The History of the Development and the Prospects of an Effective Personnel Policy of a Modern Competitive University in Russia
The article is devoted to the problem of personnel policy aimed at the development of human capital in universities. Today, the system of higher education in the world is undergoing a serious transformation of both basic processes (education, science, innovation) and approaches to the development of human capital, primarily faculty members. The best practices from the foreign academic world are often turned to build an effective personnel policy to ensure increased competitiveness of a Russian university. The practices that have been formed and applied at the domestic higher school in the field of personnel policy and the development of human capital of universities in pre-revolutionary, Soviet, and post-Soviet periods, as a rule, remain outside the analysis. The article is written on the basis of archival sources, collections of regulatory legal acts of the Russian Empire and the USSR, Russian and foreign studies on the development of higher education policies in the countries of the world and in Russia, and statistical information on academic excellence programs of higher education in foreign countries. In the personnel policy of pre-revolutionary universities, the following questions are analyzed: filling a vacant professorship, requirements for candidates for professorships, the degree of competition among Russian lecturers and scholars for full-time positions in Russian universities. It is concluded that the procedure for filling vacant posts played the role of a pass to the university teaching corporation, and its members wished at all costs to maintain control over the "entrance doors" to the academic world, which they mainly succeeded in. During the Soviet period, changes occurred in recruitment, selection, procurement, training, and certification of the academic staff of higher education. The content and consequences of universities' human capital development during the Soviet period are analyzed: the All-Russian competition for teaching positions, "vydvizhenchestvo " (system of workers' promotion to positions of authority), the invitation of specialists from the capital's universities of the country, the secondment of university scholars to doctoral studies at the USSR Academy of Sciences, the institution of senior and junior research workers. Special emphasis among the practices of developing universities and the human capital of universities in the post-Soviet period is placed on the analysis of the program to increase the competitiveness of Russian universities. It is proposed to formulate the modern personnel policy of the university based on the transformation of competitive universities on the principles of ERAITE (Education, Research, Innovation, Technology, Entrepreneurship).
Keywords
человеческий капитал,
кадровая политика,
конкурентоспособность,
компетенции,
Российская империя,
СССР,
Российская Федерация,
human capital,
personnel policy,
competitiveness,
competencies,
Russian Empire,
USSR,
Russian FederationAuthors
| Sorokin Alexander N. | Tyumen State University | soranhist@yandex.ru |
| Latyshev Andrei S. | Tyumen State University | andrewlatyshev@gmail.com |
| Gribovskiy Mikhail V. | Tomsk State University | mgrib@mail2000.ru |
Всего: 3
References
Brian K. OECD Insights Human Capital How what you know shapes your life: How what you know shapes your life. OECD Publishing, 2007. 150 p.
Кузьминов Я.И., Фрумин И.Д. Двенадцать решений для нового образования. Экспертно-аналитический доклад. М. : НИУВШЭ, 2018. 105 с.
Barnett Ronald. The future University. Ideas and Possibilities. Routledge. 2011. 233 p.
К обществам знания. Всемирный доклад ЮНЕСКО. Париж : ЮНЕСКО, 2005. 239 с.
Кроу М., Дэбарс У. Модель нового Американского университета. М. : ВШЭ, 2017. 440 с.
Альбах Ф. Глобальные перспективы высшего образования. М. : Изд. Дом ВШЭ, 2018. 552 с.
Strike T., Taylor J. The Career Perceptions of Academic Staff and Human Resource Discourses in English Higher 8 // Education, Higher Education Quarterly. 2009. Vol. 63, is. 2. P. 177-195.
Латышев А. С., Похолков Ю.П., Червач М.Ю., Шадская А.Н. Управление конкурентоспособностью современного Российского уни верситета, состояние, вызовы и ответы // Университетское управление: практика и анализ. 2017. Т. 21, № 5 (111). С. 6-16.
Алексеева И.А., Гильдингерш М.Г. Эффективность управления человеческим капиталом на примере технических вузов Санкт- Петербурга // Записки Горного института. 2018. № 232. С. 421-427.
Дульзон А.А., Васильева О.М. Разработка модели компетенций преподавателя вуза // Мир науки, культуры, образования. 2009. № 3 (15). С. 163-168.
Дульзон А.А., Васильева О.М. Модель компетенций преподавателя вуза // Университетское управление: практика и анализ. 2009. № 2 (60). С. 29-37.
Шматко Н., Волкова Г. Служба или служение? Мотивационные паттерны российских ученых // Форсайт. 2017. Т. 11, № 2. С. 54-66.
Бугров Д.В., Пономарева О.Я., Федорова А.Э. Концептуальные вопросы развития кадрового потенциала университета // Университетское управление: практика и анализ. 2016. № 1. С. 17-29.
Общий устав и временный штат Императорских российских университетов, а также расписание должностей и окладов содержания по инспекции в университетах. СПб., 1884. 63 с.
Полное собрание законов Российской империи: Собрание 3-е. Т. XXV. Отделение I. СПб., 1908. 966 с.
Свод законов Российской империи. СПб., 1876. Т. III. 752 с.
Беляева О.М. Академическое сообщество Петербургского университета в ректорство Э.Д. Гримма. Конфликты в профессорской среде // Диалог со временем. Альманах интеллектуальной истории. 2011. № 34. С. 215-235.
Государственный архив Саратовской области. Ф. 393. Оп. 1. Д. 598.
Литвинов А.В. Профессорско-преподавательский корпус Томского университета (20-30-е годы ХХ века) : дис.. канд. ист. наук. Томск, 2002. 238 с.
Дмитриев А.Н. Статусы знания (о социальных маркерах эволюции российского университета первой трети XX века) // Новое литературное обозрение. 2013. № 122 (4). URL: https://www.nlobooks.ru/magazines/novoe_literaturnoe_obozrenie/ 122_nlo_4_2013/article/10541/ (дата обращения: 16.08.2019).
Государственный архив Томской области. Ф. Р-561. Оп. 1. Д. 35.
Петров К.В. Профессорско-преподавательский состав Томского университета: 1945 - начало 80-х гг. : дис.. канд. ист. наук. Томск, 2004. 235 с.
Томский университет. 1880-1980. Томск : Изд-во Том. ун-та, 1980. 431 с.
Высшая школа: Основные постановления, приказы и инструкции / сост. Е.И. Войленко, Г.Е. Дударев, В.Б. Капрукштис, С.Я. Симонов, Д.А. Троицкий. М. : Советская наука, 1957. 656 с.
Josephson P., Sorokin A. Physics moves to the provinces: The Siberian physics community and Soviet power, 1917-1940 // British Journal for the History of Science. 2017. № 50 (2). P. 297-327.
Машковская Т.О. Федеральные и региональные особенности развития российской науки (середина 50-х - 90-е годы). Кемерово, 1998. 197 с.
Латова Н.В. «Утечка умов» в системе институтов воспроизводства человеческого капитала современной России // Journal of institutional studies (Журнал институциональных исследований). 2011. Vol. 3, № 3. C. 82-93.
Жаренова О., Кечил Н., Пахомов Е. Интеллектуальная миграция россиян. Ближнее и дальнее зарубежье. М. : Гном и Д, 2002. 128 с.
Соколов М., Губа К., Зименкова Т., Сафонова М., Чуйкина С. Как становятся профессорами: академические карьеры, рынки и власть в пяти странах. М. : Новое литературное обозрение, 2015. 832 c.
Пугач В.Ф. Возраст преподавателей в российских вузах: в чем проблема? // Высшее образование в России. 2017. № 208 (1). С. 47-55.
Боровиков Ю.С., Волков Ю.В., Мочалина Т.А. Оптимизация численности кадрового резерва как элемент управления кадровым потенциалом // Университетское управление: практика и анализ. 2006. С. 57-60.
Волков А., Ливанов Д.: Ставка на новое содержание // Ведомости. URL: https://www.vedomosti.ru/opinion/articles/ 2012/09/03/stavka_na_novoe_soderzhanie (дата обращения: 16.08.2019).
Гулиус Н.С., Пак В.Д. Диагностика и изменение организационной культуры университета (Опыт Национального исследовательского государственного университета) // Вестник Томского Государственного Университета. Философия. Социология. Политология. 2017. № 38. С. 79-94.