Contribution to the Solution of the Problems of the Development of the Younger Generation's Scientific and Technical Potential | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2019. № 443. DOI: 10.17223/15617793/443/27

Contribution to the Solution of the Problems of the Development of the Younger Generation's Scientific and Technical Potential

The article is devoted to the problem of vocational guidance of adolescents in the field of technical professions. As an approach to its solution, the organization of the extracurricular activities of high school students with the participation of teachers of supplementary education, teachers of higher educational institutions, methodologists of a technical profile, specialists of scientific and industrial enterprises is considered. The research methods were a theoretical analysis of the literature on the problem of vocational orientation and organization of extracurricular activities, a design and modeling method, an experiment. The course of the study is presented in three main stages. Stage 1 was the development by a team of young researchers of a model of interaction between educational organizations of general, supplementary, higher education and research and production enterprises based on the implementation of authorial technical education programs. The model is represented by a methodological, industrial, psychological, educational, informational, material, technical, educational and innovative units and contains criteria for the effectiveness of its implementation. Stage 2 was the approbation of the model on the basis of Lev Tolstoy Secondary School (Kaluga, RF) in its interaction with universities (Kaluga State University named by K.E. Tsiolkovsky, Bauman Moscow State Technical University) and the Galaktika Children and Youth Center for Space Education (Kaluga) (2016-2017). The study involved 20 students in grades 10-11, four teachers, three supplementary education teachers, five engineers, three methodologists. Stage 3 was the analysis of the results and formulation of conclusions. The specificity of the implementation of the model was the use of the following methods that contribute to the formation of adolescents' interest in technical professions: training in solving inventive problems, the method of "immersion" in a real scientific and technical project implemented at a research and production enterprise. As a result of the model implementation, the following results were obtained: (1) students' personal growth, formation of their vocational orientation, interest in technical professions, positive dynamics in the development of analytical thinking and formation of a responsible attitude to the choice of profession (data obtained through the use of a package of psycho-diagnostic techniques prepared as part of the study); (2) development of teachers' professional competence in the organization of extracurricular activities of a technical profile (data from a survey conducted); (3) creation of new educational, methodological and informational products (educational programs, a unified diagnostic information system, etc.). The study reveals the possibilities of extracurricular activities in ensuring the increase of the prestige of technical professions among students and demonstrates the potential for cooperation of educational organizations with scientific and technical enterprises in their organization.

Download file
Counter downloads: 128

Keywords

extracurricular activities, collaborative model of organizations, professional orientation, analytical thinking, supplementary education, scientific and technical creativity, дополнительное образование, внеурочная деятельность, модель сотрудничества организаций, аналитическое мышление, профессиональная ориентация, научно-техническое творчество

Authors

NameOrganizationE-mail
Ivanova Irina V.Kaluga State University named after K.E. TsiolkovskyIvanovaDIV@yandex.ru
Ivanov Nikolay G.Lev Tolstoy Secondary School, Typhoon JSCNikola924@yandex.ru
Всего: 2

References

Иванов Н.Г., Иванова И.В., Лукьянов И.А., Азаев В.А. Научно-техническое творчество : сборник программ внеурочной деятельности технической направленности. Калуга : КГУ им. К.Э. Циолковского, 2016. 139 с.
Григорьев Д. В., Степанов П.В. Внеурочная деятельность школьников. Методический конструктор. М. : Просвещение, 2011. 224 с.
Альтшуллер Г.С. Творчество как точная наука. Петрозаводск : Скандинавия, 2004. 208 с.
Иванов Н.Г., Иванова И.В. Информационно-образовательная система сопровождения внеурочной деятельности старшеклассников : раздел в монографии // Инновационные подходы в решении проблем современного общества / под общ. ред. Г.Ю. Гуляева. Пенза : МЦНС «Наука и Просвещение», 2017. С. 167-175
Методические рекомендации по вопросам взаимодействия учреждений общего, дополнительного и профессионального образования по формированию индивидуальной образовательной траектории одаренных детей // Письмо Министерства образования и науки РФ от 17 декабря 2010 г. № 06-1260 «О методических рекомендациях».
Черткова Н.В. Дидактические особенности и условия развития детского технического творчества в системе дополнительного образования : дис.. канд. пед. наук. Самара, 2003. 154 с.
Коннова И.М. Развитие учреждения дополнительного образования детей в процессе сетевого взаимодействия с высшими учебными заведениями : дис.. канд. пед. наук. Великий Новгород, 2012. 215 с.
Никулин С.К. В центре внимания НТТМ // Дети, техника, творчество. М., 2004. № 4. С. 2-3.
Самойленко Э.В. Дистанционное обучение как инновационное направление развития научно-технического творчества в крае. Ставрополь : СКИПКРО, 2004. С. 15-23.
Дмитриев Ю.А., Персианов P.M. Изобретательство творчество. Л. : Лениздат, 1983. 96 с.
Жуков Г.Н. Готовность к профессиональной деятельности и творческий потенциал // Развитие творческого потенциала студентов : материалы Первой межрегиональной научно-практической конференции. Кемерово : Изд-во Кем. ГППК, 2006. С. 10-11.
Горский В.А., Тимофеев А.А., Смирнов Д.В. Примерные программы внеурочной деятельности. Начальное и основное образование. М. : Просвещение, 2010. 111 с. (Стандарты второго поколения).
Акулова Ю.В. Развитие научно-технического творчества учащихся при изучении физики в образовательной системе «Школатехнический вуз» // Сибирский педагогический журнал. 2009. № 9. С. 165-170.
Денисенко И.Д. Внеурочная деятельность по ФГОС и дополнительное образование: ресурсы м противоречия. URL: http://yamalobr.ru/articles/vneurochnaya-deyatelnost-po-fgos/ (дата обращения: 21.03.2018).
Зеер Э.Ф. Психология личностно ориентированного профессионального образования. Екатеринбург : Изд-во Урал. гос. проф.-пед. ун-та, 2000. 258 с.
Государственная программа Российской Федерации «Развитие образования» на 2013-2020 гг.: утв. постановлением Правительства Рос сийской Федерации № 376 от 31 марта 2017 г.
Федеральный закон Российской Федерации «Об образовании в Российской Федерации» от 29 декабря 2012 г. № 273-ФЗ. М., 2012.
Иванова И.В., Иванов Н.Г. Модель организации внеурочной деятельности по развитию инженерного мышления учащихся // Ниже городское образование. 2014. № 2. С. 172-181.
 Contribution to the Solution of the Problems of the Development of the Younger Generation's Scientific and Technical Potential | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2019. № 443. DOI: 10.17223/15617793/443/27

Contribution to the Solution of the Problems of the Development of the Younger Generation's Scientific and Technical Potential | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2019. № 443. DOI: 10.17223/15617793/443/27

Download full-text version
Counter downloads: 2382