Religious Extremism as a Form of Deviant Behavior: A Socio-Philosophical Analysis | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2019. № 445. DOI: 10.17223/15617793/445/6

Religious Extremism as a Form of Deviant Behavior: A Socio-Philosophical Analysis

The article substantiates the effectiveness of the study of the religious extremism essence by deviantology approaches to the offenses and immoral acts study. The results can contribute to the optimization of countermeasures. The aim of the study is to consider religious extremism as a form of negative deviant behavior. The research methodology is based on the postmodern approach (Ya. Gilinsky, Yu. Komlev) of deviance as a social and cultural construct. The causes of extremism are considered within the framework of the functional approach, the cognitive and psychological prerequisites are conceived by the concepts of E. Smoleva and L. Agnati, and the determinism of extremism by social conditions by the concept of E. Yaroshevich. The analysis of the relationship of religious tradition and extremist manifestations is carried out on the basis of the ideas of M. Juergensmeyer and J. Beller. Extremism is a relative and conventional concept, expressing cultural, social and mental processes in a symbolic form; such processes are interpreted by society as causes of destructuration. Deviance is caused by cognitive systems' work, by mental states of people who are susceptible to certain ideas. Deviance is expressed in behavior that deviates from the prevailing social standards. The performed actions are perceived by society as a threat to their internal stability. Extremists' actions cause social tensions and lead to repressive measures of coercion by the state. This contributes to the radicalization of thinking, the group opposition to society and the external restriction of communication, which are intensified by the religious factor. The dichotomous position "We-They" acquires the extreme form "Friend-Foe". "We" are sacralized, and "They" are demonized. The socially negative consequences of religious extremists' behavior are determined by the attitude of the social environment, the system of interactions and the personal qualities of charismatic leaders. Violent religious extremism is understood as the result of the radicalization of a closed group, the ideology of which includes apocalyptic sentiments and the conviction of their direct participation in the space struggle, the opposition of good and evil. By referring to the sacred, extremists use violence in the fight against chaos. Extremist ideology includes eschatological sentiments and conviction in direct participation in the "cosmic war" of Good and Evil, the purpose of which is to establish the world order and resolve sociopolitical and economic problems as soon as possible. Declarations of exclusivity, references to the sacred, the integration of followers and other organizational features are not unique to religious extremist organizations. They are peculiar to any religious associations. The status of an "extremist organization" is determined by the current laws, by the purpose of activities that are different from the religious tradition and have a political orientation, and by destructive consequences for society.

Download file
Counter downloads: 135

Keywords

девиантность, девиантное поведение, религиозный экстремизм, радикализация, насильственный экстремизм, социальная девиация, deviance, deviant behavior, religious extremism, radicalization, violent extremism, social deviation

Authors

NameOrganizationE-mail
Izluchenko Tatyana V.Siberian Federal Universityizluchenko@mail.ru
Kudashov Vyacheslav I.Siberian Federal Universityvkudashov@mail.ru
Всего: 2

References

Стратегия противодействия экстремизму в Российской Федерации до 2025 года // Законы, кодексы и нормативно-правовые акты РФ. URL: http://legalacts.ru/doc/strategija-protivodeistvija-ekstremizmu-v-rossiiskoi-federatsii-do/ (дата обращения: 28.02.2019).
Гилинский Я.И. Советская социология девиантности // Вестник Казанского юридического института МВД России. 2010. № 1. С. 7-19.
Prus R. Terrorism, tyranny, and religious extremism as collective activity: Beyond the deviant, psychological, and power mystiques // The American Sociologist. 2005. Vol. 36, is. 1. P. 47-74.
Комлев Ю.Ю. Теории девиантного поведения. От классических построений к модернистско-посмодернистскому синтезу // Вестник Ка занского юридического института МВД России. 2011. № 4. С. 4-11.
Кристи Н. Приемлемое количество преступлений / под общ. ред. Я.И. Гилинского; пер. с англ. Е. Матерновской. 2-е изд. СПб. : Алетейя, 2011. 176 с.
Перечень экстремистов и террористов (действующие) // Сайт Росфинмониторинга РФ. URL: http://www.fedsfm.ru/documents/terroristscatalog-portal-act (дата обращения: 28.02.2019).
Барановский Н.А. Антидевиантная политика. Теория и социальная практика. Минск : Белоруская навука, 2011. 271 с.
Барановский Н.А. Социально-негативные девиации и стратегии антидевиантной политики // Социологический альманах. 2010. № 1. С. 68-76.
Ярошевич Е.А. Девиантность и виктимность личности в генезисе и развитии девиантного поведения // Весшк Магшёускага дзяржаунага ушвератэта iмя А.А.Куляшова. Сер. D, Эканомжа, сацыялопя, права. 2016. № 2. С. 53-59.
Смолева Е.О. Формирование девиантного поведения несовершеннолетних // Гуманитарные научные исследования. 2014. № 9. URL: http://human.snauka.ru/2014/09/7741 (дата обращения: 10.12.2018).
Конструирование девиантности / сост. Я.И. Гилинский. СПб. : ДЕАН, 2011. 224 с.
Tolmacheva S.M., Reshetnikova I.G., Stashkovskaya N.V., Melnik V.V., Samoylova Y.V. The influence of the Islamic factor on the formation of religious identity // European Journal of Science and Theology. 2018. Vol. 14, is. 6. P. 77-86.
Henry S. Deviance and Social Control sociology of // Rune hov A.L., Oviedo L. Encyclopedia of Sciences and Religions. Dordrecht : Springer, 2013.
Stauffer C. Transitional Justice // Bruinsma G., Weisburg D. Encyclopedia of Criminology and Criminal Justice. New York ; Heidelberg ; Dordrecht ; London : Springer, 2014.
О противодействии экстремистской деятельности : федеральный закон от 25 июля 2002 г. № 114-ФЗ // Информационно-правовой портал. URL: http://base.garant.ru/12127578/ (дата обращения: 30.01.2019).
Рязанов Д.С. Религиозный экстремизм, религиозно-политический экстремизм и религиозный фундаментализм: общее, особенное, единичное // Известия Иркутского государственного университета. Сер. Политология. Религиоведение. 2014. № 1. С. 177-184.
Оганесян С.С., Михайлов В.К. Проблемы правового содержания права на свободу совести и вероисповедания, а также определение религиозного экстремизма // Право и современные государства. 2015. № 3. С. 27-36.
Turpin J. Terror in the Mind of God: The Global Rise of Religious Violence. By Mark Juergensmeyer. Berkeley ; Los Angeles : Univercity of California Press, 2000. P. 316 // American Journal of Sociology. 2001. P. 234-235.
Ramakrishna K. The Radicalization of Abu Ham die: Wider Lesson for the Ongoing Struggle Against Violent, Extremism in Post-Marawi Mindanao // Journal of Asian Security and international Affairs. 2018. Vol. 5, is. 2. P. 111-128.
Beller Joh., Kroger C. Religiosity, Religious Fundamentalism, and Penaceived Threat as Predictors of Muslim Support For Extremist violence // Psychology of Religion and Spirituality. 2018. Vol. 4, is. 10. P. 345-355.
Everton S. Social Networks and Religious Violence // Review of Religious Research. 2016. Vol. 58, is. 2. P. 191-217.
Santoprete M. Global Stability in a mathematical model of de-radicalization // Physica A: Statistical Mechanics and its Applications. 2018. Vol. 509. P. 151-161.
Zare M. Deviance as Inauthenticity: an Ontological Perspective // Philosophy of Management. 2016. Vol. 15, is. 2. P. 151-159.
Hornsey M. Dissent and deviance in intergroup context // Current Opinion in Psychology. 2016. Vol. 11. P. 1-5.
Хаустова Н.А. Идеологические и психологические аспекты изучения религиозного экстремизма // Вестник Полесского государственного университета. Сер. Общественные и гуманитарные науки. 2018. № 1. С. 47-50.
Leeuwen N. Religious credence is not factual belief // Cognition. 2014. Vol. 133 (3). P. 698-715.
Harrington N. Irrational Beliefs and Socio-Political Extremism // Journal of Rational-Emotive & Cognitive-Behavior Therapy. 2013. Vol. 31 (3). P. 167-178.
Решение Верховного Суда РФ от 14 февраля 2003 г. № ГКПИ 03-116 о признании террористическими организациями:. «Партия исламского освобождения» («Хизб ут-Тахрир аль-Ислами»). и запрете их деятельности // Национальный антитеррористический комитет. URL: http://nac.gov.ru/zakonodatelstvo/sudebnye-resheniya/reshenie-verhovnogo-suda-rf-ot-14-fevralya.html (дата обращения: 01.03.2019).
Cohen R. The Evolution of Extremism. N.-Y. : Palgrave Macmillan, 2013. P. 131.
Michel J., Hargis M. What motivates deviant behavior in the workplace? An examination of the mechanisms by which procedural injustice affects deviance // Motivation and Emotion. 2017. Vol. 41, is. 1. P. 51-68.
Перечень некоммерческих организаций, в отношении которых принято вступившее в законную силу решение о ликвидации или запрете деятельности по основаниям, предусмотренным ФЗ «О противодействии экстремистской деятельности» // Министерство юстиций РФ. URL: https://minjust.ru/ru/nko/perechen_zapret (дата обращения: 05.03.2019).
Решение Верховного Суда Российской Федерации от 10.04.2008 № ГКПИ08 - о признании международного религиозного объединения «Нурджулар» экстремистским и запрете его деятельности на территории России // Генеральная прокуратура РФ. URL: http://genproc.gov.ru/special/smi/news/news-63034/ (дата обращения: 01.03.2019).
Agnati L., Marcoli M., Agnati U., Ferraro L., Guidolin D., Maura G. The mis-exaptation of the prediction capability of humans and emergence of intolerant religious beliefs // Neurology, Psychiatry and Brain Research. 2017. Vol. 23. P. 43-53.
 Religious Extremism as a Form of Deviant Behavior: A Socio-Philosophical Analysis | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2019. № 445. DOI: 10.17223/15617793/445/6

Religious Extremism as a Form of Deviant Behavior: A Socio-Philosophical Analysis | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2019. № 445. DOI: 10.17223/15617793/445/6

Download full-text version
Counter downloads: 2352