On the West European Sources of the First Russian Comedies (Based on the Materials of the Ambassadorial Order of the Second Half of the 17th Century) | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2020. № 451. DOI: 10.17223/15617793/451/4

On the West European Sources of the First Russian Comedies (Based on the Materials of the Ambassadorial Order of the Second Half of the 17th Century)

The aim of the article is to consider the origins of the first Russian comedies on the basis of ambassadorial lists of the Ambassadorial Order of the second half of the 17th century. The first attempts of Tsar Alexei Mikhailovich to start a theatre in Russia date back to 1660. The year before, in 1659, the Russian mission headed by V.B. Likhachev brought an ambassadorial list containing, in addition to diplomatic affairs, a chapter on performances seen in Italy, called comedies (komidii). From that moment on, any performances were called comedies in all official Russian documents, not igrishcha (games) or pozorishcha (shows with a shameful shade) as it was customary earlier, and referred to any performance regardless of the genre division. In 1667-1668, the Russian mission in Spain and France headed by P.I. Potemkin received an audience in the Tuileries Palace, where the Russian diplomats saw French comedies (Desmarets' Blows of Fate and Moliere's Amphitryon). In June 1672, i.e., in the midst of another diplomatic mission headed by A.A. Vinius, the decree of Tsar Alexei Mikhailovich on the establishment of the first Russian theatre was issued. Nevertheless, according to new studies, the first performance in Russia was the ballet Orpheus, staged in February 1672 and incorporating the features of a Western European staging tradition (for example, features of the use of perspective scenery), including the one known from the ambassadorial reports. Since then, the Ambassadorial Order, run by the boyar Artamon Matveyev and his associates, activists of the German Quarter in Moscow, the pastor of the Lutheran church in Moscow Johann Gottfried Gregory, the translator of the Ambassador Order Yuri Givner, the court's chief physician Laurent Ringuber Snr, becomes the main institution symbolizing the beginning of theatrical life in Russia. Thus, the first Russian theatre was created during the reign of Alexei Mikhailovich, when diplomatic relations were being established with Western European states, through the efforts of the members of the Ambassadorial Order. In fact, the Ambassadorial Order became the centre of theatrical performances in Russia, and the Russian diplomatic mission played an important role in this regard: descriptions of "amusements" at the courts of Western European sovereigns, including the theatre, began to appear in Russia. The analysis of early Russian court comedies in the context of the ambassadorial lists of Russian missions of those years reveals patterns in the formation and development of the court theatre in Russia, which emerged in the last third of the 17th century.

Download file
Counter downloads: 135

Keywords

Посольский приказ, статейные списки, комедия, первый русский театр, западноевропейская драма, придворный театр, Италия, Испания, Франция, XVII в, Ambassadorial Order, ambassadorial lists, comedy, first Russian theater, Western European drama, court theater, Italy, Spain, France, 17th century

Authors

NameOrganizationE-mail
Kaplun Marianna V.A.M. Gorky Institute of World Literature of the Russian Academy of Sciencestangosha86@mail.ru
Всего: 1

References

Гуревич Л.Я. История русского театрального быта: от середины XVII до начала XIX века. 2-е изд. М. : URSS, 2012. 302 с.
Гурлянд И. Иван Гебдон. Комиссариус и резидент (материалы по истории администрации Московского государства второй половины XVII века). Ярославль, 1903. С. 46-49.
Срезневский И.И. Материалы для словаря древнерусского языка по письменным памятникам. СПб., 1890-1912. URL: http://oldrusdict.ru/dict.html (дата обращения: 23.09.2019).
Беляков А.В. Служащие Посольского приказа 1645-1682 гг. СПб. : Нестор-История, 2017. 368 с.
Статейной список Посольства Стольника и Наместника Переславского, Ивана Ивановича Чемоданова, в Венецию, в 7164 (1656) годе // Древняя российская вивлиофика, Ч. IV. М. 1788. URL: http://www.vostHt.info/Texts/Dokumenty/Russ/XIII/DRV_IV/4/text1.htm (дата обращения: 23.09.2019).
Статейной список Посольства Дворянина и Боровского Наместника, Василья Лихачева, во Флоренцию, в 7167 (1659) годе // Древняя российская вивлиофика, Часть IV. М. 1788. URL: http://www.vostHt.info/Texts/Dokumenty/Russ/XIII/DRV_IV/5/text1.htm (дата обращения: 23.09.2019).
Казакова Н.А. Статейные списки русских послов в Италию как памятники литературы путешествий (середина XVII в.) // ТОДРЛ. Л., 1988. Т. 41. С. 268-288.
Посольство П.И. Потемкина в Испанию в 1667-1668 годах: Документы и материалы / отв. ред. В.А. Ведюшкин. М. : Индрик, 2018. 424 с.
Статейной список Посольства Стольника и Наместника Боровского Петра Ивановича Потемкина в Испанию в 7175 (1667) годе // Древняя российская вивлиофика, Часть IV. М. 1788. URL: http://www.vostHt.info/Texts/Dokumenty/Russ/XIII/DRV_IV/6/text1.htm (дата обращения: 05.09.2019).
Статейной список Посольства Стольника и Наместника Боровского, Петра Ивановича Потемкина, во Францию, в 7175 (1667) годе // Древняя российская вивлиофика, Часть IV. М. 1788 URL: http://www.vostHt.info/Texts/Dokumenty/Russ/XIII/DRV_IV/7/text2.htm (дата обращения: 20.09.2019).
Полуденский М. Русское посольство при дворе Лудовика XIV // Русский вестник. 1863. № 10. URL: http://www.vostlit.info/Texts/Dokumenty/France/XVII/1660-1680/Kate/text.htm (дата обращения: 20.09.2019).
Володина Т.В. Русский человек в Западной Европе (по материалам «Статейного списка» П.И. Потемкина и «Журнала» Като) // Вестник Новгородского государственного университета. 2003. № 24. С. 75-81.
Богоявленский С.К. Московский театр при царях Алексее и Петре. М. : О-во истории и древностей рос. при Моск. ун-те, 1914. XXII, 192 с.
Дженсен К., Майер И. Придворный театр в России XVII века. Новые источники. М. : Индрик, 2016. 200 с.
Ранняя русская драматургия XVII - первая половина XVIII в. : в 5 т. М. : Наука, 1972. Т. 2: Русская драматургия последней четверти XVII и начала XVIII в. 367 с.
Казакова Н.А. Виниус А.А. и статейный список его посольства в Англию, Францию и Испанию в 1672-1674 гг. // ТОДРЛ. Л., 1985. Т. 39. С. 161-178.
Vega Garcia-Luengos G. Sobre la publicacion impresa de fiestas teatrales en la corte de Felipe IV y Carlos II: modelos y funciones // Teatro y poder en la epoca de Carlos II. Fiestas en torno a reyes y virreyes / Judith Farre Vidal, ed. Navarra: Iberamericana Vervuert, 2007. P. 69-101.
Варнеке Б.В. История русского театра. Казань : Типо-литография Императорского университета, 1908. Часть первая : XVII-XVIII век. 367 с.
Ранняя русская драматургия XVII - первая половина XVIII в. : в 5 т. М. : Наука, 1972. Т. 1. Первые пьесы русского театра. 508 с.
Каплун М.В. Символика солнца в пьесах Иоганна Готфрида Грегори // Вестник славянских культур. М. : Государственная академия славянской культуры, 2018. Т. 47. С. 169-177.
Каплун М.В. Об одном стихотворении Иоганна Готфрида Грегори // Studia Litterarum. М. : ИМЛИ РАН, 2017. Т. 2, № 4. С. 170-181.
 On the West European Sources of the First Russian Comedies (Based on the Materials of the Ambassadorial Order of the Second Half of the 17th Century) | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2020. № 451. DOI: 10.17223/15617793/451/4

On the West European Sources of the First Russian Comedies (Based on the Materials of the Ambassadorial Order of the Second Half of the 17th Century) | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2020. № 451. DOI: 10.17223/15617793/451/4

Download full-text version
Counter downloads: 2260