The Problem of Optimisation in Pedagogy Dissertations: Origins and the Contemporary State | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2019. № 449. DOI: 10.17223/15617793/449/23

The Problem of Optimisation in Pedagogy Dissertations: Origins and the Contemporary State

The author actualises the problem of demand in the main positions of the pedagogical optimisation theory to solve contemporary problems in the Russian education. On the basis of general scientific ideas of optimisation and the main positions of the pedagogical optimisation theory, researchers' interest in the problem of optimisation in pedagogy from 1970 till 2019 is analysed. The analysis aims to reveal the possibilities of solving contemporary educational problems depending on the quality of research on the problem of optimisation. To achieve the aim, dissertations were analysed by the following theoretical-methodological characteristics: potentially transformative capabilities of a research objective (problems of optimisation); features of designing the topic of research on the basis of an optimisation approach; features of the aim of optimisation in research; representation of optimisation options, optimality criteria, comparable quantitative and qualitative parameters of the choice of solutions for the optimisation of the object of research. Out of 8,400 dissertations and dissertation abstracts on pedagogy from www.dissercat.com and http://nauka-pedagogika.com/, 230 works (specialities 13.00.01 - General Pedagogy, History of Pedagogy and Education, 13.00.08 - Theory and Methods of Professional Development), whose titles contain terms "optimisation" and "optimality", were analysed. The comparative analysis showed the relevance of the main positions of the pedagogical optimisation theory for solving contemporary educational problems and established the dependence of the practical solution of problems on the quality of research works. The results of the analysis confirmed the general tendency of a decline in the quality of pedagogical research. The authors' vision of the ways to improve the quality of dissertation research in pedagogy is presented. (1) The recognition of the official status of a professor-researcher will provide an opportunity (time, resources) to conduct research and enhance responsibility for its results. (2) The research in pedagogy should be optimised by using the potential of preparation for research activity within master's and postgraduate programmes. (3) The best traditions of research schools as centres that integrate academic communities' activities to solve a major research problem should be revived. (4) The institution of independent expert examination of dissertation research results should be established.

Download file
Counter downloads: 129

Keywords

оптимизация, оптимизация педагогических систем и процессов, педагогическое исследование, анализ, качество диссертаций по педагогике, optimisation, optimisation of pedagogical systems and processes, pedagogical research, analysis, quality of pedagogy dissertations

Authors

NameOrganizationE-mail
Shipilina Lyudmila A.Omsk State Pedagogical Universityshipilina-l@yandex.ru
Всего: 1

References

Фельдштейн Д. И. Изменяющийся ребенок в изменяющемся мире: психолого-педагогические проблемы новой школы // Националь ный психологический журнал. 2010. № 2 (4). С. 6-11.
Большой энциклопедический словарь. 2-е изд., перераб. и доп. М. : Большая российская энциклопедия; СПб. : Норинт, 1997. 1456 с.
Остроухов В.И., Дербан Г.В. Оптимальность как категория взаимодействия // Теория справедливости. Авторский научно образовательный проект. URL: http:/www.physics.altspu.ru/home/sculov/club/view.php?id_pub=146
Ассеев В.А. Экстремальные принципы в естествознании и их философское содержание. Л. : ЛГУ, 1977. 229 с.
Данилин А.И. Основы теории оптимизации (постановки задач) : электронное учебное пособие. Самара : Самарский гос. аэрокосм. ун т им. С.П. Королева, 2011. Электрон. текст. и граф. дан. 1 эл. опт диск (CD-ROM).
Мамбеталиева Г.С. «Оптимизация» как развивающееся понятие: логико-гносеологический анализ : автореф. дис.. канд. философ. наук. Бишкек, 1999. 24 с.
Киютина Т.М. Методологические проблемы детерминации оптимизированной человеческой деятельности : автореф. дис.. канд. философ. наук. Красноярск, 2000. 24 с.
Муртузалиева Т.В., Погориляк Б.И. Новые горизонты оптимизации образовательного процесса в вузе // Вестник Российского эконо мического университета им. Г.В. Плеханова. 2018. № 4. URL: https://elibrary.ru/item.asp?id=35418408
Королев Е.А. Системы управления: оптимизация и эффективность // Управленец. 2010. № 3-4 (7-8). С. 1-16.
Бабанский Ю.К. Оптимизация учебно-воспитательного процесса. М. : Просвещение, 1982. 192 с.
Бабанский Ю.К.Оптимизация процесса обучения (Общедидактический аспект). М. : Педагогика, 1977. 256 с.
Бабанский Ю.К. Система способов оптимизации обучения // Вопросы психологии. 1982. № 5. С. 12-22.
Боровский А.В., Розов Н.Х. Деятельностные принципы в педагогике и педагогическая логика: Пособие для системы профессионального педагогического образования, переподготовки и повышения квалификации научно-педагогических кадров. М. : МАКС Пресс, 2010. 80 с.
Монахов В.М., Фирстов В.Е. Модернизация отечественного образования на основе синергетических принципов оптимального управления // Ярославский педагогический вестник. 2013. № 4, т. II. С. 7-22.
Багдасарян В.А. Проблема оптимизации обучения в отечественной педагогике 70-80-х годов XX века : автореф. дис.. канд. пед. наук. Пятигорск : Пятигор. гос. лингвист. ун-т, 2005. 21 с.
Помогайбин В.Н. Теоретические аспекты оптимизации психолого-педагогических исследований // Инновации в образовании. 2001. № 3. С. 26-37. URL: https://elibrary.ru/item.asp?id=15533477
Михайлова Е.М. Современное педагогическое исследование в концепции оптимизационного подхода // Вестник ТГПУ. 2010. Вып. 2 (92). С. 61-64.
Щедровицкий Г.П. Смысл и понимание // Вопросы психологии и методики обучения. Горький, 1976. Вып. 4. URL: https ://gtmarket.ru/laboratory/expertize/3326
Щедровицкий Г.П. Заметки о структуре ситуаций. URL: https://www.fondgp.ru/old/lib/chteniya/xiv/texts/6.html
Бабанский Ю.К., Поташник М.М. Оптимизация педагогического процесса (в вопросах и ответах). Киев : Радяньска школа, 1983. 287 с.
Подласый И.П. Педагогика : учебник для бакалавров. 2-е изд., перераб. и доп. М. : Юрайт, 2012. 574 с.
Фельдштейн Д.И. О состоянии и путях улучшения качества диссертационных исследований по педагогике и психологии // Психологическая наука и образование. 2007. № 4. С. 105-117.
 The Problem of Optimisation in Pedagogy Dissertations: Origins and the Contemporary State | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2019. № 449. DOI: 10.17223/15617793/449/23

The Problem of Optimisation in Pedagogy Dissertations: Origins and the Contemporary State | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2019. № 449. DOI: 10.17223/15617793/449/23

Download full-text version
Counter downloads: 2184