Diagnostic Tools for Evaluating Students' Subjective Attitude to Competing During Physical Activity
The aim of the study was to develop diagnostic tools for assessing the subjective attitude of an individual to competing during physical activity. The author understands the attitude to competing during physical activity as an individual's multicomponent inner position expressed in motives, emotions and actions that determine the activity of the use of means and methods of physical culture and sports that have a competitive orientation. The components of evaluation are emotion, cognition, activity and action. The emotional component evaluates the psychological state associated with performing competitive activities, reflects the emotional sensitivity of a person to the ongoing sporting events, including their own participation. The cognitive component determines how much a person is interested in knowledge related to the organization and content of competitive activities. The activity component characterizes the activity of participation in sporting events that assume manifestations of competitiveness, readiness to take part in competitions, to enter into competitive relations. The action component reflects the desire of a person to influence the others' attitude to the participation in competitive activities, to introduce them to the sports movement. The summation of the values of the components allows determining the intensity of an individual's subjective attitude to competing during physical activity and characterizing the degree of its formation. The main purpose of using the results of the developed questionnaire is to improve the organization of recreational and sports events with competitive activities for students and thus to contribute to the activation of extracurricular activities in physical education. The developed questionnaire was tested for reliability and validity on the basis of Nizhnevartovsk State University. The respondents were first-, second- and third-year students (n=160, 88 males, 72 females) aged 18 to 23 (20.1±1.1 y.o. on average). The results of the study proved the validity of the diagnostic tools. The stability coefficient of the integral parameter of the intensity of the questionnaire in the retest study by Pearson's criterion was r=0.95. The validity check showed internal consistency. The conducted research allows stating the possibility of using the developed questionnaire in the practice of physical education of university students.
Keywords
отношение,
состязательность,
физическая активность,
студенческая молодежь,
валидность,
надежность,
опросник,
attitude,
competitiveness,
physical activity,
student youth,
validity,
reliability,
questionnaireAuthors
| Pashchenko Lena G. | Nizhnevartovsk State University | lenanv2008@yandex.ru |
Всего: 1
References
Славко А.Л. Социокультурные особенности физкультурно-спортивной деятельности // Аналитика культурологии. 2011. № 21. С. 132-135.
Славко А.Л. Условия эффективного использования социокультурного потенциала физкультурно-спортивной деятельности для решения задач физического воспитания курсантов вузов МВД России // Проблемы правоохранительной деятельности. 2014. № 2. С. 60-62.
Богданова М.А. Спорт в современном обществе: антропокультурное измерение и перспективы гуманизации : автореф. дис.. д-ра философ.наук. Волгоград, 2015. 46 с.
Починкин А.В. К вопросу об эволюции состязательной деятельности человека // Теория и практика физической культуры. 1997. № 6. С. 21-22.
Визитей Н.Н., Ибрагимов М.М., Андреева Е.В. Философия спорта: диалоги об онтологических основаниях и смысловой целесообразно сти // Актуальные проблемы физической культуры и спорта. 2013. № 26 (1). С. 66-72.
Постановление Совета Федерации Федерального Собрания Российской Федерации от 14 июня 2017 года № 170-СФ «О развитии массо вого спорта в Российской Федерации». URL: www.docs.cntd.ru/document/456071345 (дата обращения: 10.09.2018).
Об утверждении Стратегии развития физической культуры и спорта в Российской Федерации на период до 2020 года // Распоряжение № 1101-р Правительства Российской Федерации от 7 августа 2009 года. URL: www.minsport.gov.ru/activities/federal-programs/2/26363/ (дата обращения: 18.092018).
Нестерюк А.А., Пащенко Л.Г. Активизация соревновательной деятельности студентов путем совершенствования системы массового студенческого спорта в вузе // Проблемы совершенствования физической культуры, спорта и олимпизма. 2018. С. 79-84.
Бакшаева Н.А., Вербицкий А.А. Психология мотивации студентов. М. : Юрайт, 2018. 170 с.
Данилов Р.С. Состязательность как форма социального бытия человека : автореф. дис.. канд. философ. наук. Саратов, 2007. 16 с.
Пащенко Л.Г. Проявления состязательности у студентов вуза в процессе физкультурно-спортивной деятельности // Мир науки. 2017. № 5 (6). С. 44.
Мясищев В.Н. Психология отношений / под. ред. А.А. Бодалев. Москва : Институт практической психологии ; Воронеж : НПО «МОДЭК», 1995. 356 с.
Ajzen Icek. The theory of planned behavour: Reactions and reflections // Psychology & Health. 2011. № 26 (9). P. 1113-1127.
Trost S.G., Owen N., Bauman A.E., Sallis J.F., Brown W. Correlates of adults' participation in physical activity: review and update // Med. Sci. Sports Exerc. 2002. № 34 (12). P. 1996-2001.
Зерщикова Т.А. Исследование субъективных отношений первокурсников к своему организму в рамках проблемы экологических отношений личности // Известия Уральского государственного университета: Проблемы образования, науки и культуры. 2010. № 81 (4). С. 37-43.
Лазурский А.Ф. Психология общая и экспериментальная. М. : Юрайт, 2016. 245 с.
Гудкова Е.В. Обзор представлений об отношениях в современных психологических теориях личности // Вестник Южно-Уральского государственного университета. 2012. № 6. С. 27-31.
Мерлин В.С. Психология индивидуальности. Москва : Институт практической психологии; Воронеж : НПО «МОДЭК», 1996. 448 с.
Абульханова К.А. Соотношение индивидуальности и личности в свете субъектного подхода // Мир психологии. 2011. № 1. С. 22-31.
Соломин И.А. Психосемантическая диагностика скрытой мотивации. СПб., 2001. 70 с.
Беребин М.А. Концепция отношений В.Н. Мясищева и теория психической адаптации личности // Вестник Южно-Уральского государственного университета. Психология. 2008. № 33. С. 18-25.
Бабушкин Г.Д. Психодиагностика личности при занятиях физической культурой и спортом. Омск : СибГУФК, 2012. 328 с.
Пашин А.А., Кабачков В.А. Исследование возрастных особенностей физической подготовленности и субъективного отношения к физической культуре и спорту учащихся общеобразовательных школ // Вестник спортивной науки. 2010. № 4. С. 47-52.
Ильин Е. Мотивация и мотивы. СПб. : Питер, 2003. 512 с.
Карелин А.А. Большая энциклопедия психологических тестов. М. : Эксмо, 2007. 410 с.
Башманова Е.Л. Разработка модели отношения школьников к учению в школе: типология, структура, динамика // Ученые записки. Электронный журнал Курского государственного университета. 2009. № 3 (11).
Шутова О.И. Влияние профессиональной идентичности обучающихся на субъективное отношение к осваиваемым компетенциям при подготовке специалистов профессий помогающего типа : автореф. дис.. канд. психол. наук. Волгоград, 2017. 23 с.
Мясищев В.Н. Психология отношений. Москва : Изд-во «Институт практической психологии»; Воронеж : НПО «МОДЭК», 1998. 356 с.
Ломов Б.Ф. Методологические и теоретические проблемы психологии. М. : Наука, 1984. 444 с.
Белякова Е.Г., Строкова Т.А. Психолого-педагогический мониторинг. М. : Юрайт, 2018. 243 с.