The "New" Internship Model for Pedagogy Master's Degree Students | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2019. № 440. DOI: 10.17223/15617793/440/24

The "New" Internship Model for Pedagogy Master's Degree Students

The article is devoted to the problem of updating the format for practice of Pedagogy Master's degree students. In the conditions of practice-oriented education, it is necessary to ensure a "smooth" transition from teacher education to the productive performance by the teacher of the functions and actions stipulated by the requirements of professional standards. One of the ways of such a "transition" is internship. Well-known innovative forms of internship "cover" the Bachelor's degree level, but are poorly developed for the Master's. The author believes that, unlike for undergraduate students, the main purpose of graduate students' internship should provide maximum opportunities for the application of competencies, i.e. their development and modification of professional performance in response to the "challenges" of objective reality. Thus, the main aim of the article is to substantiate the conceptual approach, the updated internship model and the mechanism for its implementation. To achieve this aim, the theoretical methods of analysis of current trends in internship organization; analysis of basic theoretical and methodological approaches (competence-based, environmental, activity, subject, problem); theoretical modeling (development of a model for pedagogical internship of Master's degree students, development of an internship model for students of Pedagogy Master's degree program, including the stages of student interaction with the educational environment, the content and results of student activities at each stage); the rationale for implementing the internship model. The logic of the research is reflected in the sequence of research stages. At the first - analytical -stage, the author reviewed the current trends in the organization of internship and conducted a comparative analysis of its purpose for pedagogical undergraduate and graduate students, as well as the analysis of basic theoretical and methodological approaches. At the second - design - stage, the author developed and described an internship model for Pedagogy Master's degree students and justified the mechanism of its implementation. At the third - generalizing - stage, the author formulated the main conclusions on the results of the study. The proposed internship model is designed to take it out of the traditional format of "getting acquainted" with the profession, but to bring it as close as possible to the real conditions of pedagogical activities, which involves: students' active interaction with subjects in the open social and educational environment; effective (productive) nature of students' activities; a complex nature of the tasks; development of a wide range of professional roles and expansion of the role repertoire; development and "further development" of professional performance in the course of professional tests; the students' building of individual trajectories of internship in accordance with the selected functional load (position, roles, actions, tests). Modern internship of Pedagogy Master's degree students should become a space of future teachers' real achievements, application of their competencies.

Download file
Counter downloads: 173

Keywords

практика, «разворачивание» компетенций, профессиональная проба, индивидуальная траектория прохождения практики, образовательный продукт, социально значимый проект, internship, appllication of competences, professional test, individual trajectory of internship, educational product, socially significant project

Authors

NameOrganizationE-mail
Neumoeva-Kolchedantseva Elena V.Tyumen State Universityeneumoeva@yandex.ru
Всего: 1

References

Приказ Министерства труда и социальной защиты РФ от 8 сентября 2015 г. № 608н «Об утверждении профессионального стандарта "Педагог профессионального обучения, профессионального образования и дополнительного профессионального образования"» // Га-рант.РУ. URL: http://ivo.garant.ru/#/ dokument/71202838/ (дата обращения: 25.09.2018).
Приказ Министерства труда и социальной защиты РФ от 8 сентября 2015 г. № 613н «Об утверждении профессионального стандарта "Педагог дополнительного образования детей и взрослых"» // Гарант. РУ. URL: http://ivo.garant.ru/#/dokument/71202914/ (дата обращения: 25.09.2018).
Приказ Министерства труда и социальной защиты Российской Федерации от 18 октября 2013 г. № 544н г. Москва «Об утверждении профессионального стандарта "Педагог (педагогическая деятельность в сфере дошкольного, начального общего, основного общего, среднего общего образования) (воспитатель, учитель)"» // Гарант.РУ. URL: http://base.garant.ru/70535556/ (дата обращения: 25.09.2018).
Проект Приказа Минтруда России «Об утверждении профессионального стандарта "Руководитель образовательной организации" (по состоянию на 01.10.2013) (подготовлен Минтрудом России)» // КонсультантПлюс. URL: http://www.consultant.ru/ cons/cgi/online.cgi?req=doc;base=PNPA;n=2368#0224500406758807/ (дата обращения: 25.09.2018).
Марголис А.А. Проблемы и перспективы развития педагогического образования в РФ // Психологическая наука и образование. 2014. Т. 19, № 3. С. 41-57.
Вербицкий А.А. Компетентностный подход и теория контекстного обучения. М. : ИЦ ПКПС. 2004. 84 с.
Марголис А.А. Требования к модернизации основных профессиональных образовательных программ (ОПОП) подготовки педагогических кадров в соответствии с профессиональным стандартом педагога: предложения к реализации деятельностного подхода в подготовке педагогических кадров // Психологическая наука и образование. 2014. Т. 19, № 3. C. 105-126.
Марголис А.А., Рубцов В.В. О стратегии и направлениях модернизации педагогического образования в России: анализ международного опыта подготовки учителя для новой школы // Психолого-педагогическое обеспечение национальной образовательной инициативы «Наша новая школа». М. : Изд-во МГППУ, 2011. С. 47-67.
Формирование духовно-нравственной среды образовательного учреждения / под общ. ред. И.Н. Емельяновой. Тюмень : Изд-во Тюмен. гос. ун-та, 2012. 168 с.
Каспржак А.Г. Приоритет образовательных результатов как инструмент модернизации программ подготовки учителей // Психологическая наука и образование. 2014. Т. 19, № 3. C. 87-104.
Рубинштейн С.Л. Проблемы общей психологии. М. : Педагогика, 1973. 424 с.
Емельянова И.Н. Педагогическое сопровождение личности в образовательной среде : метод. материалы. Тюмень : Изд-во Тюмен. гос. ун-та, 2012. 28 с.
Гаязов А.С. Индивидуальные траектории образования личности. URL: http://www.raop.m/mdex.php?id=878 (дата обращения: 6.02.2018).
Тимошина Т.А. Концепция выстраивания индивидуальной образовательной траектории учащихся // Педагогика и психология как ресурс развития современного общества : материалы Междунар. науч.-практ. конф., 7-9 октября 2010 г. / под ред. Л.А. Байковой, H.А. Фоминой, А.Н. Сухова. Рязань, 2010. С. 315-320.
Неумоева-Колчеданцева Е.В. Развивающий потенциал профессиональной пробы как метода обучения будущих педагогов // Психологическая наука и образование. 2017. № 6. С. 34-44.
Емельянова И.Н., Волосникова Л.М., Неумоева-Колчеданцева Е.В., Задорина О.С. Разработка и использование контрольно-измерительных материалов для оценки компетенций: учеб. пособие. Тюмень : Изд-во Тюмен. гос. ун-та, 2014. 152 с.
Приказ Министерства образования и науки от 22 февраля 2018 г. № 126 «Об утверждении федерального государственного образовательного стандарта высшего образования - магистратура по направлению подготовки 44.04.01 Педагогическое образование (не вступил в силу)». URL: http://www.garant.ru/ products/ipo/prime/doc/71797874/ (дата обращения 07.09.2018).
 The

The "New" Internship Model for Pedagogy Master's Degree Students | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2019. № 440. DOI: 10.17223/15617793/440/24

Download full-text version
Counter downloads: 2987