A Sociocultural Paradigm: Basic Interpretations
The authors deal with the unsolved problem of explicating the sociocultural paradigm widely used in social and humanitarian studies in the form of various implementations of the sociocultural approach. The authors summarize the existing descriptions of the content of the sociocultural approach and identify two basic interpretations of a sociocultural paradigm. The founder of the first interpretation is P.A. Sorokin. The approach focuses on the description of various factors (economic, social, political, spiritual) that determine the sociocultural dynamics of separate, individual objects, which is why it is perceived as a non-novelty variation of exter-nalism. The most authoritative representatives of this interpretation of the sociocultural paradigm in post-Soviet social studies are A.S. Akhiezer and N.I. Lapin. This interpretation of the sociocultural approach draws on the axiological (information-semiotic) concept of culture. The authors see the origins of the second basic interpretation of the sociocultural paradigm in the intellectual heritage of C. Levi-Strauss. He solves the problem of correlation between society and culture, the social and the cultural in a different way. In his opinion, human society is a set of separate local cultures interacting with each other. In this case, culture is understood as a specific variant of social development. Interaction of cultures necessarily leads to cultural exchange and interpenetration, reflection of cultures. Therefore, each individual culture (or social organism) is an ensemble of cultures. In this ensemble, one of the cultures is the leading one, sublates the counterculture as an internal moment and determines the cultural specificity of an individual social organism. Thus, the development of society, from this point of view, is a product of interaction, reflection of cultures. Levi-Strauss formulates, in particular, the following law: any cultural progress is a function of the coalition of cultures. Thanks to this coalition, the chances that occur in each culture in its historical development become a common heritage. The more diverse cultures make up the coalition, the more fertile it is. Consideration of the existence and development of individual societies and the whole of humanity in the process of reflection of cultures gives the authors the basis to designate this interpretation of the sociocultural approach as reflective. In this interpretation, society is represented as an ensemble of cultures, and the sociocultural as the social in its cultural diversity. This image of society is paradigmatic and corresponds to the nonlinear models of social development widely represented in the philosophy of history.
Keywords
социокультурная динамика,
социокультурный подход,
социокультурная парадигма,
П.А. Сорокин,
К. Леви-Стросс,
sociocultural dynamics,
sociocultural approach,
sociocultural paradigm,
P.A. Sorokin,
C. Levi-StraussAuthors
Tyugashev Evgeniy A. | Novosibirsk State University | filosof10@yandex.ru |
Popkov Yuri V. | Institute of Philosophy and Law, Siberian Branch, Russian Academy of Sciences | yuripopkov54@mail.ru |
Всего: 2
References
Косарева Л.М. Социокультурный генезис науки Нового времени (философский аспект проблемы). М. : Наука, 1989. 160 с.
Кузнецова Н.И. Социокультурные проблемы формирования науки в России (XVIII - середина XIX в.). М. : Ин-т истории естествознания и техники им. С.И. Вавилова. РАН, 1999. 253 с.
Социокультурные факторы развития науки : сб. науч. аналит. обзоров. М. : ИНИОН, 1987. 231 с.
Попков Ю.В., Тюгашев Е.А. Питирим Сорокин и социокультурный подход // Наследие. 2013. № 3. С. 10-24.
Sorokin P. A. Mutual Convergence of the United States and the USSR to the Mixed Sociocultural Type // International Journal of Comparative Sociology. 1960. № 1. P. 143-176.
Меняева М.П., Невелева В.С. Социокультурная парадигма согласия как основа стратегии будущего // Горизонты гуманитарного знания. 2017. № 3. URL: http://journals.mosgu.ru/ggz/article/view/516 (дата обращения: 01.01.2019). DOI: 10.17805/ggz.2017.3.6
Орешников И. М. Социокультурная парадигма образования как основа формирования специалистов нефтегазового профиля // Нефтегазо вое дело. 2013. Т. 11, № 3. С. 170-177.
Сидорина Т.Ю. Социокультурная парадигма труда в условиях модернизации экономики и общества // X Международная научная конфе ренция по проблемам развития экономики и общества : в 3 кн. М. : Изд. дом ГУ-ВШЭ, 2010. Кн. 3. С. 299-305.
Китайцева О.В. Особенности символического потребления в современной России с позиций социокультурной парадигмы П. А. Сорокина // Вестник РГГУ. Сер. Философия. Социология. Искусствоведение. 2011. № 3 (65). С. 120-128.
Иноземцев В.Л., Кузнецова Е.С. Возвращение Европы. Статья четвертая. В поисках идентичности: европейская социокультурная парадигма // Мировая экономика и международные отношения. 2002. № 6. С. 3-14.
Марон А.Е., Закутняя Т.В. Социокультурная парадигма как основание развития личности // Образование: ресурсы развития. Вестник ЛОИРО. 2017. № 1. С. 61-66.
Рахманин В.С. Социокультурные парадигмы России // Цивилизационный подход к истории: проблемы и перспективы развития : тез. межвуз. науч.-практ. конф. (Воронеж, март 1994 г.). Воронеж : Воронеж. гос. пед. ун-т; Воронеж. обл. гуманит. фонд «Нестор», 1994. С. 10-12.
Афонов А.П. Социокультурная парадигма как основа развития цивилизации // Университетская наука-2018: в 3 т. : тез. докл. междунар. науч.-техн. конф. (Мариуполь, 23-24 мая 2018 г.). Мариуполь : ГВУЗ ПГТУ, 2018. Т. 3. С. 168-169.
Тюгашев Е.А. Социокультурная педагогика и социокультурный подход: валюативная и рефлективная интерпретации // Сибирский учитель. 2016. № 4 (107). С. 59-62.
Лапин Н.И. Антропосоциокультурный эволюционизм - метатеоретический принцип изучения сообществ людей // Социологические исследования. 2018. № 3. С. 3-14. DOI: 10.7868/S0132162518030017
Фофанов В.П. Социальная философия: к новой исследовательской программе // Гуманитарные науки в Сибири. 1997. № 1. С. 35-40.
Салимгареев Д. В. Парадигма социокультурного подхода: некоторые особенности концептуального осмысления // Исторические, философские, политические и юридические науки, культурология и искусствоведение. Вопросы теории и практики. Тамбов : Грамота, 2016. Ч. 1, № 3. С. 153-155.
Фофанов В.П. Категория «отдельное» и статус гуманитарных наук // Проблемы гуманитарного познания. Новосибирск : Наука, 1986. С. 318-332.
Вавилин Е.А., Фофанов В.П. Исторический материализм и категория культуры. Теоретико-методологический аспект. Новосибирск : Наука, 1983. 199 с.
Марксистско-ленинская теория исторического процесса. Исторический процесс: целостность, единство и многообразие, формационные ступени. М. : Наука, 1983. 535 с.
Бочаров В.В. «Революция» в общественно-политическом развитии Востока // Журнал социологии и социальной антропологии. 2012. Т. 15, № 6. С. 212-221.
Бочаров В. Общество и культура в эволюционном процессе // Антропологический форум. 2011. № 14. С. 272-283.
Гиренко Н.М. Восточноафриканские культуры в процессе формационных изменений (XIX-XX вв.) // Советская этнография. 1984. № 3. С. 38-50.
Леви-Стросс К. Узнавать других. Антропология и проблемы современности. М. : Текст, 2016. 158 с.
Леви-Стросс К. Раса и история // Путь масок. М. : Республика, 2000. С. 323-356.
Леви-Стросс К. Структурная антропология. М. : Наука, 1985. 399 с.