The Prospect of the Development of a Creative Personality of a "Trans-Professional" in the Conditions of Changes in the Scientific and Educational Paradigm of the University
The article presents a project for the development of a creative personality of a trans-professional in the context of education based on the transcommunicative paradigm. The article indicates the crisis of higher education in the transition to a post-industrial society. A social request for a creative person with a trans-professional outlook contradicts formal education, which leads to the degradation of creative and personal dimensions of an individual. The transdisciplinary development of modern sciences and the new scientific worldview lead to a new synthesis of the holodynamic and noodynamic paradigms as the basis for the synthesis of natural and human sciences in education and research projects. In this context, a new image of a university is being formed as a source of a new transcommunicative culture and a trans-professional worldview. The generalization of the latest results of the studies of quantum holodynamics in physics and imaginative neurodynamics in psychology makes it possible to build new ecologically relevant models of transdisciplinary educational programs and scientific and technological solutions. On the basis of the synthesis of the holodynamic and noodynamic paradigms, the authors propose a conceptual and phenomenological scheme of transcommunication, in which the qualities of a trans-professional creative personality are harmoniously revealed and developed. The article shows that a person masters the contexts of life, education and science with multiple scales that evoke four significant transcommunicative culture formations: (1) moments of spontaneous meetings, at which stress-trans-formation reveals something new in the unknown thus creating new trans-meanings; (2) transcommunicative meaningful situations, in which, thanks to syntony and synesthesia, the ability to mutual synchronous feedback arises. (3) transcommunicative environments, in which intuitive insight manifests itself in contact; creative originality of discourse occurs in conversations; ingenious problem solving happens in discussion; delicate wisdom occurs in relationships; (4) in transcommunicative axiological worlds (of personalities, groups, teams), a proactive selective search for an individual configuration of relations is implemented for optimal creative self-realization. It has been established that active participation in these processes of mastering a transcommunicative culture develops creative leadership as a basic competence of a trans-professional personality. Thus, the transcommunicative paradigm organically combines the development of creative and communicative features of a personality in scientific and educational projects of a university, which in traditional approaches hardly correlate.
Keywords
холодинамика,
ноодинамика,
трансфессионал,
креативное лидерство,
транскоммуникация,
имагинативные методы,
holodynamics,
noodynamic,
transcommunication,
trans-professional,
imaginative methods,
creative leadershipAuthors
Galazhinskiy Eduard V. | Tomsk State University | rector@tsu.ru |
Kabrin Valery I. | Tomsk State University | kabrin@list.ru |
Всего: 2
References
Ефимов В.С. Вызовы будущего: высшая школа России в ситуации постиндустриального перехода // Вестник Новосибирского государ ственного университета экономики и управления. 2012. № 3. С. 40-57.
Колесникова И.А. Трансдисциплинарная стратегия исследования непрерывного образования // Непрерывное образование: XXI век. Вып. 4 (8). 2014. DOI: 10.15393/j5.art.2014.2642
Кабрин В.И., Галажинский Э.В. Психологические перспективы потенциализации креативного лидерства трансфессионала в университет ском образовании // Новые психологические контексты становления личности в меняющемся мире / под. ред. Э.В. Галажинского, В.И. Кабрина. Томск : Издательский Дом Том. гос. ун-та, 2017. С. 11-69.
Джексон М. С. Системное мышление: Творческий холизм для менеджеров / науч. ред. и пер. с англ. Ф.П. Тарасенко. Томск : Изд. Дом Том. гос. ун-та, 2016. 404 с.
Ильин Г.Л. «Трансгуманизация» современного образования // Высшее образование в России. 2018. № 1 (219). С. 133-142.
Мерфи М. Будущее тела. Исследование дальнейшей эволюции человека. М. : РИПОЛ классик, 2010. 912 с.
Феррер Х. Новый взгляд на трансперсональную теорию. М. : АСТ, 2004. 397 с.
Менский М.Б. Феномен сознания с точки зрения квантовой механики // Метафизика. 2012. № 1 (3). С. 103-114.
Пенроуз Р. Циклы времени. Новый взгляд на эволюцию Вселенной. М. : БИНОМ. Лаборатория знаний, 2014. 333 с.
Рубинштейн С.Л. Бытие и сознание. СПб. : Питер, 2017. 288 с.
Бом Д. Развёртывающееся значение. Три дня диалогов с Дэвидом Бомом / пер. М. Немцова // Электронная публикация: Центр гуманитарных технологий. 01.02.2011. URL: https://gtmarket.ru/laboratory/basis/5119
Талбот М. Голографическая Вселенная. Новая теория реальности. М. : София, 2016. 384 с.
Ясперс К. Идея университета. Минск : Изд-во Белорус. гос. ун-та, 2006. 159 с.
Barnett R. The Ecological University. A Feasible Utopia. London : Routledge. 2017. 228 p.
Shepherd S. Managerialism: an ideal type // Studies in Higher Education. 2018. Vol. 43, № 9. P. 1668-1678. DOI: https://doi.org/10.1080/03075079.2017.1281239.
Badley G. The pragmatic university: a feasible utopia? // Studies in Higher Education. 2016. Vol. 41, № 4. P. 631-641. DOI: https://doi.org/10.1080/03075079.2014.942269
Лебединская С.В. Исследование транскоммуникативных процессов в рефлексивной метафоре // Транскоммуникация: преобразование жизненных миров человека / под. ред. В.И. Кабрина. Томск : Изд-во Том. гос. ун-та. 2011. 400 с.
Alves C.A. Answers from the Holistic Transdisciplinary Paradigm to the Contemporary Chalenges in Education: The Subject Awakening and Integration among Sciences, Tradition, Wisdom and Experiences // Open Access Library Journal. 2016. № 3. DOI: http://dx.doi. org/10.4236/oalib. 1102497
Лотто Б. Преломление. Наука видеть иначе. М. : Манн, Иванов и Фербер, 2018. 368 с.
Активное воображение. Юнгианский подход / под ред. Б. Дорст, Р. Фогеля. Харьков : Гуманитарный Центр, 2016. 200 с.
Уилбер К. Интегральная медитация. М. : Рипол классик, 2017. 368 с.
Кабрин В.И. Коммуникативный мир и транскоммуникативный потенциал жизни личности: теория, методы, исследования. М. : Смысл, 2005. 248 с.
Кабрин В.И. Психологический универсум человека ноэтического // Психологический универсум образования человека ноэтического: сб. ст. / под. ред. В.И. Кабрина, Э.И. Мещеряковой. Томск : Водолей, 1999. С. 47-59.
Ткачёва Н.А., Фокина А.Б Трансфессионализм и профессиональный потенциал молодежи // Успехи современной науки и образования. 2016. № 9, Т. 2. С.185-186.
Котлер С., Уил Д. Похищая огонь. Как поток и другие состояния измененного сознания помогают решать сложные задачи. М. : Манн, Иванов и Фербер, 2019. 256 с.
Кабрин В.И. Креативное лидерство в холодинамике коммуникативных миров самообновляющейся организации // Сибирский психологический журнал. 2017. № 63. С. 170-183. DOI: 10.17223/17267080/63/12
Чернова Е.В. Хаос и порядок: фрактальный мир // Природа. 2015. № 5. С. 34-45. DOI: 10.1128/JVI.77.1.45 56.2003
Ernst C., Chrobot-Mason D. Boundary Spanning Leadership: Six Practices for Solving Problems, Driving Innovation, and ransforming Organizations by Chris Ernst and Donna Chrobot-Mason. Published in partnership - Center for Creative Leadership and New York : McGraw-Hill, 2011.
Jones S., Lefoe G., Harvey M., Ryland K. Distributed leadership: a collaborative framework for academics, executives and professionals in higher education // Journal of Higher Education Policy and Management. 2012. Vol. 34, is. 1. P. 67-78. DOI: https://doi.org/10.1080/ 1360080X.2012.642334
Ibbotson P., Darso L. Directing creativity: The art and craft of creative leadership // Journal of Management & Organization. 2008. Vol. 14, is. 5. P. 548-559. DOI: 10.5172/jmo.837.14.5.548
Prysor D., Henley A. Boundary spanning in higher education leadership: identifying boundaries and practices in a British university // Studies in Higher Education. 2018. Vol. 43, is. 12. P. 2210-2225. DOI: https://doi.org/10.1080/03075079.2017.1318364
Manz C., Sims H. Super Leadership: Beyond the Myth of Heroic Leadership // Organizational Dynamics. 1991. Vol. 19, is. 4. Р. 18-35.
Sternberg R., Kaufman J., Pretz J. A propulsion model of creative leadership // Creativity and Innovation Management. 2004. Vol. 13, is. 3. P. 145-153.
Финкельштейн С., Лотон Т., Харви Ч. Стратегия прорыва. М. : Companion Group, 2007. 336 с.