Creation of the Writer-of-the-People's Subjectivity in Leo Tolstoy's Late Aesthetics
The article analyses Leo Tolstoy's respond to the system transformations in the literary field and his invention of subjectivity of a writer "of the people". The integrative processes of the second half of the 19th century resulted in increasing literacy among the peasants comprising the greatest majority of the country's population. This yielded the emergence of a number of self-taught writers; some of them successively incorporated into professional literature mostly due to the development of periodicals and their readers who requested more intelligible texts. Nonetheless, a writer "of the people" was not yet acclaimed as an independent creative subject, but was thought as an object of a cultural impact, education and training. Thus, some renown writers still refused autodidactic writers to be members of the literary field, but not Leo Tolstoy. Perceiving the peasant as the Other, Tolstoy revised the border between subjects and the ways to eliminate it. Due to his knowledge of Hegel's master-slave dialectic, Tolstoy enforced the resolution of the conflict of the two oppositions not through the "cultivation" of the slave to the master level, but through a merge of the master and the slave. Literature played the key role there as a space of subjects' communication. The early steps in the invention of the self-taught writer's subjectivity were some pedagogical experiments at Yasnaya Polyana, where Tolstoy tried to create stories together with peasant children, and articulated the rules of how to teach a pupil his/her own creative speech. As a Rousseauist, Tolstoy believed in the peasants' closeness to a natural state, in their intactness by civilization. During his spiritual metamorphosis, he discovered that ordinary people endured daily calamities much easier and more submissively than noblemen, since they possessed the true sense of life. The moral and philosophical quests led the novelist to a comprehension of art as a tool to unite people by infecting them with the same feeling that an artist has when creating a composition. Since the 1880s, Tolstoy directly stated that he was then writing for the peasant reader. Simultaneously, he denied the opposition of folk and non-folk people, since he ranged people according to their closeness to nature, but not to their social class affiliation. He paid special attention to autodidactic writers, taught them, advised some books for reading and proofread their manuscripts. He anchored his hopes on them considering them as creative subjects able to preach natural verity. Nonetheless, Tolstoy could praise and also criticize self-taught writers. This discrepancy may be explained by Tolstoy's idea to place people in between nature and civilization; this idea explained his basic duality in the perception of peasants: on the one hand, peasants had to incorporate themselves into the culture process, thus getting their own voices to translate their experience; on the other hand, peasants kept silent being a part of nature.
Keywords
Л.Н. Толстой,
Ф.М. Достоевский,
писатели-автодидакты,
искусство,
субъект,
рефлексия,
писательство,
графомания,
Leo Tolstoy,
Fyodor Dostoevsky,
autodidactic writers,
art,
subjectivity,
reflexivity,
writing,
graphomaniaAuthors
| Tolstonozhenko Oxana A. | Siberian Federal University | t_oksa@mail.ru |
Всего: 1
References
Декомб В. Дополнение к субъекту: Исследование феномена действия от собственного лица / пер. с фр. М. Голованивской. М. : Новое литературное обозрение, 2011. 576 с.
Фуко М. Герменевтика субъекта : курс лекций, прочитанных в Коллеж де Франс в 1981-1982 учебном году / пер. с фр. А.Г. Погоняйло. СПб. : Наука, 2007. 677 с.
Юрчак А. Это было навсегда, пока не кончилось. Последнее советское поколение. М. : Новое литературное обозрение, 2014. 664 с.
Теория литературы : учеб. пособие : в 2 т. / под ред. Н.Д. Тамарченко. Т. 2: Бройтман С.Н. Историческая поэтика. М. : Издат. центр «Ака демия», 2004. 368 с.
Бальбуров Э.А. Сюжет и история: к проблеме эволюции повествовательных форм // Сюжет, мотив, история : сб. науч. ст. Новосибирск : Наука, 2009. С. 32-42.
Сегал Д.М. Литература как вторичная моделирующая система // Сегал Д.С. Литература как охранная грамота. М. : Водолей Publishers, 2006.С. 11-49.
Тюпа В.И., Бак Д.П. Эволюция художественной рефлексии как проблема исторической поэтики // Литературное произведение и литера турный процесс в аспекте исторической поэтики. Кемерово : КемГУ, 1988. С. 4-15.
Бак Д.П. История и теория литературного самосознания: Творческая рефлексия в литературном произведении. Кемерово : КемГУ, 1992. 82 с.
Хатямова М.А. Формы литературной саморефлексии в русской прозе первой трети XX века. М. : Языки славянской культуры, 2008. 328 с.
Турышева О.Н. Книга - чтение - читатель как предмет литературы. Екатеринбург : Изд-во Урал. ун-та, 2011. 286 с.
Лотман Ю.М. О русской литературе классического периода (Вводные замечания) // Лотман Ю.М. О русской литературе. СПб. : Искусство - СПБ, 2012. С. 594-604.
Brooks J. When Russia Learned to Read. Literacy and Popular Literature 1861-1917. Evanston : Northwestern University Press, 2003. 450 p.
Рейтблат А.И. От Бовы к Бальмонту и другие работы по исторической социологии русской литературы. М. : Новое литературное обозрение, 2009. 448 с.
Ткачёв П.Н. Мужик в салонах современной беллетристики // Ткачёв П.Н. Избранные литературно-критические статьи. М., Л. : ЗиФ, 1928. С. 180-204.
Вдовин А. «Неведомый мир»: русская и европейская эстетика и проблема репрезентации крестьян в литературе середины XIX века // Журнальный зал. 2016. URL: http://magazines.russ.ru/nlo/2016/5/nevedomyj-mir-russkaya-i-evropejskaya-estetika-i-problema-repre.html (дата обращения: 10.04.2017).
Толстой Л.Н. Полн. собр. соч.: в 90 т. М. : Худ. лит., 1928-1958.
Печерская Т.И. Разночинцы шестидесятых годов XIX века: феномен самосознания в аспекте филологической герменевтики (мемуары, дневники, письма, беллетристика). Новосибирск, 1999. 300 с.
Калинин И. Угнетённые должны говорить: массовый призыв в литературу и формирование советского субъекта, 1920-е - начало 1930-х годов // Там, внутри. Практики внутренней колонизации в культурной истории России : сб. ст. М. : Новое литературное обозрение, 2012. С. 587-663.
Козлов А.Е. Рефлексия эпигонов в русской прозе первой половины XIX века // Критика и семиотика. 2014. № 1. С. 169-179.
Лотман Ю.М. Массовая литература как историко-культурная проблема // Лотман Ю.М. О русской литературе. СПб. : «Искусство -СПБ», 2012. С. 817-826.
Жолковский А.К. Графоманство как приём (Лебядкин, Хлебников, Лимонов и другие) // Жолковский А.К. Блуждающие сны и другие работы. М. : Наука. Издательская фирма «Восточная литература», 1994. С. 54-68.
Эпштейн М.Н. К образу переписчика: Акакий Башмачкин и князь Мышкин // Эпштейн М.Н. Слово и молчание: Метафизика русской литературы. М. : Высш. шк., 2006. С. 27-40.
Бойм С. Общие места. Мифология повседневной жизни. М. : Новое литературное обозрение, 2002. 320 с.
Щербинина Ю. Бес писательства. Об эволюции графомании // Вопросы литературы. 2013. № 1. С. 355-375.
Тодд III У.М. Достоевский как профессиональный писатель : профессия, занятие, этика // Новое литературное обозрение. 2002. № 58. URL: http://magazines.russ.ru/nlo/2002/58/uil.html (дата обращения: 01.10.2018).
Тынянов Ю.Н. Достоевский и Гоголь (к теории пародии) // Тынянов Ю.Н. Поэтика. История литературы. Кино. М. : Наука, 1977. С. 198-226.
Альтман М.О. Достоевский. По вехам имён. Саратов : Изд-во Саратов. ун-та, 1975. 280 с.
Достоевский Ф.М. Собрание сочинений: в 15 т. Л. : Наука, 1988-1996. Т. 13.
Веселовский А.Н. Историческая поэтика. Л. : Худож. лит., 1940. 648 с.
Эйхенбаум Б.М. Молодой Толстой. Петербург, Берлин : Изд-во З. И. Гржебина, 1922. 156 с.
Паперно И.А. «Кто, что я?» : Толстой в своих дневниках, письмах, воспоминаниях, трактатах. М. : Новое литературное обозрение, 2018. 232 с.
Вейкшан В.А. Л.Н. Толстой - народный учитель. М., 1959. 103 с.
Донсков А.А., Галаган Г.Я., Громова Л.Д. Единение людей в творчестве Л.Н. Толстого: Фрагменты рукописей. М. ; СПб. ; Оттава, 2002. 300 с.
Сливицкая О.С. «Истина в движеньи»: О человеке в мире Л. Толстого. СПб. : Амфора. ТИД Амфора, 2009. 443 с.
Орвин Д. Искусство и мысль Толстого: 1847-1880 / пер. с англ. и науч. ред. А.Г. Гродецкой. СПб., 2006. 304 с.
Бендерский И. Дорога через метель: «путешествие-открытие» и поиск социальности в прозе Льва Толстого // Новое литературное обозрение. 2019. URL: https://goo.gl/eM86Gt (дата обращения: 20.02.2019).
Берлин И. Толстой и Просвещение // Берлин И. История свободы. Россия. М. : Новое литературное обозрение, 2001. С. 269-299.
Л.Н. Толстой в воспоминаниях современников : в 2 т. СПб. : ООО «Издательство «Пальмира»; М. : ООО «Книга по требованию», 2017.
Ханзен-Лёве О. От хозяина и работника до работника без хозяина // Новое литературное обозрение. 2016. № 5. С. 212-227.
Успенский Б.А. Пушкин и Толстой: тема Кавказа // Успенский Б.А. Историко-филологические очерки. М. : Языки славянской культуры, 2004. С. 27-48.
Жолковский А.К., Щеглов Ю.К. Ex ungue leonem. Детские рассказы Л. Толстого и поэтика выразительности. М. : Новое литературное обозрение, 2016. 288 с.
Подъячев С.П. Мои записки // Красная новь. 1929. № 1. С. 116-143.