The genre name as a factor of speech genre stabilization (on the material of the diary genre) | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2018. № 437. DOI: 10.17223/15617793/437/4

The genre name as a factor of speech genre stabilization (on the material of the diary genre)

In this study, by example of a personal diary, the authors substantiate the possibility to transfer the main provisions of linguistic variantology to the area of genristics. In connection with this, the speech genre is described through the opposition “invari-ant/variant”. The invariant of the speech genre is represented by a set of genre-relevant features, integral to the speech modifications (variants) of this unit. Variants of the speech genre are regularly reproducible modifications that preserve the sameness of illocutionary-intentional and thematic content, formal compositional structure and differ in communicative-pragmatic properties: the field of usage, the nature of the interaction of the author and the addressee, the discourse and, possibly, the substrate. The variants of the studied genre that are found in the functioning of a genre-represented text in different communicative-pragmatic conditions include the classic (handwritten) diary; the diary of an outstanding personality initially or later perceived as a work to be published; the online diary; the diary as part of a literary work or a narrative form of the whole work. These variants of the genre are integrated by features that are genre-forming (nuclear) for the given genre: a special form of verbalisation of the informative and evaluative intention, which manifests itself as intimately presented descriptions of personally significant events, imbued with a sense of the significance of the individual. The determining factor of genre adaptation in this or that communicative sphere is the factor of the addressee. A handwritten diary is characterized by the same producer and recipient of the text to convey the message: the person writes the diary and reads it him-/herself, which explains the intimacy of diary entries. However, along with the direct addressee, there is an indirect recipient, a potential reader, that the author imagines. The presence of an indirect addressee is used in literary variants of the diary: when writing his diary, Pechorin focuses on a “probable” lady who might read his notes. The potential public orientation of a handwritten diary is fully implemented in an online diary with its essential orientation to publicity. As a consequence of the special communicative-pragmatic conditions in the Internet communication, new genre forms appear (“creative” diaries of amateur authors; aphoristic diaries as collections of sayings of the master; diary projects; diaries close to forum communication). They preserve the genre category and the author's focus on personal sublimation, informative and evaluative intention, but significantly change genre features, which leads to the transformation of the genre and the emergence of genroids or new genres.

Download file
Counter downloads: 172

Keywords

языковой знак, речевой жанр, жанровое имя, жанровое понятие, вариант жанра, жанровая омонимия, дневник, language sign, speech genre, genre name, genre concept, genre variant, genre homonymy, diary

Authors

NameOrganizationE-mail
Lebedeva Natalia B.Kemerovo State Universitynlebedevab@yandex.ru
Rabenko Tatiana G.Kemerovo State Universitytat.rabenko@yandex.ru
Всего: 2

References

Гумбольдт В. фон Избранные труды по языкознанию. М. : Прогресс, 2000. 400 с.
Потебня А. А. Теоретическая поэтика. М. : Высш. шк., 1990. 344 с.
Потебня А.А. Слово и миф. М. : Правда, 1989. 624 с.
Карцевский С.О. Об асимметричном дуализме лингвистического знака // Звегинцев В. А. История языкознания ХІХ-ХХ веков в очерках и извлечениях. М. : Просвещение, 1964. Ч. 2. С. 85-93.
Салимовский В.А., Яруллин Д.В. О тождестве речевого жанра // Жанры речи. Саратов : Изд-во Саратов. гос. ун-та им. Н.Г. Чернышев ского, 2017. № 2 (16). С. 151-159.
Стексова Т.И. Комментарий как речевой жанр и его вариативность // Жанры речи. Саратов : Изд-во Саратов. гос. ун-та им. Н.Г. Черны шевского, 2014. № 1-2 (9-10). С. 81-88.
Рабенко Т.Г., Лебедева Н.Б. Речевой жанр в парадигме лингвистической вариантологии (на материале жанра «личный дневник» // Вест ник Томского государственного университета. 2017. № 425. С. 26-31.
Рабенко Т.Г., Лебедева Н.Б. Речевой жанр в фокусе вариантологической модели языка (на материале речевого жанра «личная записка») // Культура и текст. 2018. № 1. С. 144-152.
Рабенко Т.Г. Вариативное функционирование речевого жанра (на материале жанра личного дневника) // Сибирский филологический журнал. 2018. № 1. С. 250-260.
Трубецкой Н.С. Основы филологии. М. : Аспект Пресс, 2000. 352 с.
Бахтин М. М. Проблема речевых жанров // Бахтин М. М. Собрание сочинений : в 5 т. М. : Русские словари, 1996. Т. 5: Работы 19401960 гг. С. 159-206.
Горелов И.Н., Седов К.Ф. Основы психолингвистики. М. : Лабиринт, 2001. 304 с.
Налимов В.В. Непрерывность против дискретности в языке и мышлении. Тбилиси : Изд-во Тбилис. ун-та, 1978. 84 с.
Лосев А.Ф. Знак. Символ. Миф. Труды по языкознанию. М. : Изд-во Моск. ун-та, 1982. 480 с.
Тынянов Ю.Н. О литературной эволюции // Тынянов Ю.Н. Поэтика. История литературы. Кино. М. : Наука, 1977. С. 270-281.
Назайкинский Е.В. Стиль и жанр в музыке. М. : ВЛАДОС, 2003. 248 с.
Шеффер Ж.-М. Что такое литературный жанр? М. : Едиториал УРСС, 2010. 192 с.
Тертичный А.А. Особенности жанрообразования в интернет-СМИ // Научные ведомости. Сер. Гуманитарные науки. 2013. № 6 (149), вып. 17. С. 172-179.
Лебедева Н.Б. Естественная письменная русская речь как проявление повседневной народной культуры // Антропотекст-1 : сб статей. Томск : Изд-во Том. гос. ун-та, 2006. С. 295-303.
Лебедева Н.Б., Корюкина Е.А. Наивный автор как письменно-речевая личность: жанровый аспект. Кемерово : КемГУ, 2013. 179 с.
Даль В.И. Толковый словарь живого великорусского языка : в 4 т. М. : Русский язык, 1978. Т. 1. 699 с.
Ушаков Д.Н. Толковый словарь русского языка : в 4 т. М. : ТЕРРА-Книжный клуб, 2007. Т. 1. 752 с.
Словарь русского языка / под ред. А.П. Евгеньевой : в 4 т. М. : Русский язык, 1981. Т. 1.
Кузнецов С.А. Большой толковый словарь русского языка. СПб. : 2000. 1536 с.
Сидорова М.Ю. Интернет-лингвистика: русский язык. Межличностное общение. М. : 1989.ру, 2006. 193 с.
Зубов А.А. Становление популярного жанра как дискурсивный процесс: научная фантастика в России конца XIX - начала XX веков : дис. канд. филол. наук. М., 2016. 218 с.
Бахтин М.М. Эстетика словесного творчество. М. : Искусство, 1979. 422 с.
 The genre name as a factor of speech genre stabilization (on the material of the diary genre) | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2018. № 437. DOI: 10.17223/15617793/437/4

The genre name as a factor of speech genre stabilization (on the material of the diary genre) | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2018. № 437. DOI: 10.17223/15617793/437/4

Download full-text version
Counter downloads: 4162