The Specifics of Teaching History in Russian Schools in Mongolia | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2019. № 444. DOI: 10.17223/15617793/444/27

The Specifics of Teaching History in Russian Schools in Mongolia

On the example of Mongolia, the article addresses the problem of teaching history according to Russian educational standards in foreign schools, whose students perceive the discipline taught as a history of foreign states. A systemic approach is used as the methodological basis of the study. This approach considers the education system as a multi-level integrated complex of interrelated phenomena. The methodology of the study is personal active observation, analysis of statistical data and the regulatory framework, analysis and synthesis. The article notes the tendency of reduction of the Russian educational system in Mongolia. The specific number of students enrolled in schools that fully carry out Russian educational programs and the number of schools that partially teach academic subjects in Russian are given. The essence of the problem stated in the article is that starting from Grade 5 children are interested in the history of their country, which will only be taught in Grade 9. For this reason, the only way to motivate students to study foreign history is the method of analogy: a parallel comparison of universal and Russian history with the history of Mongolia. With this approach, children will form an idea of history as a space of processes rather than as a process lying in one plane. In the Russian history course, which is taught to foreign children inadequately as the history of their homeland, it is necessary to creatively interpret the model and the results dictated by the federal state educational standard of the second generation. According to the standard, the teacher should form a Russian civil identity among citizens of Mongolia. The teacher must take into account the historical, cultural and ethnic qualities of the region. There can be three results from teaching Russian history abroad. The first is the replacement of their own history with the history of the neighboring state. This will lead to the erosion of civic and national identities. The second is the rejection of a foreign history or the comprahension of their own cultural superiority. This could potentially lead to the formation of ethnic nationalism. The third is the formation of historical thinking, the principle of historicism and the understanding of Mongolian history as part of the global historical process. While working abroad, the teacher is obliged to focus on the third result. Ultimately, in practice, in history lessons, Russian teachers educate citizens of Mongolia.

Download file
Counter downloads: 143

Keywords

Монголия, Россия, преподавание истории, система образования, Mongolia, Russia, teaching history, education system

Authors

NameOrganizationE-mail
Terentyev Vladislav I.Plekhanov Russian University of Economics, Ulaanbaatar Branchvlad33@bk.ru
Всего: 1

References

Концепция «Русская школа за рубежом». Сайт Президента России. URL: http://kremlin.ru/acts/news/50643 (дата обращения: 27.03.2019).
Супрунова Л.Л. Образование в Монголии: трудности и достижения переходного периода // Педагогика. 2006. № 2. С. 101-112.
Батаа Н., Рулиене Л.Н. Модернизация высшего образования в Монголии: достижения и проблемы // Ценности и смыслы. 2016. № 5 (45). С. 130-136.
Журавлева Е.В. Прикладной анализ политики «мягкой силы» КНР, РФ и США в Монголии // Вестник международных организаций. 2018. Т. 13, № 1. С. 171-192.
Будаева Т.Ч. О проблематике и перспективах продвижения российского образования в Монголии // Российское образование за рубежом: традиции, современность и перспективы : материалы науч.-практ. конф. (Улан-Батор, 16-17 марта 2017 г.) / редкол.: Н.В. Фалилеева, Н.В. Самсонова, Т.А. Витульева. Чебоксары : ЦНС «Интерактив плюс», 2017. С. 20-27.
Фалилеева Н.В., Филин С.А., Дугаржав Л., Ерофеева И.А. Проблемы взаимодействия России и Монголии в сфере образования // Нацио нальные интересы: приоритеты и безопасность России. 2013. № 12 (201). С. 10-22.
Бариушанов Н. Этапы реформирования начальной школы Монголии // Наука и школа. 2017. № 2. С. 156-162.
Осодоева О.А., Санжина О.П., Багинова В.М. Особенности формирования рынка образовательных услуг Монголии // Вестник Бурятско го государственного университета. 2015. Вып. 2а. С. 242-247.
Бариушанов Н. Современные проблемы модернизации школьного образования в Монголии // Преподаватель XXI век. 2013. № 2. С. 136-138.
Энхцэцэг М. Учрал Н.: Цэцэрлэг болог бага ангийн багш нар хамгийн ендер цалинтай байна // Монголын Yro^ 21.01.2019. № 013.
Статистическая информация по общему образованию за 2017-2018 уч.г. от 04.06.2018 г. Сайт Министерства образования, культуры, науки и спорта Монголии. URL: https://mecss.gov.mn/media/uploads/4667d4ae-37e0-443c-9cd3-02ab323da156.pdf (дата обращения: 31.01.2019).
Лувсанцэрэнгийн Д., Филин С.А. Монголия: позитивное влияние русского языка и российской педагогической школы // Педагогика. 2018. № 11. С. 106-115.
Преподавание военной истории в России и за рубежом / под ред. К.А. Пахалюка. М. ; СПб. : Нестор-История, 2018. 432 с.
Федеральный государственный образовательный стандарт среднего (полного) общего образования. 2012 г. URL: https://минобрнауки.рф/документы/2365 (дата обращения: 26.01.2019).
 The Specifics of Teaching History in Russian Schools in Mongolia | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2019. № 444. DOI: 10.17223/15617793/444/27

The Specifics of Teaching History in Russian Schools in Mongolia | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2019. № 444. DOI: 10.17223/15617793/444/27

Download full-text version
Counter downloads: 1874