The Research Program of Pedagogical Bioethics in the Conditions of Uncertainty of Social Scenarios | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2019. № 448. DOI: 10.17223/15617793/448/10

The Research Program of Pedagogical Bioethics in the Conditions of Uncertainty of Social Scenarios

The original concept of pedagogical bioethics is presented. It is based on the substantiation of the thesis "bioethics is a semiotic form of protecting the life goals of individuality," which determines the place of bioethics in modern pedagogy. The relevance of the concept to the solving of problems related to the professional orientation and self-realization in the conditions of the uncertainty of social scenarios, that is, in social instability conditions under which the frailty of traditional scenarios is revealed, is substantiated. The description of these conditions in terms of "instability" and "uncertainty" caused an appeal to the found interrelationship between the nonlinear dynamics methodology and the methodology of semiotic research. The correspondence between these methodological directions is set forth. The essence of the correspondence is the characteristics of information: value, quantity and efficiency. The value of information, calculated by the probabilities of the achieving of a goal, characterizes the process of making a choice between different scenarios as well as the correspondence of the symbolics of an individual goal to the symbolism of the good. The efficiency of information characterizes the way to achieve a goal depending on its brevity. On the basis of these characteristics, three different directions of the diagnostics of education efficiency are proposed: from within the educational system; from outside, that is, from the side of the sociocultural environment of the educational system; and from the perspective of the person receiving an education. All of the listed directions are methods of semiotic diagnostics of the states of uncertainty of social scenarios. The ascertaining of the semiotic essence of bioethics models and models of educational environments makes it possible to establish their intersection. Such an interpretation of the concept of pedagogical bioethics allows substantiating the need for consulting to accompany, assist and support in the processes of implementing individual educational routes. The relevance of such consulting is determined by the conditions of the uncertainty of social scenarios, which makes it impossible for an individual to be guided by reliable "role models". This circumstance determines the direction of the research program: (1) the study of the possibility of creating an algorithm for developing an individual educational route; (2) development of principles and rules for the protection of individuality against the symbolism of imposed goals; (3) ascertainment of the ways and means of the implementation of neuroscience achievements which optimize learning processes, which reveals particular relevance in the continuing adult education.

Download file
Counter downloads: 95

Keywords

семиотика биоэтики, семиотика образования, нелинейная динамика, проблема измерения, диагностика эффективности, консалтинг, semiotics of bioethics, semiotics of education, nonlinear dynamics, measurement problem, diagnostics of efficiency, consulting

Authors

NameOrganizationE-mail
Melik-Gaykazyan Irina V.Tomsk State Pedagogical Universitymelik-irina@yandex.ru
Pervushina Nina A.Tomsk State Pedagogical Universitypervushina_na@mail.ru
Smyshlyaeva Larisa G.Tomsk State Pedagogical Universitylaris.s@mail.ru
Всего: 3

References

Мещерякова Т.В. Биоэтика как форма защиты индивидуальности в современной культуре // Высшее образование в России. 2009. № 10. С.108-112.
Тищенко П.Д., Юдин Б.Г. Звездный час философии // Вопросы философии. 2015. № 12. С. 198-203.
Брызгалина Е.В., Аласания К.Ю., Садовничий В.А., Миронов В.В., Гавриленко С.М., Вархотов Т.А., Шкомова Е.М., Набиулина Е.А. Социально-гуманитарная экспертиза функционирования национальных депозитариев биоматериалов // Вопросы философии. 2016. № 2. С. 8-21.
Вархотов Т.А., Гавриленко С.М., Стамбольский Д.В., Огородова Л.М., Брызгалина Е.В., Аласания К.Ю. Задачи социально-гуманитарного сопровождения создания национального банка-депозитария биоматериалов в России // Вопросы философии. 2016. № 3. С. 124-138.
Вархотов Т.А., Аласания К.Ю., Брызгалина Е.В., Гавриленко С.М., Рыжов А.Л., Шкомова Е.М. Технонаука и этос ученого: контуры эти ки биобанкинга глазами российского научного сообщества (по результатам опроса специалистов в области биомедицины и смежных видов деятельности) // ПРАННМА. Проблемы визуальной семиотики. 2018. № 4. С. 61-83.
Мелик-Гайказян И.В. Диагностика memory-turn, или биоэтическое измерение проблем профессионального образования // Вестник Том ского государственного педагогического университета. 2012. № 4 (119). С. 244-247.
Melik-Gaykazyan I.V, Melik-Gaykazyan M.V, Mescheryakova T.V., Sokolova N.S. Model of Bioethics as "Semiotic Attractors" for Diagnosing Innovative Strategies of Training Specialists for NBICS-Technologies Niche // SHS Web of Conferences. 2016. Vol. 28. DOI: 10.1051/ shsconf/20162801069
Мелик-Гайказян И.В. Диагностика моделей биоэтики // Вестник Томского государственного университета. Философия. Социология. Политология. 2018. № 45. С. 75-82.
Касавин И.Т., Тухватулина Л.А. Образование как «продолжение политики другими средствами»: Дж.Ст. Милль и У. Хьюэлл об идее университета // ПРАННМА. Проблемы визуальной семиотики. 2018. № 4. С. 148-168.
Червонный М.А. Визуализация в обучении школьников физике и математики и в подготовке будущих учителей // ПРАННМА. Проблемы визуальной семиотики. 2018. № 4. С. 235-250.
Шерайзина Р.М., Донина И.А., Александрова М.В. Реализация идей диверсификационного менеджмента в управлении современной образовательной организацией // ПРАННМА. Проблемы визуальной семиотики. 2018. № 4. С. 251-262.
Первушина Н.А. Педагогическая биоэтика: семиотический аспект // ПРАННМА. Проблемы визуальной семиотики. 2018. № 4. С. 186-201.
Швец И.М., Добротина Н.А., Веселов А.П. Педагогика и биоэтика: проблемы взаимоотношений // Вестник Нижегородского университета им. Н.И. Лобачевского. 2012. № 4 (1). С. 43-40.
Губенко А. Модели интегративной биоэтики в разных странах // Фiлософiя освгти. 2016. № 2 (19). С. 206-217.
Трошин В.Д., Добротина Н.А. Современная биоэтика. Н. Новгород : Изд-во НижГМА, 2017. 308 с.
Малинецкий Г.Г., Потапов А.Б. Современные проблемы нелинейной динамики. М. : Эдиториал УРСС, 2000. 336 с.
Мелик-Гайказян И.В. Семиотика образования или «ключи» и «отмычки» к моделированию образовательных систем // Идеи и идеалы. 2014. Т. 1, № 4. С. 14-27.
Апресян Р.Г. Ценностные парадигмы воспитания // Вестник Томского государственного педагогического университета. 2008. № 1. С. 89-94.
Ясвин В.А. Образовательная среда. От моделирования к проектированию. М. : Смысл, 2001. 365 с.
Мелик-Гайказян И.В. Методология моделирования структур элитного образования // Высшее образование в России. 2005. № 11. С. 57-75.
Апресян Р.Г. Идея морали и базовые нормативно-этические программы. М. : ИФРАН, 1995. 353 с.
Лобанов В.В. Развитие коллектива в векторной схеме педагогических отношений // Проблемы современного педагогического образования. 2016. № 3 (52). С. 153-160. URL: https://elibrary.ru/item.asp?id=26184462 (дата обращения: 10.06.2019).
Писарев А.А. К истории музеев науки: визуализацией чего являются экспонаты? (Случай Африканского зала Американского музея естественной истории) // ПРАННМА. Проблемы визуальной семиотики. 2018. № 4. С. 202-221.
Борисов Е.В. Неявные аргументы визуальных предикатов // ПРАННМА. Проблемы визуальной семиотики. 2018. № 4. С. 49-61.
Суровцев В.А., Родин К.А. Людвиг Витгенштейн о логике цветовых понятий // ПРАННМА. Проблемы визуальной семиотики. 2018. № 4. С. 222-234.
Тоффлер Э. Шок будущего: пер. с англ. М. : АСТ, 2001. 560 с.
Rowan-Kenyon H.T. Savitz-Romer M., Ott M., Swan A., Liu P. Finding conceptual coherence: Trends and alignment in the scholarship on non-cognitive skills and their role in college success and career readiness // Higher education: Handbook of theory and research. Springer; Cham. 2017. P. 141-179.
Savitz-Romer M. Fulfilling the Promise: Reimagining School Counseling to Advance Student Success. Harvard Education Press, 2019. 240 p.
Юдин Б.Г. Чтоб сказку сделать былью? (Конструирование человека) // Бюллетень сибирской медицины. 2006. Т. 5, № 5. С. 7-19.
Zuk J., Benjamin C., Kenyon A., Gaab N. Behavioral and neural correlates of executive functioning in musicians and non-musicians // PloS one. 2014. Vol. 9, № 6. P. e99868.
Rizzolatti G., Craighero L. The mirror-neuron system // Annu. Rev. Neurosci. 2004. Vol. 27. P. 169-192.
Rizzolatti G., Fadiga L., Gallese V., Fogassi L. Premotor cortex and the recognition of motor actions // Cognitive brain research. 1996. Vol. 3, № 2. P. 131-141.
Dapretto M., Davies M.S., Pfeifer J.H., Scott A.A., Sigman M., Bookheimer S.Y., Iacoboni M. Understanding emotions in others: Mirror neuron dysfunction in children with autism spectrum disorders // Nature neuroscience. 2006. Vol. 9, № 1. P. 28-30.
Arbib M. From monkey-like action recognition to human language: An evolutionary framework for neurolinguistics // Behavioral Brain Sciences. 2005. Vol. 28, № 2. P. 105-124.
Arbib M. The mirror system hypothesis. Linking language to theory of mind // Behavioral Brain Sciences. 2004. Vol. 16. P. 15-28.
Mueller P.A., Oppenheimer D.M. The pen is mightier than the keyboard: Advantages of longhand over laptop note taking // Psychological science. 2014. Vol. 25, № 6. P. 1159-1168.
Смышляева Л.Г. Возможности современных образовательных технологий для реализации компетентностно-ориентированных андраго-гических программ // Сибирский педагогический журнал. 2009. № 4. С. 55-64.
Pervushina N.A. Neuropedagogy and Bioethics' Symbolism: a Place in Knowledge Management // The European Proceedings of Social & Behavioural Sciences EpSBS. Vol. XXXV. 2018. P. 1048-1056.
Горбулёва М.С. Применимость принципов биоэтики в высшем образовании // Высшее образование в России. 2013. № 2. С. 116-121.
Лебедева Н.Н., Зуфман А.И., Мальцев В.Ю. Система зеркальных нейронов мозга: ключ к обучению, формированию личности и пониманию чужого сознания // Успехи физиологических наук. 2017. Т. 48, № 4. С. 16-28.
Выготский Л.С. Исторический смысл психологического кризиса // Собрание сочинений: в 6 т. Т. 1: Вопросы теории и истории психологии. М. : Педагогика, 1982. 488 с.
 The Research Program of Pedagogical Bioethics in the Conditions of Uncertainty of Social Scenarios | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2019. № 448. DOI: 10.17223/15617793/448/10

The Research Program of Pedagogical Bioethics in the Conditions of Uncertainty of Social Scenarios | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2019. № 448. DOI: 10.17223/15617793/448/10

Download full-text version
Counter downloads: 3255