Problems of Ensuring Active Electoral Rights of Citizens with Disabilities in the Constituent Entities of the Russian Federation
The aim of the article is to conduct a study of the institution of ensuring active electoral rights of citizens with disabilities in order to identify ways of its development through the transformation of legal norms, improving the system of intersectoral interaction and identifying best practices to assist the limited mobility category of voters in the constituent entities of the Russian Federation. The stated aim was achieved by solving the following interrelated tasks: problems of law enforcement were revealed when informing voters with disabilities, as well as when exercising their right to vote in the premises of the precinct electoral commission on a par with other voters; the best practices of electoral commissions and other entities that contribute to the execution of electoral rights of citizens with disabilities were identified (executive authorities, volunteer organisations and non-profit organisations representing the interests of persons with disabilities); the main vectors of development of the institution of ensuring the electoral right of citizens with disabilities were determined. In the writing of this article, the following methods were used: analysis, synthesis, induction, deduction, comparison, analogy, and modelling. As a result of the study, the following results were obtained. (1) Ensuring the electoral rights of citizens with disabilities in the Russian Federation is a comprehensive legal institution consisting of the rules of electoral law and the rules governing the legal status of persons with disabilities. In view of this, the increase in electoral activity of this category of voters is largely due to the achievements in the field of the organisation of a barrier-free environment and a decrease in their social isolation. (2) The key aspect of ensuring the active electoral rights of citizens with disabilities is the intersectoral interaction of electoral commissions with government bodies (local authorities) and civil society actors. Thus, the executive authorities have organisational legal, financial and information resources for the formation of an accessible environment of socially significant facilities, and non-profit organisations provide targeted assistance to voters with disabilities in the exercising of their right to vote. (3) The discriminatory practice of exercising the norms of Article 66 of the Federal Law No. 67-FZ in the absence of a barrier-free environment makes it necessary to bring the establishment of electoral legislation in accordance with the needs of various categories of voters to ensure their ability to vote in the premises of precinct electoral commissions on a par with other voters.
Keywords
активное избирательное право,
обеспечение избирательных прав граждан с инвалидностью,
active electoral rights,
ensuring electoral rights of citizens with disabilitiesAuthors
| Sennikova Daria V. | Tomsk State University | daria.sennikova88@gmail.com |
Всего: 1
References
Об основных гарантиях избирательных прав и права на участие в референдуме граждан Российской Федерации: Федеральный закон от 12.06.2002 № 67-ФЗ // Российская газета. 2002. № 106.
Садовникова Г.Д. Избирательное законодательство в Российской Федерации: этапы становления и тенденции развития // Актуальные проблемы российского права. 2015. № 1 (50). С. 45-53.
Морозова О.С. Государственная политика по обеспечению избирательных прав лиц с ограниченными возможностями // Выборы: теория и практика. 2016. № 1. С. 20-25.
Мотлохов Е.В. Особенности реализации избирательных прав граждан с ограниченными возможностями здоровья // Право и государство: теория и практика. 2015. № 5 (125). С. 64-67.
Конвенция о правах инвалидов (Нью-Йорк, 13 декабря 2006 г.) // Собрание законодательства РФ. 2013. № 6. Ст. 468.
Good Practices for Accessible Elections in Europe. Брюссель, 2011. URL: https://inclusion-europe.eu/wp-content/uploads/2015/04/ Good_Practices_EN.pdf (дата обращения: 19.07.2019).
О Рекомендациях по обеспечению избирательных прав граждан Российской Федерации, являющихся инвалидами, при проведении выбо ров в Российской Федерации: Постановление ЦИК России от 20.06.2018 № 164/1338-7 // Вестник ЦИК России. 2018. № 12.
Постановление Избирательной комиссии Новосибирской области от 08.06.2018 № 201/1561-5. Официальный сайт Избирательной комис сии Новосибирской области. Новосибирск, 2018. URL: http://novosibirsk.izbirkom.ru/dokumenty-izbiratelnoy-komissii/2202/29476/ (дата обращения: 20.01.2019).
Решение Избирательной комиссии Тюменской области от 23.08.2018 № 59/299-6. Официальный сайт Избирательной комиссии Тюмен ской области. Тюмень, 2018. URL: http://www.tyumen.izbirkom.ru/dokumenty-izbiratelnoy-komissii/2018/Reshenie_59_299_6.pdf/ (дата обращения: 20.01.2019).
Баранов А.В. Учредительные нормы права: их юридическая природа, место и роль в системе российского права // Современное право. 2016. № 12. С. 10-15.
Руководство по наблюдению и поддержке участия в выборах лиц с инвалидностью / БДИПЧ ОБСЕ. 2018. 100 с.
Определение Верховного Суда РФ от 16 марта 2010 г. № 45-В10-3 // СПС КонсультантПлюс. URL: http://www.consultant.ru, свободный из локальной сети Научной библиотеки Томского государственного университета.
ЦИК России продолжает работу по созданию благоприятных условий для голосования инвалидов. Официальный сайт Центральной избирательной комиссии РФ. М., 2017. URL: http://cikrf.ru/news/cec/23259/ (дата обращения: 21.07.2019).
Юсубов Э.С. «Мобильный избиратель» как новая гарантия активного избирательного права // Избирательное право. 2018. № 2. С. 2-7.
Юбилейный сборник электоральной статистики Томской городской муниципальной избирательной комиссии по итогам выборов Мэра Города Томска 13 октября 2013 года / под ред. Т.А. Арбузовой. Томск : Д-Принт, 2013. С. 115.
Мармилова Е.П. Пути совершенствования государственной политики в отношении избирательных прав лиц с ограниченнными возможностями здоровья // Каспийский регион: политика, экономика, культура. 2017. № 3. С. 105-109.
Ткач А.С. Динамика и анализ причин абсентеизма в России с начала 1990-х годов // Вестник Костромского университета. 2019. Т. 25, № 1. С. 213-217.
Priestley M. The Political Participation of Disabled People in Europe: Rights, Accessibility and Activism // Electoral Studies. 2016. Vol. 42. P. 1-9.
Щербинин А.И., Щербинина Н.Г. Выборы как конструкт политического мышления российской власти // Выборы 10.10.10 - традиции и новации в региональном электоральном процессе : материалы Всерос. науч. конф. / под ред. А.И. Щербинина. Томск : Курсив, 2010. С. 16-20.
Ведяшкин С.В., Илюшин А.В. Разграничение полномочий федеральных органов исполнительной власти и органов исполнительной власти субъектов РФ // Вестник Томского государственного университета. Право. 2019. № 31. С. 53-62.