/434/21

Psychological follow-up of athletes' training in aerobic gymnastics | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2018. № 434. DOI: 10.17223/15617793/434/21

Download full-text version
Counter downloads: 2703