The Ways of the Revived Zaisanat in the Republic of Altai
The investigation of the problem under study was carried out on the basis of the field material collected in the Republic of Altai using the ethnographic techniques of direct observation and interrogation. The material of local newspapers, information on the Internet sites, the draft law "On the tribal community of the Altaians", the Charter of the Kurultai of the Altai People organization was introduced into scientific discourse. The aim of the study is to identify the ways of reviving the institution of Zaisanat as the council of tribal heads against the background of ethnic mobility of the Altaians. The initial stage was marked by the facts of the restoration of the importance of the Seok (clan) institution in the late 1980s by constructing the tradition to elect the tribal head - a Zaisan - who is destined to actualize the clan consciousness, customs and traditions. The Zaisan's public activity is rather limited as there are no normative documents regulating his status. When the ethnic heritage was at the stage of politicization in the late 1990s, Zaisanat made use of the administrative method to influence the society through the decisions of meetings-kurultais. The topical issues on the status of the Altaian language, the ecology of the Altai, the reduction of match-making costs, etc., are on the agenda. Local Russians, who make up the ethnic majority of the region, are far from understanding the tribal system of the Altaians, and view the conduct of the clan meeting and the election of a Zaisan as a source of dangerous inter-ethnic tension. At the time of the social crisis which is observed in the recent decade, ways have been revealed to transform Zaisanat expressed in the combination of the clan and administrative-territorial principles of leadership. Modern Zaisanat is largely criticized for its passivity and adherence to some politicization. Supporters of the revived Zaisanat claim that the restoration of the council of clan heads makes it possible for the ethnic markers of the Altaians to leave the family-related environment and act at the social level, which is one of the forms of self-assetion of the Altaians. The conclusion drawn says that, in the conditions of the existing relationships between the local authorities and the Altai people, a new strategy that can strengthen the importance of ethnic values is required, one of such values is the revived Zaisanat.
Keywords
алтайцы,
республика,
зайсанат,
сёок-род,
собрание-курултай,
Altaians,
republic,
Seok (clan),
revival,
Zaisanat,
tribal assembly,
social movementAuthors
Yabyshtaev Tengis S. | Gorno-Altaisk State University | teng7891@mail.ru |
Всего: 1
References
Губогло М.Н. В лабиринтах этнической мобилизации: (О возрастании этнического фактора в политической жизни России) // Отечествен ная история. 2000. № 3. С. 107-124.
Тишков В.А., Шабаев Ю.П. Этнополитология: политические функции этничности : учеб. для вузов. М. : Изд-во Моск. ун-та, 2011. 376 с.
Самушкина Е.В. Символизация родового движения республики Алтай (конец XX - начало XXI века) // Проблемы археологии, этногра фии, антропологии Сибири и сопредельных территорий. 2006. Т. XII, ч. II. С. 160-164.
Бабич И.Л. Основные тенденции постсоветской этнокультурной политики в Республике Алтай. М. : ИЭА РАН, 2002. 18 с.
Кыдыева В.Я. Институт зайсанства у алтайцев // Алтай - Россия: через века в будущее : материалы Всерос. науч.-практ. конф. Горно- Алтайск : РИО ГАГУ, 2006. Т. I. С. 113-116.
Политическая конфликтология : учеб. пособие / под ред. С. Ланцова. СПб. : Питер, 2008. 319 с.
Тадина Н.А., Ябыштаев Т.С. «Тюрки по языку, финно-угры по облику»: об этнокультурном дискурсе северных алтайцев в Республике Алтай // Ученые записки Петрозаводского государственного университета. Сер. Общественные и гуманитарные науки. 2013. № 1 (130). С. 23-27.
Алтайдын чолмоны. 1988. 24 июня (№ 137).
Кыдыева В.Я. О празднике алтайских сёоков (послепраздничные размышления о празднике и не только о нем) // Проблемы этнической истории и культуры тюрко-монгольских народов Южной Сибири и сопредельных территорий. М. : ИЭА РАН, 1994. С. 51-57.
Алтайдын чолмоны. 1991. 29 июня (№ 123).
Алтайдын чолмоны. 1991. 27 июля (№ 142).
Тадина Н.А. Возрождение зайсаната в Республике Алтай: взгляд сквозь собственную этническую идентичность // Гуманитарные науки в Сибири. 2009. № 3. С. 77-81.
Алтайдын чолмоны. 13 марта 1993 г. (№ 49).
Ябыштаев Т.С. Общественная организация «Курултай алтайского народа» в сосредоточие проблем родового движения в Республике Алтай // Гуманитарные и социальные науки. 2012. № 1. С. 515-517.
Алтайдын чолмоны. 1992. 21 мая (№ 91).
«Китайцы на Алтае и чымалы в покое не оставят»: интервью делегата Курултая кыпчаков С. Танытпасова. URL: http://regnum.ru/news/polit/488891.html (дата обращения: 11.03.2018 г.).
Тюхтенева С.П. Обычное право алтайцев: есть ли будущее у института зайсанства? // Обычное право и правовой плюрализм : материалы XI междунар. конгресса по обычному праву. М. : Стратегия, 1999. С. 81-82.
Тадина Н.А., Ябыштаев Т.С. Возрождённый зайсанат как социальный институт родовой потестарности алтайцев // Социальные институты в истории: ретроспекция и реальность : сб. ст. Омск : Изд-во Омск. гос. ун-та, 2016. Вып. 2. С. 181-196.
Алтайдын чолмоны. 1997. 31 октября (№ 168).
Звезда Алтая. 1999. 28 января (№ 12).
Ябыштаев Т.С. О первом съезде «Курултая алтайского народа» // Современные проблемы изучения древних и традиционных культур народов Евразии : материалы LVII РАЭСК. Сургут; Новосибирск : Изд-во ИАЭТ СО РАН, 2017. С. 404-406.
Шабаев Ю.П., Чарина А.М. Финно-угорский национализм и гражданская консолидация в России (этнополитический анализ). СПб. : Ин-т сервиса и экономики; ИЭА РАН, 2010. 309 с.
Звезда Алтая. 1997. 14 ноября (№ 172).
Ябыштаев Т.С. О кризисе общественных отношений в Республике Алтай (на примере организации «Курултай алтайского народа») // Вестник ТГУ. Сер. История. 2012. № 4 (20). С. 161-164.
Тишков В.А. Реквием по этносу : исследования по социально-культурной антропологии. М. : Наука, 2003. 544 с.
Листок. Приложение на алтайском языке «^румнин ]олы» (Дорога жизни). 2011. 25 мая (№ 21).
Торбоков В.С. В круговороте времени. Горно-Алтайск, 2013. 223 с.
Tadina N.A., Yabyshtaev T.S. The invention of «nomadic» holiday in Altai Republic (Изобретение «кочующего» праздника) // Oxford Journal of Scientific Research. 2015. Vol. III, № 1 (9). Р. 596-602.
Тадина Н.А., Ябыштаев Т.С. О музее зайсана рода майман // Сохранение и изучение культурного наследия Алтайского края : сб. науч. ст. Барнаул : Изд-во Алт. ун-та, 2017. Вып. XXIII. С. 243-248.
Тадина Н.А., Ябыштаев Т.С. Теленгитские памятники этнокультурному ренессансу // Вестник ТГУ. Сер. История. 2016. № 5 (43). С. 109-113.