Political theology" in Elizaveta's Age: Legitimation of Elizaveta Petrovna's power in court sermons of the 1740s-1750s
The article deals with the ideology of legitimation of Elizaveta Petrovna, Empress of Russia, that was formed through the efforts of the hierarchs of Russian Orthodox church and court sermonizers in the 1740s-1750es. Though the middle of 18th century is widely considered to be the age of secularization in Russia, in fact, the religious ways of thinking and speaking about politics remained quite important. During the first decade of Elizaveta's rule, the number of printed sermons increased greatly, which mirrored the attempts of the new government to use "political theology" as an ideology for legitimation. The aim of the article is to reconstruct the main concepts and strategies of Elizaveta's "political theology" in order to improve our understanding of the political culture of 18th century Russia. The sources of the study are the complex of political sermons that were delivered at the imperial court by different authors in the 1740s-1750s; all of them were printed as separate books. The leading proponents of "political theology" under Elizaveta were such church sermonizers as Amvrosii (Yushkevich), Silvestr (Kulyabka), Porfirii (Kraiskiy), Simon (Todorskiy), Platon (Malinovskiy), Markell (Rodyshecskii), Alexey (Florov), Mikhail (Kozachinskiy). The ascension manifestos of Elizaveta combined different arguments in favor of legitimacy of the daughter of Peter the Great (testament of Catherine I, dynastic legitimacy, general desire of subjects, God's will), the theological approach to the legitimacy of Elizaveta soon became dominant with the efforts of the above-mentioned sermonizers. The court preachers were elaborating a new political language, based upon the Biblical analogies, presenting Elizaveta as new Judith or Deborah, and even comparing her to Jesus Christ. The same line of visual images was used to decorate the solemn entrance of the new empress to Moscow. The preachers were emphasizing the providential character of Elizaveta's ascension to power, while leaving all kinds of juridical legitimation (like the testament of Catherine I) almost totally neglected. In general, these sermons and panegyrics exploited four main strategies of legitimation of the power of the new empress: the providential origin of her power, the motif of sacrifice, the understanding of a palace coup as a miracle, and the Petrine cult and the rhetorical figure of embodiment (Elizaveta as a new Peter). This political ideology was peculiar, combined the religious tradition, the concepts of Baroque Catholicism (translated through Kiev) and the Russian innovations derived from the Westernization process.
Keywords
Российская империя,
монархизм,
абсолютизм,
проповедь,
Елизавета Петровна,
Russian Empire,
sermon,
monarchism,
absolutism,
Elizaveta PetrovnaAuthors
| Bugrov Konstantin D. | Ural Federal University named after the First President of Russia B.N. Yeltsin | k.d.bugrov@gmail.com |
Всего: 1
References
Милюков П.Н. Очерки по истории русской культуры. Ч. 3, вып. 2. СПб. : Тип. И.Н. Скороходова, 1903. 248 с.
Летняков Д.Э. Очерки истории русской политической мысли. М. : Летний сад, 2012. 176 с.
Исаев И. А., Золотухина Н.М. История политических и правовых учений России. М. : Юрист, 2003. 415 с.
Цыганов В.И., Шлыков В.А. Легитимность верховной власти российского самодержавия в конце XVIII - первой половине XIX века // Вестник Нижегородского государственного университета. 2013. № 5-1. С. 301-305.
Успенский Б. А., Живов В.М. Царь и Бог. Семиотические аспекты сакрализации монарха в России // Успенский Б. А. Избранные труды. Семиотика истории. Семиотика культуры: в 2 т. М. : Гнозис, 1994. Т. 1. С. 235-337.
Кагарлицкий Ю.В. Сакрализация как прием: ресурсы убедительности и влиятельности имперского дискурса в России XVIII века // Новое литературное обозрение. 1999. № 38. URL: http://magazines.russ.ru/nlo/1999/38/kagarli.html (дата обращения: 01.06.2018).
Кислова Е.И. Мать в эпоху дочери: Екатерина I в церковных панегириках времен Елизаветы Петровны // Вестник Православного Свято- Тихоновского гуманитарного университета. III. Филология. 2014. № 3 (38). С. 36-50.
Okenfuss M. The Rise and Fall of Latin Humanism in Early-Modern Russia. Leiden; New York; Koln: E. J. Brill, 1995. 290 p.
Закржевский А.Г. Национальная и западноевропейская культурные традиции в среде высшего духовенства в первые десятилетия «сино дального правления» // Филаретовский альманах. 2015. № 11. С. 86-92.
Кислова Е.И. Издание придворных проповедей в 1740-е годы // XVIII век. Сборник 26. Старое и новое в русском литературном сознании XVIII века. СПб. : Наука, 2011. С. 52-72
Курукин И.В. Эпоха «дворских бурь»: Очерки политической истории послепетровской России, 1725-1762 гг. Рязань : П.А. Трибунский, 2003. 570 с.
Петров А.В. Мифополитические формулы в манифестах и одах 1741-1742 гг. («Мифология власти» в политической и литературной культурах в России XVIII в.) // Проблемы истории, филологии, культуры. 2011. № 31. С. 152-161.
Полное собрание законов Российской империи, с 1649 года. Т. XI. 1740-1743. СПб. : Тип. II отделения собственной Е.И.В. канцелярии, 1830. 988 с.
Обстоятельное описание торжественных порядков благополучного вшествия в царствующий град Москву и священнейшего коронования Ея Августейшего Императорского Величества всепресветлейшия державнейшия великия государыни императрицы Елисавет Петровны самодержицы Всероссийской, еже бысть вшествие 28 февраля, коронование 25 апреля 1742 года. СПб. : Типография Академии наук, 1744. 168 с.
Уортман Р. Сценарии власти. Мифы и церемонии русской монархии. Том 1: От Петра Великого до смерти Николая I. М. : ОГИ, 2004. 597 с.
Анисимов Е.В. Афродита у власти: Царствование Елизаветы Петровны. М. : АСТ : Астрель, 2010. 608 с.
Григорьева И.Л., Салоников Н.В. История библиотеки Новгородской духовной семинарии: 1706-1925 гг. // Вестник Новгородского государственного университета. 2009. № 53. С. 16-19.
Амвросий (Юшкевич). Слово в высочайший день рождения благочестивейшия самодержавнейшия великия государыни нашея императрицы Елисаветы Петровны всея России декабря 18 дня, 1741 года. СПб. : Акад. наук, 1741. 16 с.
Маркелл (Родышевский). Слово на день Рождества Господа Бога и Спаса нашего Иисуса Христа. СПб. : Имп. Акад. наук, 1742. 12 с.
Платон (Малиновский). Слово в день рождения Ея Императорскаго Величества. М. : Моск. тип., 1752. 7 с.
Порфирий (Крайский). Слово в великий пяток, на страсти господа нашего Иисуса Христа. М. : Моск. тип., 1742. 12 с.
Порфирий (Крайский). Слово в высокоторжественный день вступления на всероссийский престол Ея Императорскаго Величества благочестивейшия великия государыни императрицы Елисавети Петровны самодержицы Всероссийския. М. : Моск. тип., 1750. 11 с.
Алексей (Флоров). Слово на высокоторжественный день рождения ея императорскаго величества всепресветлейшия и самодержавнейшия великия государыни первыя императрицы матери всемилостивейшия Елисаветы Петровны. СПб. : Имп. Акад. наук, 1743. 15 с.
Сильвестр (Кулябка). Святый и всерадостный сущими сынами Российскими долго от Бога исканный, а прежде четырех лет от егоже Отца всякия утехи возсиявший, на наследный Родителский Престол Возшествия, Благочестивейшия Самодержавнейшия Великия Государыни Нашея Императрицы Елисавети Петровны всея России день. М. : Моск. тип., 1746. 8 с.
Симон (Тодорский). Слово в день высочайшаго рождения благочестивейшия Самодержавнейшия Великия Государыни Нашея Императрицы Елисавети Петровны всея России. М. : Синод. типография, 1747. 12 с.
Благоутробие Марка Аврелия кесаря римского. Диалог с прологом и эпилогом. Киев : [б/и], 1745. 39 с.
Marker G. Imperial Saint: The Cult of St. Catherine and the Dawn of Female Rule in Russia. DeKalb : Northern Illinois University Press, 2007. 309 p.