The method of conceptual modelling in language teaching: Prospects for the formation of the sociocultural competence of future linguists
The reported study was funded by the Russian Foundation for Basic Research, research project No. 18-313-00096. The article outlines the prospects of conceptual modelling in language teaching, with the aim of the formation of the sociocultural competence, studying the case of teaching French, Spanish and Italian as a major. The analysis of various theories of cognitive linguistics applied to language teaching enabled the authors to conclude that findings and methods of this sphere of language science are scarcely applied in the theory and practice of language teaching in Russia. Thus, the Russian language teaching science makes insufficient use of techniques, methods and findings of the related fields of study focused on the language nature. To partially overcome this problem, the authors treat the method of conceptual modelling as a specific method of language teaching. The present study is based on the assumption that conceptual modelling is not only a method of linguistic analysis but can also be regarded as a way of formation of the sociocultural competence. The authors argue that conceptual modelling can be efficiently applied to form and develop all the basic components of the sociocultural competence. The sociocultural competence in this study is interpreted as both ability and readiness of a student to perceive, understand and interpret culturally specific features of a foreign language society and the ability to control his/her linguistic and extralinguistic behaviour accordingly. The article determines the components of the sociocultural competence that can be efficiently formed with the use of conceptual modelling (linguocultural, metacultural, interpretational, psychological). The authors also provide arguments for the use of conceptual modelling as a way of a complex formation of all the components of the sociocultural competence. The authors describe in details the content and the organisational aspects of the teaching system aimed at the formation of the sociocultural competence with the help of the method of conceptual modelling. To test the efficiency of the designed system, a teaching experiment is planned to be realised with students learning French, Spanish and Italian as their major. On the evaluation stage of the experiment, the authors plan to measure the level of development of the sociocultural competence of their students using observation of the learning process, surveys, interviews, analysis of students' essays, analysis of individual learning outcomes. During the formation stage of the experiment, the students will be acquainted with previously designed conceptual models “friend”, “wine” and “bread”. The students will then master conceptual modelling in order to use it as a language learning method. The concluding stage of the experiment is focused on evaluation procedures that aim to reveal the progress in the formation of the sociocultural competence of the students.
Keywords
концепт,
концептуальное моделирование,
социокультурная компетенция,
компетентностный подход,
лингвистическое образование,
романские языки,
concept,
conceptual modelling,
sociocultural competence,
education of future linguists,
Romance languagesAuthors
| Degil Irina M. | Tomsk State University | irina.degil@mail.ru |
| Koroleva Daria B. | Tomsk State University | dariako@yandex.ru |
| Kuznetsova Ekaterina M. | Tomsk State University | evoinel@gmail.com |
| Kuznetsova Olga A. | Tomsk Polytechnic University; Tomsk State University | o.kuz.89@gmail.com |
Всего: 4
References
The Encyclopedia of Applied Linguistics. Oxford : Wiley-Blackwell, 2013. 6836 p.
Беляевская Е.Г. Когнитивная лингвистика и преподавание иностранных языков // Вестник МГИМО Университета. 2013. № 5 (32). С. 76-83.
Бондарчук Г.Г. Некоторые вопросы теоретического изучения и преподавания современной терминологии // Вестник Московского госу дарственного лингвистического университета. Гуманитарные науки. 2014. № 687. С. 21-32.
Новодранова В.Ф. Концепты и антиконцепты и их репрезентация языковыми средствами (на материале медицинской терминологии) // Когнитивные исследования языка. 2009. № 1. С. 140-145.
Новодранова В.Ф. Формирование и развитие клинического мышления: концептуальная и языковая характеристика // Когнитивные иссле дования языка. 2015. № 21. С. 97-101.
Новодранова В.Ф. Использование методов когнитивной лингвистики в медицинском терминоведении // Когнитивные исследования язы ка. 2016. № 26. С. 554-559.
Ипполитов О.О. Отдельные замечания об использовании современного научно-методического аппарата когнитивной лингвистики в практике преподавания русского языка как иностранного на основе мемуарной литературы // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2009. № 2 (4). С. 134-135.
Ипполитов О.О. Некоторые наблюдения над динамичностью структуры групповой концептосферы иностранных учащихся продвинутого этапа обучения // Проблемы преподавания филологических дисциплин иностранным учащимся. 2010. № 1. С. 225-228.
Ипполитов О.О. Некоторые замечания об анализе структуры и трансляции когнитивного образования «гражданское население» (на мате риале мемуарной литературы) на уроках русского языка как иностранного в военном вузе // Язык и мир изучаемого языка. 2011. № 1. С. 50-55.
Мисходжева Ф.А. Концептуальная метафора и метонимия в отраслевой лексике: лингвистический и дидактический аспекты (на материале англоязычной медицинской терминологии) // Гуманитарные, социально-экономические и общественные науки. 2015. Т. 2, № 11. С. 303-308.
Piquer-P^riz A.M. Reasoning Figuratively in Early EFL: Some Implications for the Development of Vocabulary // Cognitive Linguistic Approaches to Teaching Vocabulary and Phraseology. Berlin : Mouton de Gruyter, 2008. P. 219-240.
Piquer-P^riz A.M., Alejo-Gonzalez F. Applying Cognitive Linguistics: Identifying some current research foci (figurative language in use, constructions and typology) // Review of Cognitive Linguistics. 2016. Vol. 14, is. 1. P. 1-20. DOI: https://doi.org/10.1075/rcl.14.1.01piq.
MacArthur F., Littlemore J. A Discovery Approach to Figurative Language Learning with the Use of Corpora // Cognitive Linguistic Approaches to Teaching Vocabulary and Phraseology. Berlin : Mouton de Gruyter, 2008. P. 159-188.
Littlemore J. Applying Cognitive Linguistics to Second Language Learning and Teaching. New York : Palgrave Macmillan, 2009. 212 p.
Holme R. Cognitive Linguistics and Language Teaching. New York : Palgrave Macmillan, 2009. 251 p.
Niemeier S. Linguistic and Cultural Relativity - Reconsidered for the Foreign Language Classroom // Cognitive Linguisticsand Foreign Language Teaching. Berlin : Mouton de Gruyter, 2004. P. 95-118.
Boers F., Lindstromberg S. How Cognitive Linguistics Can Foster Effective Vocabulary Teaching // Cognitive Linguistic Approaches to Teaching Vocabulary and Phraseology. Berlin : Mouton de Gruyter, 2008. P. 1-64.
De Knop S., Boers F., De Rycker T. Fostering Language Teaching Efficiency Through Cognitive Linguistics. Berlin : Mouton de Gruyter, 2010. 388 p.
Berendi M., Csabi S., Kovecses Z. Using Conceptual Metaphors and Metonymies in Vocabulary // Teaching Cognitive Linguistic Approaches to Teaching Vocabulary and Phraseology. Berlin : Mouton de Gruyter, 2008. P. 65-100.
Skoufaki S. Conceptual Metaphoric Meaning Clues in Two Idiom Presentation Methods // Teaching Cognitive Linguistic Approaches to Teaching Vocabulary and Phraseology. Berlin : Mouton de Gruyter, 2008. P. 101-132.
Попова З.Д., Стернин И.А. Понятие «концепт» в лингвистических исследованиях. Воронеж : Изд-во Воронеж. ун-та, 2000. 30 с.
Кубрякова Е.С., Демьянков В.З. и др. Краткий словарь когнитивных терминов. М. : Изд-во МГУ, 1996. С. 90-93.
Карасик В.И. Языковый круг: личность, концепты, дискурс. Волгоград : Перемена, 2002. 477 с.
Карасик В.И., Слышкин Г.Г. Лингвокультурный концепт как единица исследования // Методологические проблемы когнитивной лингвистики / под ред. И. Стернина. Воронеж : Воронеж. гос. ун-т, 2001. С. 71-76.
Степанов Ю. С. Константы: словарь русской культуры. Опыт исследования. М. : Школа «Языки русской культуры», 1997. С. 40-76.
Фрумкина Р. М. Концептуальный анализ с точки зрения лингвиста и психолога // Научно-техническая информация. Сер. 2, Информационные процессы и системы. 1992. № 3. С. 1-9.
Вежбицкая А. Понимание культур через посредство ключевых слов. М. : Языки славянской культуры, 2001. 288 с.
Караулов Ю.Н. Общая и русская идеография. М. : Либроком, 2010. 360 с.
Дегиль И.М. Формирование социокультурной компетенции в образовательной франкоязычной среде Moodle (на примере обучения студентов-лингвистов) : дис. канд. пед. наук. Томск-Лион, 2017. 178 с.
Бим И.Л. Личностно-ориентированный подход - основная стратегия обновления школы // Иностранные языки в школе. 2002. № 2. С. 11-15.
Сафонова В.В. Проблемы социокультурного образования в языков ой педагогике // Культуроведческие аспекты языков ого образования. М. : Еврошкола, 1998. С. 27-35.
Сафонова В.В. Социокультурный подход: ретроспектива и перспективы // Ученые записки Национального общества прикладной лингвистики. 2013. № 4. С. 53-72.
Сысоев П.В. Культурное самоопределение личности в контексте диалога культур. Тамбов : Изд-во Тамбов. гос. ун-та им. Г. Р. Державина, 2001. 145 с.
Puren C. La Problematique de la Competence Culturelle dans le Cadre de la Mise en ttuvre de la Nouvelle Perspective Actionnelle [La ressource electronique] // Christianpuren.com. Les donnees electroniques. [S. l., s. a.]. URL: https://www.christianpuren.com/mes-travaux/2010c/ (la date de l'acces: 10.09.2018).
Beacco J.-C. L'Approche par Competences dans l'Enseignement des Langues: Enseigner а Partir du Cadre Europeen Commun de Reference pour les Langues. Paris : Didier, 2007. 307 p.
Beacco J.-C. Les Dimensions Culturelles des Enseignements de Langue. Paris : Hachette Livre, 2000. 192 p.
Об утверждении федерального государственного образовательного стандарта высшего образования по направлению подготовки 45.03.02 Лингвистика (уров ень бакалавриата) : приказ Министерства образования и науки Российской Федерации от 7 авг. 2014 г. № 940 // КонсультантПлюс : справ. правовая система. Версия Проф. М., 2014. Доступ из локальной сети Науч. б-ки Том. гос. ун-та.