Lingual, audio and visual analysis of a character in Kazakhstan TV advertising | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2018. № 437. DOI: 10.17223/15617793/437/1

Lingual, audio and visual analysis of a character in Kazakhstan TV advertising

The article aims to study the features of an advertising character as a lingual and audiovisual image. According to the hypothesis of the authors' research, one of important methods when choosing a character and its characteristics is the method of propositional and frame modeling. To confirm this hypothesis, the authors offer an analysis of national advertisements broadcast on the Kazakhstan TV channels Channel One Eurasia, Channel 31, KTK. The frame becomes a tool for communicative interaction with audience. The producer of advertisements uses a world picture fragment significant for the target audience, reaching a certain pragmatical aim in a concrete stereotypic situation (proposition). Within a proposition, markers indicating the time and the place of a situation, the purpose and means of its achievement, the subject, the object, the result of the subject's action, etc. are specified. The main lingual and audiovisual features of characters are their image, speech and voice, body and models of corporal sign behaviour, clothes and accessories, the colour palette, the narrative situation in which characters act, the music, etc. The situation presented in advertisements of a product or service assumes actualisation of various frames important for the target audience. A narrative situation developing in time and space is made up around an advertising character; propositionally related associations reflecting the interpretation of the advertising message by the target audience are formed. The addressee - the polycultural Kazakhstan audience -becomes a significant factor for the choice of an advertising character. Characters with Oriental appearance are presented in national advertisements; however, the polycultural space of the advertisement content distribution causes the use of characters of various nationalities. Communication in advertisements is nationally marked, which is reflected in the speech of characters, gestures, features of sound and music. Advertisements give the audience a chance to easily distinguish a situation and to see the coded generalised knowledge of which the producer of an advertising project reminds to people. The categorisation of objects of the surrounding reality is based on a proposition constructed on the relationships of cause and effect. When perceiving advertisements, the target audience ideally understands the relationships of cause and effect contained in their texts, which increases motivation to purchase the advertised goods. The specific propositions functioning in propositional structures represent characters of a narrative situation in which the advertising message is developed. Thus, the frame structure and its content within which an advertising character is connected with the consumer is formed, and the coded narrative situation reveals certain values characteristic of the target audience.

Download file
Counter downloads: 182

Keywords

реклама, рекламный персонаж, рекламный дискурс, коммуникация, фрейм, пропозициональная структура, пропозиция, advertisement, advertising character, advertising discourse, advertising product, frame, propositional structure, proposition

Authors

NameOrganizationE-mail
Araeva Liudmila A.Kemerovo State Universityaraeva@list.ru
Aitmagambetova Maral B.Innovative University of Eurasiadogma19@mail.ru
Всего: 2

References

Садыханова Г. А. Развитие маркетинга в Казахстане // Успехи современного естествознания. 2008. № 7. С. 75-77.
Исследование рынка рекламы в Казахстане. URL: http://www.internews.kz/newsitem/30-04-2007/175
Рекламный рынок Казахстана. URL: http://www.tvmedia.kz/ad
Симакова С.И. Визуализация контента в журналистских и рекламных материалах // Известия высших учебных заведений. Уральский регион. 2016. № 2. С. 88-96.
Минский М. Фреймы для представления знаний : пер с англ. / под ред. Ф.М. Кулакова. М., 1979.
Болдырев Н.Н. Концептуальное пространство когнитивной лингвистики // Вопросы когнитивной лингвистики. 2004. № 1. С. 18-35.
Пядышева Т.Г. Вербальные составляющие в структуре рекламного текста // Неофилология. 2016. № 1 (5). URL: https://cyberleninka.ru/article/n/verbalnye-sostavlyayuschie-v-strukture-reklamnogo-teksta (дата обращения: 06.06.2018).
Наумова Д.Д., Будник Е.А. Вербальные и невербальные средства привлечения внимания в рекламной коммуникации // Вестник ВГУ. Сер. Лингвистика и межкультурная коммуникация. 2015. № 4. С. 36-39. URL: http://www.vestnik.vsu.ru/pdf/lingvo/2014/04/2014-04-07.pdf
Ворошилова М.Б. Креолизованный рекламный текст: аспекты изучения // Уральский филологический вестник. Сер. Язык. Система. Лич ность: лингвистика креатива. 2012. № 2. URL: http://cyberleninka.ru/article/n/kreolizovannyy-reklamnyy-tek st-aspekty-izucheniya
Араева Л. А. Когнитивно-дискурсивная составляющая наружной рекламы // Общетеоретические и типологические проблемы языкознания : сб. науч. ст. / отв. ред. Е.Б. Трофимова. Бийск : АГАО, 2010. Вып. 1: Системно-структурная и антропоцентрическая типология языка. С. 12-16.
Щепилова Г.Г. Реклама в СМИ: принципы классификации // Медиаскоп. Реклама и PR. 2010. № 4. URL: http://www.mediascope.ru/node/625
Марочкина С.С., Вегенер Ю.С. Коммуникативные возможности героев рекламы // Омский научный вестник. 2014. № 1 (125). URL: http://cyberleninka.ru/article/n/kommunikativnye-vozmozhnosti-geroev-reklamy
Айтмагамбетова М.Б. К вопросу о концептосфере цвета // Вестник КазНУ. Сер. Филология. 2009. № 7-8. С. 168-171.
Бекназаров Р.А. Казахи и чай: историко-этнографическое исследование // Этнографическое обозрение. 2009. № 5. С. 51-62.
Аргынбаев Х. А. Историко-культурные связи русского и казахского народов и их влияние на материальную культуру казахов во второй половине XIX - начале XX в. // Труды Института истории, археологии и этнографии (далее - ТИИАЭ) АН КазССР. Алма-Ата, 1959. Т. 6. С. 19-90.
Калиев С., Жарыкбаев К. Казахское обучение и воспитание. Алматы : Санат, 1996. 350 с.
Аванесян Н.К. Языковая объективация концептуально-когнитивного фрейма «Мать» в английском и русском языках : автореф. дис. канд. филол. наук. Пятигорск, 2012. 207 с.
Айтмагамбетова М.Б. Национальные элементы в казахстанской аудиовизуальной рекламе молочной продукции // Сохранение и развитие языков и культур коренных народов Сибири (Абакан, 24-25 мая 2018 года) / отв. ред. Т.Г. Боргоякова. Абакан : Изд-во Хакас. гос. ун-т им. Н.Ф. Катанова, 2018. С. 161-166.
Шабаркина И.В. Костюм как невербальная социокультурная система : автореф. канд. социол. наук. М., 2004.
Красова Е.Ю., Мухина И.А. Одежда персонажа как средство коммуникации в журнальной рекламе // RELGA. 2012. № 2 [240]. URL: http://www.relga.ru/Environ/WebObjects/tgu-www.woa/wa/Main?textid=3116
Давтян А. А. Персонаж как элемент телевизионной рекламы : дис. канд. филол. наук. Воронеж, 2006. 207 с.
Крейдлин Г.Е. Невербальная семиотика: язык тела и естественный язык. М. : Новое литературное обозрение, 2004. 581 с.
Уфимцева Н.В. Этнический язык в условиях культурной и языковой полифонии // Филология и культура. Казань, 2012. № 2 (28). С.129-132.
Савин И.С. О категориях группового сознания у казахов-кочевников // Вестник Евразии. 1999. № 1-2. С 73-86. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/o-kategoriyah-gruppovogo-soznaniya-u-kazahov-kochevnikov (дата обращения: 06.06.2018).
Левинсон А.Г. Заметки по социологии антропологии рекламы и литература // Новое литературное обозрение. 1997. № 22. С. 101-129. URL: http://magazines.russ.ru/nlo/1997/22/levinson.html
Шарафутдинова А.Г. Тенгрианство, его сателличество и депаганизация в новых и новейших религиях // Известия РГПУ им. А.И. Герцена. 2012. № 151. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/tengrianstvo-ego-satellichestvo-i-depaganizatsiya-v-novyh-i-noveyshih-religiyah (дата обращения: 25.06.2018).
Гофман И. Анализ фреймов : эссе об организации повседневного опыта / пер. с англ. Р.Е. Бумагина, Ю.А. Данилова, А.Д. Ковалева, О.А. Оберемко; под ред. Г. С. Батыгина и Л. А. Козловой. М. : Ин-т социологии РАН; ФОМ, 2004.
Гагарина П.А. Приемы звукового оформления телеперадач // Менеджмент. 2014. № 4. С. 71-77.
Болдырев Н.Н. Теоретические основы и методологические принципы когнитивного исследования языка // Вестник ЧелГУ. 2013. № 24 (315). URL: https://cyberleninka.ru/article/n/teoreticheskie-osnovy-i-metodologicheskie-printsipy-kognitivnogo-issledovaniya-yazyka (дата обращения: 20.06.2018).
 Lingual, audio and visual analysis of a character in Kazakhstan TV advertising | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2018. № 437. DOI: 10.17223/15617793/437/1

Lingual, audio and visual analysis of a character in Kazakhstan TV advertising | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2018. № 437. DOI: 10.17223/15617793/437/1

Download full-text version
Counter downloads: 4162