The "Down with Illiteracy" Society: A Public Initiative or an Ideological Campaign? (On the Example of Orenburg Oblast) | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2019. № 445. DOI: 10.17223/15617793/445/22

The "Down with Illiteracy" Society: A Public Initiative or an Ideological Campaign? (On the Example of Orenburg Oblast)

The aim of the article is to analyze the emergence and formation of a voluntary society "Down with Illiteracy" and its role in raising the level of the population's literacy. The following objectives were set: to analyze the research on this issue, for this purpose a wide range of all-Russian and regional works was identified; to consider the reasons for creating the "Down with Illiteracy" society; to reveal the peculiarities of the work of the Orenburg branch of the society; to consider the role of campaigns for eradicating illiteracy at the turn of the 1930s in raising the level of the population's literacy; to show the incompatibility of strict centralization and command in the methods of eradicating illiteracy with public initiatives. The study was carried out on the materials of Orenburg Ob-last extracted from the funds of two regional archives, and also on the basis of published sources. As a research method, a comparative-historical method was used to compare the course and result of educational work at various stages of the activities of the "Down with Illiteracy" society, and a problem-chronological method to examine the evolution of the society's activity in the region under study. In the course of the research, the author came to the following conclusions. (1) To promote the work in eradicating illiteracy in every way, a voluntary society "Down with Illiteracy" was created, the Orenburg branch of the All-Russian Society "Down with Illiteracy" was organized in April 1924. In March 1925, the first provincial congress of the society was held, by this time the region already had 145 cells of the society with 7,292 people. (2) Campaigns to eradicate illiteracy in the late 1920s significantly stimulated the pace of this work, all practical work was developed under the slogan: "Every literate person must find and educate an illiterate one." In October 1928, at the district congress of the "Down with Illiteracy" society it was decided to organize a cultural campaign. (3) Survey of the cells of the district in the late 1920s and early 1930s revealed large-scale violations of work related to the lack of practical work; in addition, there was a lack of finance, and the personnel issue was also a problematic one. (4) In the mid-1930s, it was recognized that the society fulfilled its task and was liquidated. (5) The author concludes that the lack of funding for the education of the illiterate population was compensated for by administration, organization of mass campaigns, wide involvement of the public in voluntary organizations, a vivid example of which was the "Down with Illiteracy" society.

Download file
Counter downloads: 119

Keywords

общество «Долой неграмотность», ликвидация неграмотности, ликпункты, Оренбуржье, ячейки общества «Долой неграмотность», Society "Down with Illiteracy", elimination of illiteracy, liquidation points, Orenburg Oblast, cells of "Down with Illiteracy"

Authors

NameOrganizationE-mail
Petrich Larisa V.Orenburg State Pedagogical UniversityLorapavlova@list.ru
Всего: 1

References

Любичанковский С.В. Гражданское общество в русской провинции? Просветительская инициатива в Оренбургской губернии в послед ние десятилетия империи // Родина. 2010. № 6. С. 6-9.
Балицкий И.И. Образовательная политика в условиях социально-культурной трансформации советского общества в 1920-1930-х гг. // Социально-гуманитарные знания. 2013. № 4. С. 208-219.
Вишняков Ю.Л. Проблемы ликвидации неграмотности в РСФСР (вторая половина 1920-1930-е годы) : дис.. канд. ист. наук. М., 1994. 273 с.
Сологуб Н.Н. Ликвидация неграмотности в Среднем Поволжье в 1917-1930-х годах : автореф. дис.. канд. ист. наук. Пенза, 2004. 23 с.
Лихтарович А.Л. Роль профсоюзов Белоруссии в ликвидации неграмотности (1817-1832 гг.) : автореф. дис.. канд. ист. наук. М., 1994. 26 с.
Никулина Т.Е. Развитие начальной школы и ликвидация неграмотности в Удмуртии: исторический опыт и уроки (1820-1834 годы) : дис. канд. ист. наук. Ижевск, 1994. 204 с.
Попов М.В. Культура и быт крестьян Урала в 1920-1941 годах : дис.. д-ра ист. наук. Екатеринбург, 1997. 424 с.
Номогаева В.В. Социально-культурное строительство в Бурятии в 1920-1930-е гг. : дис.. канд. ист. наук. Улан-Уде, 1997. 202 с.
Муртазина Л.Р. Педагогическая деятельность ликбезов в 20-40 годы XX столетия (на примере Республики Татарстан) : дис.. канд. пед. наук. Казань, 2003. 24 с.
Ибрагимов Т. А. Образование в Дагестане во второй половине 20-30-е годы XX века : автореф. дис.. канд. ист. наук. Махачкала, 2006. 28 с.
Золотарев О.В. Очерки истории культурно-просветительной работы в Коми автономии (1920-30-е годы). Сыктывкар : Изд-во Коми пед. ин-та, 2007. 220 с.
Бакулина Т.И. Роль добровольного общества «Долой неграмотность» в осуществлении Ленинского плана культурной революции : автореф. дис. канд. ист. наук. Л., 1984. 18 с.
Горюнова А.Г. Общество «Долой неграмотность»: история создания и деятельность в 1923-1927 гг. (на материалах Верхнего Поволжья) : автореф. дис. канд. ист. наук. Иваново, 2012. 26 с.
Декрет «О ликвидации неграмотности» от 14 августа 1923 г. URL: http://ppt.ru/newstext.phtml?id=13990
Центр документации новейшей истории Оренбургской обрасти (далее - ЦДНИ ОО). Ф. 1. Оп. 1. Д. 492.
ЦДНИ ОО. Ф. 1. Оп. 1. Д. 1043.
ЦДНИ ОО. Ф. 7. Оп. 7. Д. 287.
ЦДНИ ОО. Ф. 1. Оп. 1. Д. 489.
Государственный архив Оренбургской области (далее - ГАОО). Ф. 738. Оп. 1. Д. 4.
ЦДНИ ОО. Ф. 209. Оп. 1. Д. 20.
ГАОО. Ф. 738. Оп. 1. Д. 3.
ГАОО. Ф 738. Оп. 1 Д. 5.
ГАОО. Ф. 738. Оп. 1. Д. 7.
ЦДНИ ОО. Ф. 4. Оп. 1. Д. 20.
ГАОО. Ф. 738. Оп. 1. Д. 6.
ГАОО. Ф 738. Оп. 1 Д. 9.
ГАОО. Ф. 738. Оп. 1. Д. 2.
ГАОО. Ф. 738. Оп. 1. Д. 43.
ЦДНИ ОО. Ф. 1. Оп. 1. Д. 496.
 The

The "Down with Illiteracy" Society: A Public Initiative or an Ideological Campaign? (On the Example of Orenburg Oblast) | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2019. № 445. DOI: 10.17223/15617793/445/22

Download full-text version
Counter downloads: 2352