The Snake and the Serpent Dragon in the Religious and Mythological Representations and Folklore of the Khakas (Late 19th - Mid-20th Centuries) | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2020. № 451. DOI: 10.17223/15617793/451/14

The Snake and the Serpent Dragon in the Religious and Mythological Representations and Folklore of the Khakas (Late 19th - Mid-20th Centuries)

The aim of the work is to characterize the image of the syr chylan, a serpent dragon, in the oral folk art of the Khakas. Proceeding from the aim, the objectives of the study are to analyse the folklore and ethnographic information of this people and to reveal the key constituent elements of this mythological being, to discover the semantic links of its image with natural objects and elements, as well as with military themes. The chronological scope of the work covers the late 19th to mid-20th centuries. The choice of such time limits is caused, first of all, by the state of the source database on the research topic. The work is based on an integrated system-historical approach to the study of the past. The research methodology includes historical and ethnographic methods: scientific description, concrete historical analysis, structural-semantic and relict methods. As a result of the analysis, the following conclusions can be drawn. (1) The image of the snake/serpent was widespread in the Khakas culture. Moreover, the Khakas folklore developed this image as the syr chylan, a serpent dragon. In mythological thinking, this fantastic creature is endowed with a vast and diverse symbolism. (2) The creature's main characteristic is a pronounced syncretic nature, combining the images of a reptile and a bird. The corresponding symbolic meaning was largely determined by its morphological features, ways of moving in space, etc. In the archaic consciousness, the dragon as a dynamic and, at the same time, sacred creature embodied the image of the soul of mythical characters. (3) In oral folklore, the habitat itself, the way of life and the essential characteristics of the serpent dragon testify to its close connection with such natural objects and elements as mountain/rock, water and fire. (4) In mythological thinking, because of its specific features, the serpent dragon is identified with people's sworn enemy that has the image of a warrior with his paraphernalia: armor and weapons. The Khakas centuries-old observation of the snake-the real prototype of the dragon-helped to form a huge fund of folk knowledge about this reptile, including its morphological features, habitats, lifestyle, habits, etc. All this contributed to a deep penetration of the image of the snake/serpent into people's religious-mythological consciousness and ritual practice, including shamanism. In turn, this led to the fact that, through this symbolization, people with an archaic type of thinking tried to explain and order the world around them, make it intelligible and accessible, and thus comfortable and safe.

Download file
Counter downloads: 162

Keywords

хакасы, культура, верования, шаманизм, фольклор, эпос, змея, змей-дракон, сыр чылан, Khakas, culture, beliefs, shamanism, folklore, epic, snake, serpent dragon, syr chylan

Authors

NameOrganizationE-mail
Burnakov Venariy A.Institute of Archaeology and Ethnography of the Russian Academy of Sciencesvenariy@ngs.ru
Всего: 1

References

Альбедиль М.Ф. Змея в индийской традиционной культуре: совпадение противоположностей // Бестиарий II. Зооморфизмы Азии: движе ние во времени. СПб. : МАЭ РАН, 2012. С. 152-164.
Маретина С.А. Змея в индуисткой мифологии (На материалах МАЭ). СПб. : МАЭ РАН, 2005. 140 с.
Пропп В.Я. Исторические корни волшебной сказки. М. : Лабиринт, 2009. 332 с.
Гура А.В. Символика животных в славянской народной традиции. М. : Изд-во «Индрик», 1997. 912 с.
Чистобаева Н.С. Героический эпос хакасов: Тематика и поэтика. Абакан : Бригантина, 2015. 170 с.
Алтын Арыг // Алтын Арыг. Алыптыт нымах. Абакан : Хакас. книж. изд-во, 1958. С. 3-125.
Катанов Н.Ф. Наречия урянхайцев (сойотов), абаканских татар и карагасов: (Образцы народной литературы тюркских племен, изданные B.В. Радловым). СПб., 1907. Т. 9. 640 с.
Курбижекова А.В. Сибен Арыг (героическое сказание). На хак. яз. Абакан : Хакас. книж. изд-во, 2011. 324 с.
Майнагашев С.Д. Загробная жизнь по представлению турецких племён Минусинского края // Живая старина. 1916. Т. XXIV, вып. 3. C. 277-292.
Хан Орба. Богатырское сказание, записанное от С.И. Шулбаева Абакан : Хак. издат, 1989. 208 с.
Кара Паар // Образцы народной литературы тюркских племен, живущих в Южной Сибири и Дзунгарской степи, собраны В.В. Радло-вым. Часть II. Поднаречия абаканские (сагайское, койбальское, качинское, кызыльское и чулымское (кюэрик)). СПб. : Императорская Академия наук, 1868. С. 220-250.
Милый Иркюлес // Хакасские народные сказки (Памятники фольклора народов Сибири и Дальнего Востока. Т. 33). Новосибирск : Омега принт, 2014. С. 205-233.
Ах Хан на бело буланном коне. Ах пора аттыг алып Ах Хан. Богатырское сказание, записанное от С.И. Шулбаева. На хакасском языке. Абакан: Хакас. книж. изд-во, 2007. - 276 с.
Аран-чула ах ой аттыг алып Айдолайданар // Хакасский фольклор. Абакан: Хакас. обл. нац. изд-во, 1946. С. 3-72.
Хан позырах аттыг Хан Мирген // Хан Мирген (на хак. яз.). Абакан: ХО Краснояр. кн. изд-ва, 1969. С. 9-114.
Попов Н. Поверья и некоторые обычаи качинских татар // Известия Императорского русского географического общества. СПб., 1884. Т. 20, вып. 6. С. 645-659.
Албынч1 (алыптыг нымах) // Алыптыг нымахтар (На хак. яз.). Абакан : Хакас. обл. книж. изд-во, 1951. С. 13-98.
Ах Чiбек Арыг. Алыптыг нымах (На хак. яз.). Абакан : ХО Краснояр. книж. изд-ва, 1968. 180 с.
Табанах матыр // Хакасские народные сказки (Памятники фольклора народов Сибири и Дальнего Востока. Т. 33). Новосибирск : Омега принт, 2014. С. 375-383.
Иванов С.В. Скульптура алтайцев, хакасов и сибирских татар (XVIII - первая четверть XX в.). Л. : Наука, 1979. 195 с.
Иванов С.В. Элементы защитного доспеха в шаманской одежде народов Западной и Южной Сибири // Этнография народов Алтая и Западной Сибири. Новосибирск : Наука, 1978. С. 136-168.
Бутанаев В.Я. Традиционный шаманизм Хонгорая. Абакан : Изд-во ХГУ, 2006. 254 с.
Архив Музея антропологии и этнографии РАН (АМАЭ РАН). Ф. 3. Оп. 3. Д. 119 «Мондан пор аттыг Пул Талай. Эпическое сказание. Хакасская автономная область (1939-1940). 149 л.».
Айдолай. Алыптыг нымах. Абакан : Хакас. книж. изд-во, 1963. 192 с.
Ай Мирген. Героическое сказание, записанное от П.И. Сулекова (на хак. яз.). Абакан : Хакас. книж. изд-во, 1959. 135 с.
Бутанаев В.Я., Бутанаева И.И. Мир хонгорского фольклора. Абакан : Изд-во ХГУ, 2008. 376 с.
Дочь старика // Хакасские народные сказки (Памятники фольклора народов Сибири и Дальнего Востока. Т. 33). Новосибирск : Омега принт, 2014. С. 513-515.
Субракова О.В. Язык хакасского героического эпоса. Абакан : Хакас. книж. изд-во, 2007. 164 с.
Титов В. Богатырские поэмы минусинских татар // Вестник Иркутского отделения Русского географического общества. СПб., 1856. Ч. 15. С. 187-200.
Потанин Г.Н. Очерки Северо-Западной Монголии. 2-е изд. Горно-Алтайск : Изд-во «Ак Чечек», 2005. 1026 с.
 The Snake and the Serpent Dragon in the Religious and Mythological Representations and Folklore of the Khakas (Late 19th - Mid-20th Centuries) | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2020. № 451. DOI: 10.17223/15617793/451/14

The Snake and the Serpent Dragon in the Religious and Mythological Representations and Folklore of the Khakas (Late 19th - Mid-20th Centuries) | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2020. № 451. DOI: 10.17223/15617793/451/14

Download full-text version
Counter downloads: 2260