A Diagnostic Tool for Monitoring the Formation of Professional Communicative Competence of Cadets of Universities of the Federal Penitentiary Service of Russia | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2019. № 441. DOI: 10.17223/15617793/441/26

A Diagnostic Tool for Monitoring the Formation of Professional Communicative Competence of Cadets of Universities of the Federal Penitentiary Service of Russia

The article is devoted to the problem of the formation of professional communicative competence of cadets of universities of the Federal Penitentiary Service of the Russian Federation. The aim of the article is to describe the diagnostic tool for assessing the formation of this competence in cadets. The author proves the effectiveness of the implementation of the methodological system of forming professional communicative competence of cadets. The novelty of the research lies in the fact that the author defines the concept of "professional communicative competence of students of the Federal Penitentiary Service of the Russian Federation", identifies its components (basic communicative competence, professionally-oriented communicative competence and professionally-specialized communicative competence). The structure of professional communicative competence is specified, and a tool for measuring the level of the development of this competence in cadets is proposed. To reach the aim, the following methods of research were used: analysis and generalization of pedagogical, methodological literature on the problem; questionnaire; monitoring; generalization of pedagogical experience. The author offers to form professional communicative competence of cadets in a departmental university in stages and in a comprehensive manner throughout the training. Six groups of cadets of the same course of study majoring in jurisprudence (4 groups) and zootechnics (2 groups), 145 people in total, took part in an experiment. The experiment lasted the entire period of training of cadets at the university (4 years). In the third year, students started specialized training ("Organization of Guard and Escort in the Penal System", "Organization of the Regime in the Penal System" and "Cynology"). 72 cadets of the experimental group and 73 cadets of the control group participated in the assessment. The level of the development of professional communicative competence based on the results of self-assessment and test materials before and after the pedagogical experiment has been measured; the empirical data have been processed and analyzed using modern statistical methods. The obtained results have been analyzed. Through Pearson's criterion, the impact of the influence under study on the educational process in the experimental group of cadets is proved. Statistical differences in the samples indicate that the null hypothesis is rejected, and the alternative hypothesis is accepted with a probability of 99%. The effectiveness of the developed conditions is proved.

Download file
Counter downloads: 175

Keywords

компетенция, профессиональная коммуникативная компетенция, методика оценки, уровень сформированности компетенции, сотрудник уголовно-исполнительной системы, competence, professional communicative competence, assessment methodology, level of formation of competence, penal officers

Authors

NameOrganizationE-mail
Nikitina Tatyana V.Perm Institute of the Federal Penitentiary Service of Russiatanya.perm@mail.ru
Всего: 1

References

Brumfit Ch. Communicative Methodology in language teaching. Cambridge : Cambridge University Press, 1984. Р. 154.
Littlewood W. Communicative Language Teaching. Cambridge : Cambridge University Press, 1994. P. 90.
Бернавская М.В. Формирование профессиональной коммуникативной компетентности при подготовке инженеров-программистов : дис. … канд. пед. наук. Владивосток, 2007. 216 с.
Бокарева Н.В. Конструирование деловой игры как формы обучения студентов профессиональным коммуникативным компетенциям в образовательном процессе туристского вуза : дис. … канд. пед. наук. М., 2011. 197 с.
Бикбулатова А.А., Карплюк А.В., Паршин Г.Н., Джафар-Заде Д.А., Серебряков А.Г. Методика выявления профориентационных интере-сов и склонностей у старшеклассников с инвалидностью // Психологическая наука и образование. 2018. Т. 23, № 2. С. 50-58. DOI: 10.17759/ pse.2018230206.
Кукарцева Т.А. Формирование профессионально-коммуникативной компетентности будущих специалистов военно-экономического профиля в иноязычном образовательном процессе : дис. … канд. пед. наук. Ульяновск, 2011. 206 с.
Лукова Т.Г. Формирование профессионально-коммуникативной культуры у слушателей вузов МВД России : дис.. канд. пед. наук. СПб., 2002. 146 с.
Гиренок Г.А. Формирование коммуникативной компетенции будущих сотрудников УИС в высшей профессиональной школе : дис.. канд. пед. наук. Самара, 2013. 198 с.
Тюменева Н.П. Формирование коммуникативных способностей курсантов и слушателей вузов ФСИН России при изучении русского языка и культуры речи : дис.. канд. пед. наук. Рязань, 2007. 184 с.
Климова О.В. Формирование профессиональной коммуникативной компетенции у студентов юридических специальностей в процессе изучения психолого-педагогических дисциплин : дис.. канд. пед. наук. Челябинск, 2009. 166 с.
Никитина Т.В. Профессиональная коммуникативная компетенция курсантов вузов ФСИН России: структура и содержательное наполнение // Гуманитарно-педагогическое образование. 2018. Т. 4, № 1. С. 111-117.
Кашицын А.С., Еремин С.В. Методы статистической обработки результатов педагогического эксперимента. Шуя : Из-во ФГБОУ ВПО «ШГПУ», 2012. 43 с.
Никитина Т.В. Формирование профессиональной коммуникативной компетенции курсантов вузов ФСИН России // Гуманитарные науки (г. Ялта). 2017. № 3 (39). С. 134-138.
Никитина Т.В. Диагностика сформированности профессиональной коммуникативной компетенции курсантов вузов Федеральной службы исполнения наказаний // Педагогический имидж. 2018. № 1 (38). С. 125-134.
Гессманн Х.-В., Шеронов Е.А. Валидность психологического теста // Современная зарубежная психология. 2013. № 4. С. 20-31.
Никитина Т.В. Модель формирования профессиональной коммуникативной компетенции курсантов вузов Федеральной службы исполнения наказаний России // Вестник Омского государственного педагогического университета. Гуманитарные исследования. 2018. № 1 (18). С. 134-138.
 A Diagnostic Tool for Monitoring the Formation of Professional Communicative Competence of Cadets of Universities of the Federal Penitentiary Service of Russia | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2019. № 441. DOI: 10.17223/15617793/441/26

A Diagnostic Tool for Monitoring the Formation of Professional Communicative Competence of Cadets of Universities of the Federal Penitentiary Service of Russia | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2019. № 441. DOI: 10.17223/15617793/441/26

Download full-text version
Counter downloads: 2007