Metatext structure and its expression methods in Vladimir Maksimov's Nomad to the End (1994) | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2018. № 435. DOI: 10.17223/15617793/435/7

Metatext structure and its expression methods in Vladimir Maksimov's Nomad to the End (1994)

The aim of the article is to analyze the metatext structure and to reveal the ways of its expression on the material of the novel Nomad to the End by Vladimir Maksimov. Cultural-historical, mythopoetic methods and method of intertextual analysis are used. In the course of the study, the concept of metatext closely related to the autobiographical principle is considered; the genre of the novel Nomad to the End with the involvement of the points of view of researchers who previously addressed it is analyzed; the construction of the work is characterized as a view from the present to the past, as a reflection on past events, which is reflected in the structure of the novel. The metatext structure of the novel is reflected through the reflective nature of the narrative, through the choice of the novel in the novel form, inset texts. The narrator describes and analyzes his past and history of Russia, writes, comments and simultaneously presents his novel about his father in the changing epoch of the revolution and civil war to the reader; he often talks about the essence of creativity and comes to a conclusion that he did not succeed as a writer. The metatext structure of Nomad to the End is represented in many ways. The character is a writer and describes the creation of his novel. There is an emphasis of the author on his presence in the text. Reflection over his work manifests itself as self-criticism. The hero considers himself an unsuccessful writer; as a result, the novel (material) absorbs him as a person, the ending of the novel predetermines the real end (suicide) of the writer. Inset texts perform different functions in the novel. In addition to the author's communication with the reader, influences on his perception and interpretation of the text, inset texts as metatext techniques actualize the intertextual dialogue between the novel as a work of the camp prose with the previous tradition of penal literature ("Sakhalin Island" by Anton Chekhov) and camp prose (the names of Var-lam Shalamov and Aleksandr Solzhenitsyn are introduced) (the meaning creation function), the authenticity of a historical fact (a documentary-historical function that simultaneously exercises the function of influencing the reader), a commentary on the whole text, the way of completion of the novel (structure, the composition function). The author's inner-text reflection is represented through the temporary layers of the novel: the fate and life of the protagonist-narrator Mikhail Barmin in the present (emigration, the 1960s); life in the past (memories of the hero about adolescence and youth, the 1930s-1960s); the novel of the main character about his father embodying the idea of the fate of an individual in history (c. the 1910s-1960s). Thus, the novel is constructed as a view from the present to the past, as a reflection on past events. The reflexive character of the narrative leads to the choice of the form of writing Nomad to the End: the novel introduces a novel in the novel and a novel about the novel (creativity and writer's fate) of Vladimir Maksimov's character.

Download file
Counter downloads: 172

Keywords

метатекст, метатекстовая структура, рефлексия, вставные тексты, роман в романе, феномен творческой неудачи, лагерная проза, В.Е. Максимов, «Кочевание до смерти», metatext, metatext structure, reflection, inset texts, novel in novel, phenomenon of creative failure, camp prose, V.E. Maksimov, Nomad to the End

Authors

NameOrganizationE-mail
Starikova Lyudmila S.Kemerovo State Universitylyudvig.star@yandex.ru
Всего: 1

References

Попова И.М. Принципы изображения истории в романистике В.Е. Максимова // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2013. № 12-2 (30). C. 170-173.
Озкан В.Б. Метароман как проблема исторической поэтики : автореф. дис.. д-ра филол. наук. М., 2013. 46 с.
Личманова Т.О. Феномен «нового автобиографизма» в прозе А. Варламова, О. Павлова, М. Шишкина // Историческая и социальнообразовательная мысль. 2014. Т. 6, № 6-1 (28). С. 259-262.
Дзиов А.Р. Автобиографическое повествование в русской литературе ХХ века // Литература. Культура. Эстетика. Вып. 1. Сборник научных статей кафедры литературы ШГПИ / сост. А.Р. Дзиов; отв. ред. С.Б. Борисов. Шадринск : Изд-во Шадрин. пед. ин-та, 2003. С. 27-30.
Дмитриева Ю.Л. Автобиографический герой в творчестве Владимира Максимова (на материале романа «Прощание из ниоткуда») // Инженерно-строительный вестник Прикаспия. 2013. № 1 (4). С. 68-77.
Умнов А.Е. Значимость интертекста романа Ф.М. Достоевского «Бесы» в творчестве В.М. Максимова // Вестник Тамбовского государственного технического университета. 2010. Т. 16, № 4. С. 1012-1016.
Дзиов А.Р. Проза Владимира Максимова : дис. канд. филол. наук. СПб., 1994. 160 с.
Баклыков А.В. Жанровое своеобразие романа Владимира Максимова «Кочевание до смерти» : автореф.. дис. канд. филол. наук. Тамбов, 2000. 20 с.
Кольцов Д. А., Попова И.М. Особенности наррации в романистике Владимира Максимова // Вопросы современной науки и практики. 2010. № 1-3. С. 232-237.
Разумова А.О. «Филологический роман» в русской литературе XX века (генезис, поэтика) : дис.. канд. филол. наук. М., 2005. 182 с.
Ладохина О. Л. Филологический роман как явление историко-литературного процесса XX века : автореф. дис.. канд. филол. наук. Архангельск, 2009. 25 с.
Петрова Н.А. «Филологический роман» как свод маргинальных текстов (три книги о Сергее Довлатове) // Вестник Пермского университета. Российская и зарубежная филология. 2016. № 1 (33). С. 131-136.
Попова И.М., Хворова Л.Е. Проблемы современной русской литературы : курс лекций. Тамбов, 2004. 104 с. URL: http://www.tstu.ru/book/elib/pdf/2004/popova1.pdf (дата обращения: 15.10.2014).
Максимов В.Е. Кочевание до смерти // Избранное. М. : Терра, 1994. С. 523-735.
Дзиов А.Р. Роман «Кочевание до смерти» в творческой судьбе Владимира Максимова // Проблемы современного литературного процесса. Шадринск : Изд-во ОГУП «Шадринский Дом Печати», 2007. 141 с.
Кулаковский М.Н. Вставные конструкции как средство создания диалогичности художественного текста // Верхневолжский филологический вестник. 2015. № 3. С. 15-19.
Чехов А.П. Полное собрание сочинений и писем : в 30 т. Т. 14-15: Из Сибири. Остров Сахалин. М. : Наука, 1978.
Попова И.М. Путь взыскующей совести. Духовный реализм в литературе русского зарубежья: Владимир Максимов. Тамбов : Изд-во Тамбов. гос. техн. ун-та, 2008. 276 с.
Лотман Ю.М. Текст в тексте // Статьи по семиотике культуры и искусства. СПб. : Академический проект, 2002. С. 58-78.
Буров А.А., Кулага О.В. Метатекст, метамодальность и средства их выражения в художественном тексте // Экономические и гуманитарные исследования регионов. 2013. № 3. С. 64-64.
Кондакова Ю.В. Переживание творческой неудачи и неудачники от творчества в романе М. Булгакова «Мастер и Маргарита» // Феномен творческой неудачи / под общ. ред. А.В. Подчиненова и Т.А. Снегиревой. 2-е изд., испр. и доп. Екатеринбург : Изд-во Урал. ун-та, 2015. С. 297-305. DOI: 10.15826/B978-5-7996-1643-4.000.
 Metatext structure and its expression methods in Vladimir Maksimov's Nomad to the End (1994) | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2018. № 435. DOI: 10.17223/15617793/435/7

Metatext structure and its expression methods in Vladimir Maksimov's Nomad to the End (1994) | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2018. № 435. DOI: 10.17223/15617793/435/7

Download full-text version
Counter downloads: 2407