Vasily Zhukovsky as an Ideologist and Practitioner of Education and Bringing-Up of Grand Prince Alexander Nikolaevich (Based on the Letters to Karl Merder)
The aim of the article is to analyse the first Russian Romanticist poet Vasily Zhukovsky's strategy of behavior in the sphere of "court pedagogy", tools and functions of his social influence. In the post-Deccembrist epoch, most difficult for Russia, Zhukovsky acted as the ideologist and the practitioner of education and bringing-up of future Russian Emperor Alexander II. This research problem is revealed on the archival material of Zhukovsky's letters of 1826-1833 to Karl Merder, his colleague in bringing up the then Grand Duke Alexander Nikolaevich. The research is interdisciplinary, bringing together literary studies (in particular, historical, literary and textual approaches), sociology of literature and culture. Zhukovsky's letters to Merder, which required scientific research in connection with their dating and immersion in the context of the epistolary and other poet's works, are also considered through the prism of the author's relations with the contemporary sociocultural environment. The study showed that the poet acted in the enlightened autocracy logic taking upon himself a mission to bring up a new type of ruler for Russia and, in this way, influencing the government policy in solving urgent problems of the country. With his social-historical utopian ideas, Zhukovsky is to be recognized as a man greatly influencing the shape of views in the Russian society of the time and reflecting, first of all, aspirations of intellectuals who considered themselves to be crucial agents in the modernization and Europeanization processes in Russia. With a desire to change the existing order and power, but denying a revolutionary way, the poet looked forward to the gradual reforms launched and supported by the government. Consequently, the poet strove to become a confidant for the supreme power who can influence it and shape its image. At the same time, Zhukovsky tried to grow a "sprout" of public opinion regarding his ideology and, for this purpose, united a number of people in various spheres of his activity, for example, in the sphere of court teaching. Based on the results of the study of Zhukovsky's pedagogical activity, the author comes to conclusions concerning the methodological, historical, literary and sociocultural significance of this kind of research. It allows recognizing that literature is a specific social institution that organizes reproduction and functioning of culture. Research contributes to the systematic description of Zhukovsky's place and role in the development of Russian literature of the second half of the 19th century. The considered poet's letters to Merder discover, in particular, important pages in the history of court teaching performed by the Russian writers. Finally, the study of Zhukovsky's activity as a teacher helps in the creation of a complete academic Zhukovsky's biography and tradition he is part of as a writer and educator.
Keywords
В.А. Жуковский,
К.К. Мёрдер,
великий князь Александр Николаевич,
педагогическая деятельность поэта-романтика,
VA. Zhukovsky,
К.К. Merder,
Grand Prince Alexander Nikolaevich,
pedagogical activity of Romanticist poetAuthors
| Ayzikova Irina A. | Tomsk State University | wand2004@mail.ru |
Всего: 1
References
Загарин П. В.А. Жуковский и его произведения. М., 1883. С. 405-410.
Миллер О.Ф. В.А. Жуковский как человек и как наставник Императора Александра II. М., 1883. 28 с.
Кирпичников А.И. В.А. Жуковский как поэт-воспитатель // Вестник воспитания. 1902. № 4. С. 1-14.
Красногородцев А.В. Педагогические взгляды Жуковского (1852-1902): В память пятидесятилетия со дня смерти поэта. СПб., 1902. 24 с.
Степанов Н.П. 1852-1902. В.А. Жуковский как наставник Царя-Освободителя. СПб., 1902. 94 с.
Ромашков Д., свящ. Взгляд В.А. Жуковского на задачу и цель воспитания. М., 1905. 30 с.
Шмидт С.О. Подвиг наставничества. В.А. Жуковский - наставник наследника престола // Русское подвижничество. М. : Наука, 1996. С. 187-222.
Шмидт С.О. Василий Андреевич Жуковский - великий русский педагог. М., 2000. 47 с.
Симиновский П.М., Тебиев Б.К. Образование для добродетели. Педагогические взгляды и деятельность В.А. Жуковского. М., 2003. 160 с.
Киселева Л.Н. Жуковский - преподаватель русского языка (начало «царской педагогики») // Пушкинские чтения в Тарту 3 : материалы междунар. конф., посвященной 220-летию В.А. Жуковского и 200-летию Ф.И. Тютчева. Тарту, 2004. С. 199-228.
Ребеккини Д. В.А. Жуковский и библиотека престолонаследника Александра Николаевича (1828-1837) // Жуковский: Исследования и материалы. Томск, 2013. Вып. 2. С. 77-136.
Rebecchini D., Vassena R. Reading with maps, prints and commonplace books, or how the poet V.A. Zhukovsky taught Alexander II to read Russia (1825-1838) // Reading in Russia. Practices of Reading and Literary Communication. 1760-1930. Milano, 2014. P. 99-116.
Ребеккини Д. Мир символов: мнемонические таблицы В.А. Жуковского и их практическое значение // Жуковский: Исследования и материалы. Томск, 2017. Вып. 3. С. 238-257.
Жилякова Э.М., Киселев В.С. «План учения наследника. цесаревича Александра Николаевича» в контексте педагогического наследия В.А. Жуковского // Вестник Томского государственного университета 2014. № 6 (32). С. 129-132.
Гузаиров Т. Учебные пособия В.А. Жуковского по истории // Статьи на случай. Сборник в честь 50-летия Р.Г. Лейбова. URL: http://www.ruthenia.ru/leibov_50/Guzairov.pdf (дата обращения: 20. 08.2019).
Лямина Е.Э., Самовер Н.В. Бедный Жозеф: Жизнь и смерть Иосифа Виельгорского. М., 1999. 557 с.
Долгушин Д.В. Неизданный конспект В.А. Жуковского по истории // Вестник НГУ. Сер. История, филология. 2012. Т. 11, вып. 12: Филология. С. 232-238.
Долгушин Д. Придворный локус и авторефлексия русской литературы к. XVIII - перв. пол. XIX в.: Михаил Муравьев, Василий Жуковский, Петр Плетнев // Toronto Slavic Quarterly. 2015. № 53. С. 361-373.
Долгушин Д.В. В.А. Жуковский и протоиерей Герасим Павский: у истоков школьного преподавания библейской истории в России // Духовно-нравственные основы российской культуры и образования : материалы Новосибирских Кирилло-Мефодиевских чтений. Новосибирск, 2016. Вып. 3. С. 73-95.
Айзикова И.А. «Библейские повести» В.А. Жуковского // Русская литература и религия. Новосибирск : Наука, 1997. С. 85-94.
Айзикова И.А. Неопубликованная проза Жуковского (Из тетрадей, составленных для занятий с Великой Княгиней Александрой Федоровной). Публикация и научный комментарий // Вестник Томского государственного университета. Сер. Философия. Культурология. Филология. 2003. № 277. С. 121-124.
Айзикова И.А. Сюжеты и нарратив переводных сказок В.А. Жуковского // Нарративные традиции славянских литератур: Повествовательные формы Средневековья и Нового времени : сб. науч. тр. Новосибирск, 2009. С. 184-203.
Айзикова И.А. Жанрово-стилевая система прозы В.А. Жуковского. Томск : ТГУ, 2004. 404 с.
Добровольская Е.Б. «Это педагогическая поэма». В.А. Жуковский - воспитатель своих детей // В.А. Жуковский и русская культура : сб. науч. ст. СПб., 2005. С. 182-195.
Никонова Н.Е. В.А. Жуковский - современник педагогического века Германии: немецкая литература о воспитании и творческие искания поэта 1840-1850-х гг. // Имагология и компаративистика 2014. № 1. С. 87-124.
Долгушин Д.В. Иконическая и словесная репрезентация текста в «Живописной Священной истории» В.А. Жуковского // Духовно-нравственные основы российской культуры и образования. Новосибирск, 2015. Вып. 3. С. 5-72.
Долгушин Д.В. Педагогическая поэма В.А. Жуковского // Сибирский филологический журнал. 2018. № 1. С. 89-106.
Зимин И.В. Детский мир императорских резиденций. Быт монархов и их окружение. М., 2011. 576 с.
Подделкова П.Е. Культурное пространство воспитания монарха в императорской России : дис.. канд. культурологии. СПб., 2015. 193 с.
Сидорова А.Н. Воспитание великих князей в семьях императоров Николая I и Александра II (подготовка к государственной деятельности : дис.. канд. ист. наук. М., 2016). 311 с.
Сон юности. Воспоминания великой княжны Ольги Николаевны. 1825-1846. URL: http://dugward.ru/library/olga_nick.html (дата обращения: 31. 08.2019).
Подделкова П.Е. Первый воспитатель великого князя Александра Николаевича, Карл Карлович Мердер // Молодежь. Наука. Инновации : труды II междунар. науч.-практ. интернет-конференции / под ред. Г.К. Сафаралиева, А.Н. Андреева, В.А. Казакова. Пенза: Изд-во Пензенского филиала РГУИТП, 2010-2011. 607 с. URL: http://mgutupenza.ru/mni/index.php?view=themes&data=parts_view&id=23 (дата обращения: 31. 08.2019).
Жуковский В.А. Полное собрание сочинений и писем: в 20 т. Т. 13: Дневники. Письма-дневники. Записные книжки. 1804-1833. М. : Языки славянской культуры, 2004. 607 с.
Русский архив. 1873. Кн. 1. Стлб. XII (франц. текст), стб. XXIII (русский перевод).
Жуковский В. Сочинения: С прилож. писем, биографии / под ред. П.А. Ефремова. 7-е изд. СПб., 1878. Т. 6. 688 с.
Письма В.А. Жуковского к Александру Ивановичу Тургеневу. М., 1895. 322 с.
Северная пчела. 1834. № 101. С. 401-402.
Стихотворения Василия Жуковского: в 13 т. 5-е изд. СПб., 1857. Т. 13. С. 151-156.
Жуковский В.А. Полное собрание сочинений и писем: в 20 т. Т. 11. Первый полутом: Проза 1810-1840-х годов. М. : Издательский дом ЯСК, 2016. 1047 с.
Мартин А. «Воспоминание» и «пророчество»: возникновение консервативной идеологии в России в эпоху наполеоновских войн и «Священного союза» // Исторические метаморфозы консерватизма. Пермь, 1998. С. 85-102.
Жизнь: Литературный, научный и политический журнал. Т. 15. Кн. 3. № 9. Март. СПб., 1898.
РО ИРЛИ. Ф. 184 (Б.Л. Модзалевского). Оп. 1. № 154/1.
Памяти В.А. Жуковского и Н.В. Гоголя. СПб., 1907-1909. Вып. 1. Отд первый. VI, 213 с.