Why Did V. Makanin Not Use the Diary Form in His Underground, or The Hero of Our Time? | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2019. № 447. DOI: 10.17223/15617793/447/8

Why Did V. Makanin Not Use the Diary Form in His Underground, or The Hero of Our Time?

The article raises the question of the reasons for the author's refusal to use the diary of a hero in V. Makanin's novel Underground, or The Hero of Our Time (1998), in which one of the constructive principles of the literary world organization is a projection M. Lermontov's novel The Hero of Our Time (1840) and F.M. Dostoevsky's novel Notes from Underground (1864). Refusal from writing is interpreted as a result of the character's belief that written speech has ceased to be a means of searching for personal senses (the closeness to R. Barthes' concept "scriptor"), and, in society, texts reinforce changing epistemes, i.e. dominant or alternative ideas. There are four stages in the situation of the main character's refusal to write (including the diary): (1) Petrovich's life in the dormitory, when he occupies the position of an unrecognized writer by listening to others' stories; (2) active actions and the implementation of the idea of a "blow" motivate the refusal from Petrovich's written reflection and public repentance; the main character's mental breakdown proves the need for a penitential word; (3) treatment in a mental hospital when the absence of a diary is explained by the character's desire to keep his crimes a secret, to get out of control of society; (4) main character's return to the dormitory and immersion in the flow of corporeal practical mass life, when Petrovich understands the futility of written reflection and penitential introspection. The absence of the character's intimate diary is explained by the fact that the diary would have recorded a failure in saving the "humiliated and offended" woman, because it is impossible to save Another, it is only possible to temporarily relieve the pain. The article shows the consequences of abandoning the "Word": the position of the "listener" and the actively self-defending person leads to an acute need for a confession. At the same time, the novel reveals the anthropological need for the word to give meaning to being. The article shows that the narrative of the novel is built on the inner speech of the character and is meaningful; refusal from the written word is compensated by situational inner speech. The main character, understanding existence as following the flow of life, does not abandon the intention to understand life, preserves inner speech, which is phenomenal and truthfully captures human variability and opens the possibility for philosophical reflection. The text of the novel materializes the narrator's inner speech, which organizes both the perspective of the image and the space-time continuum. The narrating character refuses written fixation despite the closeness in the novel of the character's inner speech to the diary form: I-narration, fragmentarity, chronologicali-ty. In Makanin's novel, refusal from writing typifies the reduction of the word and the text's authority in modern culture.

Download file
Counter downloads: 134

Keywords

В. Маканин, «Андеграунд, или Герой нашего времени», дневник, я-повествование, рефлексия, внутренняя речь, сюжет, молчание, исповедальность, V. Makanin, The Underground, or The Hero of Our Time, diary, novel, I-narration, reflection, inner speech, plot, silence, confession

Authors

NameOrganizationE-mail
Malkova Alina V.Tomsk State Universitymalkova-alina@list.ru
Всего: 1

References

Степанян К. Кризис слова на пороге свободы // Знамя. 1999. № 8. URL: http://magazines.russ.rU/znamia/1999/8/stepan.html (дата обращения: 31.01.2019).
Рыбальченко Т. Ситуация отказа от писательства в романах М. Булгакова, Б. Пастернака, В. Маканина // Вестник Томского государ ственного университета. Сер. Философия. Культурология. Филология. 2003. № 277. С. 133-143.
Бибихин В. Слово и событие: Писатель и литература // Бибихин В. Писатель и литература: о романе В. Маканина «Андеграунд, или Ге рой нашего времени». М. : Ун-т Д. Пожарского, 2010. С. 387-401.
Суханов В. Чеховский код в романе В. Маканина «Андеграунд, или Герой нашего времени» // Современность в зеркале рефлексии: язык - культура - образование / под ред. И.И. Плехановой. Иркутск : Изд-во Иркут. гос. ун-та, 2003. С. 250-265.
Михеев М. Дневник в России XIX-XX века - эго-текст, или пред-текст. М. : Водолей, 2007. 263 с.
Рейнгольд А. Жанровые особенности литературного дневника и дневник как нелитературный текст // Вестник РГГУ. Сер. История. Фи лология. Культурология. Востоковедение. 2010. № 11 (54).
Криволапова Е. К вопросу о жанрообразующих признаках дневника // Ученые записки Орловского государственного университета. Сер. Гуманитарные и социальные науки. 2012. № 5. С. 198-203.
Ромашкина М.В. Дневник: эволюция жанра // Современные проблемы науки и образования. 2014. № 6. C. 12-24.
Егоров О. Русский литературный дневник XIX века. История и теория жанра: исследование. М. : Флинта; Наука, 2003. 280 с.
Зализняк А. Дневник: к определению жанра // Новое литературное обозрение. 2010. № 106. С. 162-180.
Оскотский В. Дневник как правда // Вопросы литературы. 1993. № 5. С. 5-14.
Боброва О. Дневник как жанр. Теория вопроса. URL: http://rudocs.exdat.com/docs/index-263509.html (дата обращения: 11.03.2019).
Гинзбург Л.Я. О психологической прозе. М. : Intrada,1999. 415 с.
Савинков С. Дневниковая форма // Тамарченко Н. Поэтика: словарь актуальных терминов и понятий / [гл. науч. ред. Н. Тамарченко]. М. : Изд-во Кулагиной; Intrada, 2008. С. 61-62.
Бахтин М.М. Автор и герой в эстетической деятельности // Бахтин М.М. Автор и герой: К философским основам гуманитарных наук. СПб. : Азбука, 2000. С. 9-226.
Архангельский А. Где сходились концы с концами // Дружба народов. 1998. № 7. С. 180-185.
Немзер А. Когда? Где? Кто?: О романе В. Маканина // Новый мир. 1998. № 10. С. 183-195.
Винокур Г. Биография и культура. М. : ЛКИ, 2007. 96 с.
Лежен Ф. В защиту автобиографии // Иностранная литература. 2000. № 4. URL: http://magazines.russ.rU/inostran/2000/4/lezhen-pr.html (дата обращения: 11.03.2019).
Сорникова М. Автобиографическая проза // Поэтика: словарь актуальных терминов и понятий / под ред. Н. Тамарченко. М. : Изд-во Кулагиной, 2008. С. 10.
Бахтин М.М. Эстетика словесного творчества. М. : Искусство, 1979. 424 с.
Выготский Л.С. Мышление и речь. М. : Лабиринт, 1999. 352 с.
Ермаков И. «Записки сумасшедшего» // Ермаков И. Психоанализ литературы. Пушкин. Гоголь. Достоевский. М. : Новое литературное обозрение, 1999. С. 296-320.
Созина Е. Гегель в культурном сознании России 1840-х гг. и роман М. Лермонтова «Герой нашего времени» // Романтизм vs реализм: парадигмы художественности, авторские стратегии : сб. науч. ст: к 100-летию со дня рождения проф. И.А. Дергачева. Екатеринбург : Изд-во Урал. ун-та, 2011. С. 93-111.
Виноградов В.В. Стиль прозы Лермонтова // Виноградов В.В. Язык и стиль русских писателей. От Карамзина до Гоголя. М. : Наука, 1990. С. 1-13.
Журавлева А. Лермонтов и Достоевский // Журавлева А. Лермонтов в русской литературе. Проблемы поэтики. М. : Прогресс-Традиция, 2002. С. 227-239.
Пигров К. Метафизика личного дневника // Вече. 2010. № 21. С. 25-41.
Бахтин М.М. Проблемы поэтики Достоевского. СПб. : Азбука, 2016. 416 с.
Руссо Ж.-Ж. Исповедь. М. : Эксмо, 2011. 768 с.
Тумина Л. Внутренняя речь // Педагогическое речеведение. Словарь-справочник / под ред. Т. Ладыженской, А. Михальской. М. : Флинта; Наука, 1998. С. 27.
Жегалов Н. Критический реализм XX века и модернизм. М. : Наука, 1967. 284 с.
Криницын А. Исповедь подпольного человека: К антропологии. Ф.М. Достоевского. М. : МАКС Пресс, 2001. 372.
Буданова Н. «Подпольный человек» в ряду лишних людей // Русская литература. 1976. № 3. С. 110-122.
Бельтраме Ф. О парадоксальном мышлении «подпольного человека» // Достоевский. Материалы и исследования. СПб. : Наука, 2007. Т. 18. С. 135-142.
Васильева О. Интертекстуальность названия романа В.С. Маканина «Андеграунд, или Герой нашего времени» (в диалоге с «Записками из подполья» Ф.М. Достоевского) // Сибирская ассоциация консультантов: Заочная научно-практическая конференция. Новосибирск, 2009. URL: http://sibac.info/index.php/2009-07-01-10-21-16/4220 (дата обращения: 11.03.2019).
Шилина К. Поэтика романа В. Маканина «Андеграунд, или Герой нашего времени» (Проблема героя) : дис.. канд. филол. наук. Тюмень, 2005. 168 с.
Маканин В. Андеграунд, или Герой нашего времени. М. : Вагриус, 2003. 478 c.
Достоевский Ф.М. Записки из подполья. СПб. : Азбука, 2015. 256 с.
Лотман Ю.М. Семиосфера. СПб. : Искусство, 2000. 704 c.
Амусин М. Алхимия повседневности : очерк творчества В. Маканина. М. : Эксмо, 2010. 448 с.
Женетт Ж. Фигуры : в 2 т. М. : Изд-во Сабашниковых, 1998. 944 с.
Лейдерман Н.Л., Липовецкий М.Н. Современная русская литература: 1950-1990-е годы : в 2 т. Т. 2: 1968-1990. М. : Академия, 2003. 688 c.
Маканин В. Ракурс: одна из возможных точек зрения на нынешний русский роман // Новый мир. 2004. № 1. URL: http://magazines.russ.rU/novyi_mi/2004/1/makan11.html (дата обращения: 31.01.2019).
Деррида Ж. О грамматологии. М. : Ad Marginem, 2000. 540 c.
Барт Р. Нулевая степень письма. М. : Академический проект, 2008. 431 с.
Хайдеггер М. Бытие и время. М. : Академический проект, 2013. 460 с.
 Why Did V. Makanin Not Use the Diary Form in His Underground, or The Hero of Our Time? | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2019. № 447. DOI: 10.17223/15617793/447/8

Why Did V. Makanin Not Use the Diary Form in His Underground, or The Hero of Our Time? | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2019. № 447. DOI: 10.17223/15617793/447/8

Download full-text version
Counter downloads: 2762