The Traces of the Old Believer Culture in V.M. Shukshin's Fiction | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2019. № 447. DOI: 10.17223/15617793/447/2

The Traces of the Old Believer Culture in V.M. Shukshin's Fiction

The aim of the study was to reveal the role of the Old Believer culture in V.M. Shukshin's model of history, space and man. The information was gathered from Shukshin's fiction and literary studies. The validity of addressing the indicated problem is confirmed by the presence of a special vocabulary in the writer's texts (Kerzhaks, dissenters, dvuperstniki [those crossing themselves with two fingers], Archpriest Avvakum, Patriarch Nikon, the Kerzhenets River, the Solovetsky Monastery, "old" and "new" faith). In addition to the obvious references to the Old Believers, the texts contain motifs and images, implicitly referring to the Old Believers (Be-lovodye, the hidden church). The study showed that the Old Believer culture is a sign of a specific real time (17th century) and place (Siberia) in Shukshin's artistic world. In the writer's spiral model of time, the Split of the 17th century "rhymes" with other periods of national discord (the era of princely civil strife in the 12th century, the revolution and civil war at the beginning of the 20th century). The history of the Old Believers is associated with the history of the Russian development of Siberia, the ethnogenesis of the Russian Siberian. To some extent, the "Old Believer" element of a Shukshin character is synonymous to the "Siberian" (narrower to "Altaian", broader to "inherently Russian") one. Shukshin extensively addresses the topic of the Split in his novel I Came to Give You Freedom about the events of the 12th century: in the images of Avvakum and Nikon, Razin's dialogue with the "patriarch" about the essence of the "old" and "new" faith, the Solovetsky Monastery. Intra-confessional disputes do not become the subject of the writer's reflection. The solution of the question of faith in general and of freedom as liberation from the Christian dogma is much more significant for him. The Solovetsky Monastery, in its real and virtual realization, organizes the plot of Razin's "liberation" from the shackles of religion that constrain his freedom. The Old Believer culture is a specific manifestation of the leading issues of the writer's works: freedom-as-feast and the axiological normative institutions that limit it (church, family, state, etc.). Thus, the results of the study showed that, although the Old Believer culture is not the leading component of Shukshin's works, its traces are found in the space-time and character organization of the writer's artistic world. They are included in the problem field of larger worldview questions: freedom-as-feast, faith in God, life and death.

Download file
Counter downloads: 163

Keywords

В.М. Шукшин, старообрядчество, раскол, Аввакум, Никон, Степан Разин, Сибирь, сибирский текст, V.M. Shukshin, Old Believers, Split, Avvakum, Nikon, Stepan Razin, Siberia, Siberian text

Authors

NameOrganizationE-mail
Bogumil Tatiana A.Altai State Pedagogical Universitytbogumil@mail.ru
Всего: 1

References

Анисимов К.В. Проблемы поэтики литературы Сибири XIX - начала XX веков: особенности становления и развития региональной лите ратурной традиции. Томск : ТГУ, 2005. 304 с.
Ковтун Н.В. Русская традиционалистская проза XX-XXI веков: генезис, поэтика, контексты. М. : ФЛИНТА ; Наука, 2017. 600 с.
Майкльсон Дж. Старая вера в современной русской литературе: Распутин, Абрамов, Астафьев, Шукшин // Традиции творчества B.М. Шукшина в современной культуре / отв. ред. С.М. Козлова. Барнаул, 2014. С. 57-66.
Гагин В.И. Проекция старообрядчества на сибирский характер в прозе В.М. Шукшина // Шукшинский вестник. Барнаул, 2012. С. 37-43.
Вертлиб Е.А. Василий Шукшин и русское духовное Возрождение. New York : Effect publishing, 1990. 260 с.
Марьин Д.В. Несобственно-художественное творчество В.М. Шукшина. Барнаул : АлтГУ, 2015. 389 с.
Аннинский Л.А. Комментарии // Шукшин В.М. Собрание сочинений: в 5 т. Бишкек, 1992. Т. 5. С. 443-454.
Григорьева Р.А. На пути к дому (Сибирские дневники). Барнаул : ГМИЛИКА, 2006. 149 с.
Белов В.И., Заболоцкий А.Д. Тяжесть креста. Шукшин в кадре и за кадром. М. : Советский писатель, 2002. 174 с.
Богумил Т.А., Куляпин А.И., Худенко Е.А. Геопоэтика В.М. Шукшина. Барнаул : АлтГПУ, 2017. 176 с.
Бахтин М.М. Вопросы литературы и эстетики. М. : Художественная литература, 1975. 504 с.
Покровский Н.Н. К постановке вопроса о беловодской легенде и бухтарминских «каменщиках» в литературе последних лет // Общественное сознание и классовые отношения в Сибири в XIX-XX вв. Новосибирск, 1980. С. 115-133.
Шукшин В.М. Собрание сочинений : в 9 т. Барнаул : Барнаул, 2014.
Гришаев В.Ф. Шукшин. Сростки. Пикет // Гришаев В.Ф. Избранное. Барнаул, 2001. С. 77-219.
Козлова С.М. «Мастер» // Шукшинская энциклопедия. Барнаул, 2011. С. 202-205.
Аввакум. Житие протопопа Аввакума. М. : Захаров, 2002. 199 с.
Куляпин А.И. Семиотика художественного пространства В.М. Шукшина. Барнаул : АлтГПУ, 2016. 160 с.
Мельников Ф.Е. Краткая история древлеправославной (старообрядческой) Церкви. Барнаул : БГПУ, 1999. 557 с.
Куляпин А.И., Левашова О.Г. В.М. Шукшин и русская классика. Барнаул : АлтГУ, 1998. 102 с.
Варламов А.Н. Шукшин. М. : Молодая гвардия, 2015. 399 с.
Козлова С.М. «Классный водитель» // Шукшинская энциклопедия. Барнаул, 2011. С. 167-170.
Апухтина В.А. Проза Шукшина. М. : Высшая школа, 1986. 96 с.
Чудинова Г.В. Художественное выражение православных основ народной жизни (на материале рассказов В.М. Шукшина «Осенью», «Верую!», «На кладбище») // Творчество В.М. Шукшина в междисциплинарном культурном пространстве. Барнаул, 2009. С. 294-301.
Есаулов И.А. «Алеша Бесконвойный» Василия Шукшина и конвоируемая Россия // Проблемы исторической поэтики. 2015. № 13. C.662-672.
Флоровский Г.В. Пути русского богословия. М. : Институт русской цивилизации, 2009. 848 с.
Рыбальченко Т.Л. «Воля» и «Бог» в романе «Я пришел дать вам волю» // Творчество В.М. Шукшина в современном мире. Барнаул, 1999. С. 52-65.
Левашова О.Г. Шукшин и древнерусская литература // Творчество В.М. Шукшина. Энциклопедический словарь-справочник: в 3 т. Барнаул, 2006. Т. 2. С. 147-149.
Франк С.К. Соловецкий текст. Ч. 1 / пер. О.Б. Лебедевой // Имагология и компаративистика. 2017. № 1 (7). С. 166-180.
Франк С.К. Соловецкий текст. Ч. 2 / пер. О.Б. Лебедевой // Имагология и компаративистика. 2017. № 2 (8). С. 158-189.
Givens J. Provincial polemics: Folk discourse in the life and novels of Vasili Shukshin. Michigan: Ann Arbor, 1993. 389 p.
 The Traces of the Old Believer Culture in V.M. Shukshin's Fiction | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2019. № 447. DOI: 10.17223/15617793/447/2

The Traces of the Old Believer Culture in V.M. Shukshin's Fiction | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2019. № 447. DOI: 10.17223/15617793/447/2

Download full-text version
Counter downloads: 2762