Electronic Information and Education Environment of a Higher Education Institution as an Instrument for Improving the Quality of the Educational Process | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2019. № 443. DOI: 10.17223/15617793/443/29

Electronic Information and Education Environment of a Higher Education Institution as an Instrument for Improving the Quality of the Educational Process

This article describes the need for using new technologies, automated information systems, electronic information and educational resources, in total representing the electronic information and education environment of a higher education institution, in the educational process on the example of a higher education institution of physical culture. Through the use of tools of such an environment, the role of interaction of all subjects of the educational process in ensuring accessibility and improving the quality of education for all categories of citizens, including for student athletes, is revealed. The student athlete, the trainer, the teacher, the group curator, practitioner department specialists, the department of education quality management, the educational scientific center of sports reserve preparation technology, the department of information technology development and administration are subjects of the educational process in the institution. The article reveals the structure and content of the educational environment of the institution. The training and competition environment of the student athlete (educational and training camps, sports trainings, performances, competitions) and the information and education environment represent the complex educational environment of a higher education institution. The electronic information and education environment as a part of the informational and educational environment of the higher education institution includes automated information systems, electronic information resources, information and telecommunication technologies. The automated information systems include the Internet portal of electronic services "Electronic Student and Employee ID Card", the educational process management system on the basis of the software product "1C: University", the schedule output system, the system of training with elements of distance learning technologies, the IRBIS electronic library system, the RUCONTEXT automated plagiarism checker. The electronic information resources include the official site of the institution, the corporate network and the corporate e-mail. The electronic educational resources are the database of electronic educational and methodological complexes of disciplines in the system of distance learning, the database of materials reflecting the various components of the educational process, electronic library systems, open access database resources, classified Internet resources. Only an integrative approach in the use of all components of the electronic information and education environment of the institution and a harmonious interaction of all subjects of the educational process will allow students of different forms of education to get access to high-quality education, to master the educational program, to implement an individual educational trajectory that, in general, is directed to the improvement of the quality of the educational process in a higher education institution.

Download file
Counter downloads: 203

Keywords

электронная информационно-образовательная среда вуза, вузы физической культуры, студенты-спортсмены, дистанционное обучение, качество образования, electronic information and education environment, higher education institutions of physical culture, student athletes, distance learning, quality of education

Authors

NameOrganizationE-mail
Khadiullina Rezeda R.Volga Region State Academy of Physical Culture, Sport and Tourismh_rezeda@bk.ru
Galimov Almaz M.Volga Region State Academy of Physical Culture, Sport and Tourismalmazga@rambler.ru
Всего: 2

References

Хадиуллина Р.Р., Галяутдинова Л.Р., Москалева Э.Ф. Информатика (практические занятия) : учеб.-метод. пособие. Казань : Поволжская ГАФКСиТ, 2014. 96 с.
Камалеева А.Р., Хадиуллина Р.Р. Естественнонаучные основы физической культуры и спорта. Физика (для студентов 1 курса направления «Физическая культура») : учеб.-метод. пособие. Казань : Поволжская ГАФКСиТ, 2014. 92 с.
Неделько В.И., Хунджуа А.Г. Физика : учеб. пособие. М. : Издательский центр «Академия», 2011. 463 с.
Хадиуллина Р.Р., Галяутдинова Л.Р. Информатика : учеб.-метод. пособие. Казань : Поволжская ГАФКСиТ, 2014. 116 с.
Пурышева Н.С., Важеевская Н.Е., Исаев Д.А., Чаругин В.М. Физика. Базовый уровень : учебник для 11 класса. 5-е изд., стер. М. : 2012. 288 с.
Информатика. Базовый курс : учебник для вузов. 3-е изд. Стандарт третьего поколения / под ред. С.В. Симоновича. СПб. : Питер, 2011. 640 с.
Коджаспирова Г.М. Педагогический словарь. М., 2005. С. 97.
Бим-Бад Б.М. Педагогический энциклопедический словарь. М., 2002. 528 с.
Информатика и ИКТ. Базовый уровень : учебник для 11 класса / под ред. Н.В. Макарова. СПб. : Питер, 2009. 224 с.
Балин В.Д., Гайда В.К., Горбачевский В.К. и др. Практикум по общей, экспериментальной и прикладной психологии : учеб. пособие / под общ. ред. А.А. Крылова, С.А. Маничева. СПб. : Питер, 2000. 560 с.
Ананьев Б.Г. Человек как предмет познания. М. : Мысль, 1979. 334 с.
Слободчиков В.И., Исаев Е.И. Основы психологической антропологии. Психология человека: Введение в психологию субъективности : учеб. пособие для вузов. М. : Школа-Пресс, 1995. 384 с.
Камалеева А.Р. Самообразование как необходимое условие непрерывного образования современного человека // Наука Красноярья. 2012. № 2. С. 203-219.
Руководство по обеспечению доступности веб-контента WCAG 2.0. URL: https://www.w3.org/ Translations/WCAG20-ru/
Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.0. URL: http://www.w3.org/TR/WCAG20/ (date of treatment: 05.03.2019).
Усова А.В., Бобров А.А. Формирование у учащихся учебных умений // Педагогика и психология. М. : Знание, 1987. № 7. 80 с.
Положение об использовании электронного обучения и дистанционных образовательных технологий при реализации образовательных программ в ФГБОУ ВО «Поволжская государственная академия физической культуры, спорта и туризма» от 01.03.2018. Протокол № 8. 7 с.
Положение об индивидуальном рейтинге профессорско-преподавательского состава в ФГБОУ ВО «Поволжская государственная академия физической культуры, спорта и туризма» от 31.08.2018. Протокол № 1. 4 с.
Положение об электронном портфолио преподавателя ФГБОУ ВО «Поволжская ГАФКСиТ» от 31.08.2018. Протокол № 1. 6 с.
Положение о балльно-рейтинговой оценке знаний студентов ФГБОУ ВПО «Поволжская ГАФКСиТ»: Принято решением Ученого совета ФГБОУ ВПО «Поволжская ГАФКСиТ» от 5.09.2013 г. Протокол № 1. 16 с.
Положение об электронном портфолио индивидуальных достижений обучающихся ФГБОУ ВО «Поволжская государственная академия физической культуры, спорта и туризма» от 02.11.2017. Протокол № 3. 6 с.
Положение об электронной информационно-образовательной среде ФГБОУ ВО «Поволжская государственная академия физической культуры, спорта и туризма» от 02.11.2017. Протокол № 3. 10 с.
Федеральные государственные образовательные стандарты высшего образования. URL: http://fgosvo.ru (дата обращения: 05.03.2019).
Путилов Г.П. Научные основы проектирования и построения информационно-образовательной среды технического вуза : автореф. дис. д-ра техн. наук. М., 2002.
Башмаков А.И., Тихонов А.Н., Старых В.А. Принципы и технологические основы создания открытых образовательных сред. М. : Бином. Лаборатория знаний. 2010.
Лобачев С.Л. Теоретические основы и принципы построения информационно-образовательной среды открытого образования и ее практическая реализация: автореф. дис.. д-ра техн. наук. М., 2005.
Закиева Р.Р. Образовательный менеджмент // Профессиональное образование в современном мире. 2018. Т. 8, № 2. С.1836-1843.
Хадиуллина Р.Р. Дидактические условия интегративной организации виртуальной образовательной среды вуза физической культуры (на примере обучения студентов-спортсменов информатике и физике) // Наука и спорт: современные тенденции. 2014. Т. 5, № 4. С. 14-20.
Организация виртуальной образовательной среды системы открытого образования // Отчет о научно-исследовательской работе. Код проекта: 1.2.1.1. (122).250 / рук. Л.Г. Титарев. М., 2001. 84 с.
Солдаткин, В.И. Основы открытого образования / отв. ред. В.И. Солдаткин. М. : НИИЦ РАО, 2002. Т. 1. 676 с.
Ильиченко О.А. Организационно-педагогические условия разработки и применения сетевых курсов в учебном процессе (на примере подготовки специалистов с высшим образованием) : автореф. дис.. канд. пед. наук. М., 2002. 22 с.
Хуторской А.А. Дистанционное обучение и его технологии // Компьютерра. 2002. № 36. С. 26-30.
Полат Е.С., Бухаркина М.Ю., Моисеева М.В. Теория и практика дистанционного обучения : учеб. пособие. М. : Изд. центр «Академия», 2004. 416 с.
Вайндорф-Сысоева М.Е., Фаткуллин Н.Ю., Шамшович В.Ф., Глебов С.Г. Совершенствование процедуры рейтингования вузов по уровню развития электронного обучения // Вестник Томского государственного университета. 2018. № 437. C. 165-170.
Мануйлов Ю.С. Средовой подход в воспитании : автореф. дис.. д-ра. пед. наук. М., 1998. С. 22-23.
Андреев А.А., Каплан С.Л., Краснова Г.А., Лобачев С.Л., Лупанов К.Ю., Поляков А.А., Скамницкий А.А., Солдаткин В.И. Основы от крытого образования / отв. ред. В.И. Солдаткин. М. : НИИЦ РАО, 2002. Т. 1.
Ясвин В.А. Экспертиза школьной образовательной среды. М. : Сентябрь, 2000. 128 с.
Сластенин В.А., Чижакова Г.И. Введение в педагогическую аксиологию : учеб. пособие. М. : Академия, 2003. 192 с.
Ожегов С.И., Шведова Н.Ю. Толковый словарь русского языка. М., 1989. 924 с.
Гончарова Ю.А. Проектирование образовательной среды - функция современной школы // Воспитательная среда вуза как фактор про фессионального становления специалиста. Воронеж, 2001. С. 291-293.
О внесении изменений в Федеральную целевую программу развития образования на 2016-2020 годы и признании утратившими силу некоторых актов Правительства Российской Федерации. URL: http://docs.cntd.ru/document/555715725 (дата обращения: 05.03.2019).
О федеральной целевой программе «Развитие физической культуры и спорта в Российской Федерации на 2016-2020 годы» (с изменени ями на 25 июля 2018 года). URL: http://docs.cntd.ru/document/420248844 (дата обращения: 05.03.2019).
 Electronic Information and Education Environment of a Higher Education Institution as an Instrument for Improving the Quality of the Educational Process | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2019. № 443. DOI: 10.17223/15617793/443/29

Electronic Information and Education Environment of a Higher Education Institution as an Instrument for Improving the Quality of the Educational Process | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2019. № 443. DOI: 10.17223/15617793/443/29

Download full-text version
Counter downloads: 2382