The Image of Hamlet Poetics in I.S. Turgenev's Novels | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2019. № 444. DOI: 10.17223/15617793/444/2

The Image of Hamlet Poetics in I.S. Turgenev's Novels

The article covers the analysis of Ivan Turgenev's novels through the perspective of William Shakespeare's poetics. The object of analysis is the central images of the epic genre with significant features of Shakespeare's characters. The focus is on the way Turgenev artistically shapes the portrait of the "hero of the time" in close connection with Prince Hamlet's moral and psychological image. Turgenev's critical thoughts on the essence of Hamlet's image were expressed in a programmatic article "Hamlet and Don Quixote". In the article, on the example of Hamlet's image, Turgenev developed the problem of a tragic character emphasizing the disharmony of his inner world. To a large extent, the article followed the artistic and aesthetic motif shaped in Turgenev's tale "Hamlet of the Shchigrovsky District". Simultaneously, Turgenev came to his own artistic form of understanding Hamlet's ambivalent traits of character. On the material of the novel, through Shakespeare's imagery, the writer created an unordinary personality that vividly expressed the massive contradictions of Russian life. All six novels by Turgenev are conventionally subdivided into two equal groups on the basis of the author's method of developing the problem of the "hero of the time". On the one hand, Rudin shows the development of an image of a young idealist who craves to actively participate in the life of the big world. However, he is unconfident and doubting; and later he even shies away from making a choice, a situation which is unnerving for him. Along with Rudin, On the Eve shows the weakness of a person's nature which either obstructs the performance of the artistic talent (Shubin), locks the talent in a narrow field (Bersenev), or, finally, makes a person feel serious concerns and doubts in a critical moment (Insarov). Fifteen years later, Virgin Soil becomes a much more complicated variant of the so-called Russian Hamlet with the help of which Turgenev not only showed the tragic failure of a reflecting personality as a permanent motor of historical processes but also claimed the necessity of a hero of a different nature: a representative of an ordinary prosaic world rather than a master of the Universe with a desire to accomplish a feat. On the other hand, Fathers and Sons is a novel about a conflict of a self-made person with the world of a natural and immediate feeling (in a broad sense). Home of the Gentry and Smoke also develop the idea of a broken personality which is torn between a consolation in the small favours and a desire to "rise" (to redeem oneself). The problems of the novels in this group dramatically shift to the sphere of the personal. In other words, the drama is mostly caused by the internal disagreement of the person's mental and intellectual world. The majestic character of Shakespeare's hero, part of each Turgenev's novel, makes the epic genre more dramatic.

Download file
Counter downloads: 229

Keywords

И.С. Тургенев, Шекспир, Гамлет, роман, I.S. Turgenev, Shakespeare, Hamlet, novel

Authors

NameOrganizationE-mail
Volkov Ivan O.Tomsk State Universitywolkoviv@gmail.com
Всего: 1

References

Тургенев И.С. Сочинения. М., 1880. Т. 3. XV, 326 с.
Шекспир В. Трагедия о Гамлете, принце Датском (подстрочный перевод и комментарии) // Морозов М.М. Избранные статьи и переводы. М. : ГИХЛ, 1954. С. 331-464.
Бялый Г.А. Русский реализм. От Тургенева к Чехову. Л. : Советский писатель, 1990. 640 с.
Левин Ю.Д. Статья И.С. Тургенева «Гамлет и Дон Кихот» (К вопросу о полемике Добролюбова и Тургенева) // Н.А. Добролюбов. Статьи и материалы. Горький, 1965. С. 122-163.
Герасименко Л.А. К концепции личности в эстетике Тургенева // Второй межвузовский тургеневский сборник. Орел, 1968. С. 35-49.
Буданова Н.Ф. Роман «Новь» в свете тургеневской концепции Гамлета и Дон-Кихота // Русская литература. 1969. № 2. С. 180-190.
Маркович В.М. Человек в романах И.С. Тургенева. Л. : Изд-во ЛГУ, 1975. С. 131-151.
Манн Ю.В. И.С. Тургенев и вечные образы мировой литературы (статья Тургенева «Гамлет и Дон-Кихот») // Известия АН СССР. Серия литературы и языка. 1984. Т. 43, № 1. С. 22-32.
Недзвецкий В.А. Типы Гамлета и Дон Кихота в романе «Отцы и дети» // Известия РАН. Серия литературы и языка. 1999. Т. 58, № 1. С. 20-32.
Ефимчик С.М. «Гамлет» и «Дон Кихот» как смыслопорождающие структуры в творчестве И.С. Тургенева // Встречи и диалоги в смысловом поле культуры. Омск : Изд-во ОмГПУ, 2011. С. 193-201.
«Гамлет и Дон-Кихот». План-конспект и наброски текста (публ. Ю.Д. Левина) // Тургеневский сборник : материалы к Полн. собр. соч. и писем И.С. Тургенева. М. ; Л. : Наука, 1966. С. 71-82.
Тургенев И.С. Полное собрание сочинений : в 30 т. Сочинения : в 12 т. М. : Наука, 1978-1986.
Манн Ю.В. Тургенев и другие. М. : РГГУ, 2008. 359 с.
Тиме Г.А. Россия и Германия: философский дискурс в русской литературе XIX-XX веков. СПб. : Нестор-История, 2011. 456 с.
ОР РНБ Ф. 539. Оп. 2. Ед. хр. 1063. Л. 84-85 об.
Недзвецкий В.А. И.С. Тургенев: логика творчества и менталитет героя. М. : Изд-во Моск. ун-та, 2011. 208 с.
Степанян К.А. Шекспир, Бахтин и Достоевский: герои и авторы в большом времени. М. : Глобал Ком ; ЯСК, 2016. 296 с.
Баевский В.С. «Рудин» И.С. Тургенева (к вопросу о жанре) // Вопросы литературы. 1958. № 2. С. 134-138.
Цейтлин А.Г. Роман И.С. Тургенева «Рудин». М. : Худож. лит., 1968. 78 с.
Шекспир У. Гамлет / пер. А.И. Кронеберга. М., 1861. 234 с.
Курляндская Г.Б. Романы И.С. Тургенева 50-х - начала 60-х годов // Ученые записки Казанского государственного университета. 1956. Т. 116, кн. 8. 180 с.
Левин Ю.Д. Шекспир и русская литература XIX века. Л. : Наука, 1988. 326 с.
Винникова И.А. И.С. Тургенев в шестидесятые годы. Саратов : Изд-во СГУ, 1965. 113 с.
Швецова Т.В. «Гамлет» в контексте творчества И.С. Тургенева : дис.. канд. филол. наук. Архангельск, 2002. 194 с.
Тургенев И.С. Полное собрание сочинений : в 30 т. Письма : в 18 т. М. : Наука, 1981 - издание продолжается.
Батюто А.И. Тургенев-романист. Л. : Наука, 1972. 387 с.
Ребель Г.М. «Гений меры»: Тургенев в русской культуре // Вопросы литературы. 2009. № 6. С. 305-348.
Курляндская Г.Б. Художественный метод Тургенева-романиста. Тула : Приокское кн. изд-во, 1973. 342 с.
Муратов А.Б. И.С. Тургенев после «Отцов и детей» (60-е годы). Л. : Изд-во ЛГУ, 1972. 143 с.
Семухина И.А. «Убитые насмерть не мечутся..»: внутреннее слово духовно расколотой личности в поздней романистике И.С. Тургенева («Дым») // Уральский филологический вестник. Серия: Русская классика: динамика художественных систем. 2014. Вып. 6. С. 100-110.
 The Image of Hamlet Poetics in I.S. Turgenev's Novels | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2019. № 444. DOI: 10.17223/15617793/444/2

The Image of Hamlet Poetics in I.S. Turgenev's Novels | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2019. № 444. DOI: 10.17223/15617793/444/2

Download full-text version
Counter downloads: 1874