Formation of a Mathematical Component of Financial Literacy in General School Students: Current Situation, Problems and Solutions | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2019. № 440. DOI: 10.17223/15617793/440/25

Formation of a Mathematical Component of Financial Literacy in General School Students: Current Situation, Problems and Solutions

The article is devoted to the problem topical not only in Russia but also in many countries of the world: the formation of financial literacy in population, and in particular in general school students. The main point of this article proves that a financially literate person must have a minimum necessary mathematical knowledge and ability to apply them for an optimal use of their financial resources. The authors monitored the formation of this skill among Russian schoolchildren when organizing the First International Olympiad on Financial and Actuarial Mathematics. It actualized the problem of schoolchildren's inability to use their good mathematical knowledge in solving not only strictly regulated school mathematical tasks, but also in situations requiring the interpretation of everyday situation using the language of mathematics and subsequent analysis of the obtained result based on real situations with financial transactions. The optimal age for the formation of this skill, in the authors' opinion, is 10 to 12 (Grades 5 and 6 of general schools), which is caused by a number of objective reasons relating both to the psychological schoolchildren's characteristics in the given age category and to the suitability of the mathematics apparatus for making tasks with an economic content. However, the analysis of the textbooks on financial literacy developed within the project of the Ministry of Finance of the Russian Federation and the World Bank "Assistance in Raising the Level of Financial Literacy in Population and Development of Financial Education in the Russian Federation" and the textbooks on mathematics currently used in Russia showed that they include an insufficient number of mathematical tasks. To make methodological recommendations for teachers engaged in the formation of schoolchildren's financial literacy both within the extracurricular activities and at the lessons of mathematics, the authors identified competences of the mathematical component of financial literacy correlated with the subject areas, components and competences of financial literacy in the system of financial competence for the students of school age developed within the joint project of the Ministry of Finance of Russia and the World Bank. The article also presents the topics of mathematical problems with an economic content correlated with the mathematical apparatus necessary to solve them.

Download file
Counter downloads: 140

Keywords

финансовая грамотность учащихся основной школы, математическая составляющая, financial literacy of general school students, mathematical component

Authors

NameOrganizationE-mail
Forkunova Larisa V.Academy of Social Managementlarisaforkunova@yandex.ru
Bogdanova Elena N.Northern (Arctic) Federal University named after M.V. Lomonosove.n.bogdanova@narfu.ru
Всего: 2

References

Klapper L., Lusardi A., Panos G.A. Financial literacy and its consequences: Evidence from Russia during the financial crisis // Journal of Banking and Finance. 2013. Vol. 37, is. P. 3904-3923.
Финансовая грамотность российских учащихся (по результатам международной программы PISA-2012). URL: https://www.hse.rn/data/2014/09/15/1315281492/%D0%94%D0%BE%D0%BA%D0%BB%D0%B0%m%B4% 20%D0%A4%D0%B8%D0%BD%D0%B0%D0%BD%D1%81%D0%BE%D0%B2%D0%B0%D1%8F%20%D0%B3%D1%80%D0%B0%D0%BC %D0%BE%D1%82%D0%BD%D0%BE%D1%81%D1%82%D1%8C%20%D1%80%D0%BE%D1%81%D1%81%D0%B8%D0%B9%D1%81%D0 %BA%D0%B8%D1%85%20%D1%83%D1%87%D0%B0%D1%89%D0%B8%D1%85%D1%81%D1%8F.pdf (дата обращения: 20.02.2018).
Концепция национальной программы повышения уровня финансовой грамотности населения РФ: утверждена распоряжением Прави тельства Российской Федерации от 29 декабря 2008 г. № 2043-р. URL: http://www.misbfm.ru/node/11143 (дата обращения: 09.03.2018).
Богданова Е.Н. Финансовое образование детей: интеграция в учебный процесс средней общеобразовательной школы в условиях север ных регионов РФ // Развитие Северо-Арктического региона: проблемы и решения : материалы науч. конф. профессорско-преподавательского состава, научных сотрудников и аспирантов Северного (Арктического) федерального университета имени М.В. Ломоносова. 2016. С. 1052-1056.
Эльконин Д.Б. Психологическое развитие в детских возрастах / под ред. Д.И. Фельдштейна; вступ. ст. Д.И. Фельдштейна. М.: Институт практической психологии ; Воронеж : НПО «МОДЭК», 1995. 416 с.
Об утверждении и введении в действие федерального государственного образовательного стандарта начального общего образования: Приказ Министерства образования и науки РФ от 6 октября 2009 г. № 373 (с изм. и доп.). URL: http://base.garant.ru/197127/
Липсиц И.В., Вигдорчик Е.А. Финансовая грамотность: материалы для учащихся. 5-7 классы общеобразоват. орг. Дополнительное обра зование: Сер. Учимся разумному финансовому поведению. М. : ВИТА-ПРЕСС, 2014. 208 с.
Зубарева И.И., Мордкович А.Г. Математика. 5 класс : учеб. для учащихся общеобразоват. учреждений. 14-е изд., испр. и доп. М. : Мнемозина, 2013. 270 с.
Зубарева И.И., Мордкович А.Г. Математика. 6 класс : учеб. для учащихся общеобразоват. организаций. 14-е изд., стереотип. М. : Мнемозина, 2014. 264 с.
Математика. 5 класс : учеб. для общеобразоват. организаций / Г.В. Дорофеев, И.Ф. Шарыгин, С.Б. Суворова и др.; под ред. Г.В. Дорофеева, И.Ф. Шарыгина. 5-е изд. М. : Просвещение, 2017. 128 с.
Математика. 6 класс : учеб. для общеобразоват. учреждений / Г.В. Дорофеев, И.Ф. Шарыгин, С.Б. Суворова и др.; под ред. Г.В. Дорофеева, И.Ф. Шарыгина. 11-е изд. М. : Просвещение, 2010. 303 с.
Муравин Г.К., Муравина А.В. Математика. 5 класс : учеб. 3-е изд., стереотип. М. : Дрофа, 2014. 318 c.
Муравин Г.К., Муравина О.В. Математика. 6 класс : учеб. 2-е изд., стереотип. М. : Дрофа, 2014. 319 c.
Мерзляк А.Г., Полонский В.Б., Якир М.С. Математика: 5 класс : учеб. для учащихся общеобразоват. организаций. М. : Вентана-Граф, 2014. 304 с.
Мерзляк А.Г., Полонский В.Б., Якир М.С. Математика: 6 класс : учеб. для учащихся общеобразоват. организаций. М. : Вентана-Граф, 2014. 304 с.
Виленкин Н.Я., Жохов В.И., Чесноков А.С. и др. Математика: 5 класс : учеб. для учащихся общеобразоват. учреждений. 31-е изд., стереотип. М. : Мнемозина, 2013. 280 с.
Виленкин Н.Я., Жохов В.И., Чесноков А.С. и др. Математика: 6 класс : учеб. для общеобразоват. учреждений. 30-е изд., стереотип. М. : Мнемозина, 2013. 288 с.
Форкунова Л.В., Лукина В.С., Милкова Т.В. Первая международная олимпиада по финансовой и актуарной математике: результаты по Архангельской области // Современные проблемы науки и образования. 2017. № 4. С. 147.
Система (рамка) финансовой компетентности для учащихся школьного возраста, разработанная в рамках совместного Проект Минфина России и Всемирного банка «Содействие повышению уровня финансовой грамотности населения и развитию финансового образования в Российской Федерации». URL: littps://www.mmfm.ra/ra/document/?id_4=63407 (дата обращения: 20.02.2018).
Форкунова Л.В. Практико-ориентированные математические задачи как одно из средств повышения уровня финансовой грамотности учащихся // Труды международной научной конференции 28 сентября - 2 октября 2015, Армения, Горис, Москва, РУДН. Ереван : Астхик Гратун, 2015. С. 390.
 Formation of a Mathematical Component of Financial Literacy in General School Students: Current Situation, Problems and Solutions | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2019. № 440. DOI: 10.17223/15617793/440/25

Formation of a Mathematical Component of Financial Literacy in General School Students: Current Situation, Problems and Solutions | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2019. № 440. DOI: 10.17223/15617793/440/25

Download full-text version
Counter downloads: 2987