Health Care Technologies in Student Life (Value and Activity Aspects)
The aim of this study is to form a holistic view of health care technologies in teachers and students as part of the human culture; to reveal the social significance of these technologies as a social phenomenon and the basis for the formation of a healthy lifestyle, their interconnection with successful professional activities. The study is based on the student model of health. This model takes into account the needs of students in outdoor activities, leisure, the rational use of free time, the development of physical and professional qualities, motor capabilities by means of physical education. The essence of the value potential of physical education, its interconnection with professional activity are considered on the basis of praxeological and axiological approaches. The praxeological approach studies interactions of participants in the educational process; it is interested in both the theoretical foundations of successful action and the principles of rational organization, ways to improve action, techniques of action and counteraction, the use of symbolic information and argumentation, the creation of conditions and developmental environment in an educational institution, and pedagogical support. The axiological approach considers the value potential of physical education. The methodological support of physical education classes, special methods for physical self-improvement, basics of independent exercise and sports, control in independent studies, various means of restoring the body's health (use of exercise machines and devices in individual wellness programs, holding sports and recreational events, etc.) are analysed. The study refers to foreign experience (China, Germany, the USA, etc.) in the basics of life safety, mental health, risk management skills in the field of health care and safety. The authors conclude that students' health is a significant category in a social context represented by two aspects: value (for understanding the importance of the interconnection between physical and professional education) and activity (for improving health through training and physical activity in the conditions of student life). Physical education is the basis for the formation of a healthy lifestyle; it is interconnected with successful professional activities.
Keywords
ценностный компонент физической культуры,
деятельностный компонент физической культуры,
модель здоровья,
человеческий капитал,
здоровьесберегающие технологии,
value aspect of physical education,
activity aspect of physical education,
health model,
human capital,
health care technologiesAuthors
| Yakovleva Irina V. | Novosibirsk State Pedagogical University | uhova2005@mail.ru |
| Vlasyuk Natalya N. | Novosibirsk State Pedagogical University | nnvlasuk@ngs.ru |
Всего: 2
References
Физическая культура. Прикладная физическая культура : учеб. пособие / сост. И.В. Палаткин [и др.]. Новосибирск : Изд-во НГПУ, 2018. 240 с.
Зимбули А.Е. Здоровье: нравственно-ценностные ракурсы // Здоровье человека, теория и методика физической культуры и спорта. 2017. № 1 (4). С. 3-17.
Яковлева И.В., Федорова Н.К., Ковалева В.В. Создание здоровьесберегающей среды в НГПУ // Двигательная активность в формировании образа жизни и профессионального становления специалиста в области физической культуры и спорта : сб. материалов региональной науч.-практ. конф. с междунар. участием. Новосибирск : Изд-во НГПУ, 2017. С. 171-177.
Яковлева И.В., Федорова Н.К., Маргарян С.Л., Струкова С.А. Возможности интегрированного метода исследования волевой саморегуля ции студентов НГПУ // Сибирский педагогический журнал. 2016. № 3. С. 98-106.
Шкляров С.В., Шестаев Е.В., Чепенко Н.П. Самостоятельные занятия на открытых спортивных площадках с использованием универ сального устройства для совершенствования силы: методические рекомендации. Новосибирск : Изд-во НГПУ, 2015. 49 с.
Яковлева И.В., Кониболоцкая Е.И., Колосова Т.И., Шигаева Е.А. Исследование самоорганизации здорового образа жизни студентов вуза в ходе фитнес-тренировок // Сибирский педагогический журнал. 2015. № 3. С. 165-170.
Покровская Т.Ю., Ларионов И.С. Влияние двигательной активности и самостоятельных занятий на здоровье студентов // Здоровье чело века, теория и методика физической культуры и спорта. 2018. № 2 (9). С. 75-83.
Кубиева С.С., Ботагариев Т.А., Жетимеков Е.Т. Физическая подготовленность и физическое развитие студентов вузов различного профи ля // Здоровье человека, теория и методика физической культуры и спорта. 2018. № 2 (9). С. 26-49.
Яковлева И.В. Социально-психологическое содержание учебно-физкультурной деятельности студентов НГПУ // Сибирский педагогиче ский журнал. 2014. № 3. С. 168-174.
Яковлева И.В. Философская ориентация в проблеме здоровья человека // Инновационные научные исследования в гуманитарных, естественных, технических и общественных науках. Методология, теория, практика. 4-5 декабря 2014 года, г. Санкт- Петербург. СПб. : Изд-во «КультИнформПресс», 2014. С. 239-241.
Matthew J. Cuellar. School Safety Strategies and Their Effects on the Occurrence of School-Based Violence in U.S. High Schools: An Exploratory Study // Journal of School Violence. 2018. Vol. 17, is. 1. P. 28-45.
Tara Tietjen-Smith. Issues and Trends in Higher Education Health // Journal Quest. 2016. Vol. 68, is. 3. P. 324-336.
Joaquin Gairin & Diego Castro. Safety in schools: an integral approach // International Journal of Leadership in Education. Theory and Practice. 2011. Vol. 14, is. 4. P. 457-474.
Matthew J. Cuellar. School Safety Strategies and Their Effects on the Occurrence of School-Based Violence in U.S. High Schools: An Exploratory Study // Journal of School Violence. 2018. Vol. 17, is. 1. P. 28-45.
Virginia Carlson & Debra Kay Olson. Technology-Enhanced Learning / Distance Education: Market Survey of Occupational Health and Safety Professionals // AIHAJ - American Industrial Hygiene Association. 2001. Vol. 62, is. 3. P. 349-355.
Попелухина С.В. Коррекция антропометрических данных у женщин средствами фитнеса // Здоровье человека, теория и методика физической культуры и спорта. 2018. № 3 (10). С. 55-66.
Кант И. Лекции по этике: пер с нем. / общ. ред. А.А. Гусейнова. М. : Республика, 2000. 287 с.
Яковлева И.В., Федорова Н.К., Маргарян С.Л., Струкова С.А. О проблемах волевой саморегуляции студентов на занятиях физкультурой в вузе (ценностно-образовательный аспект) // Философия образования. 2015. № 2 (59). С. 201-210.
Galvan C., Meaney K., Gray V. Examining the reciprocal nature of service-learning for underserved students and preservice teachers // Journal of Teaching in Physical Education. 2018. Vol. 37, is. 4. P. 363-372.
Nicole Gerarda Powe, PhD & Sumaiya Baqee. Constructing A 'Culture of Safety': An Examination of the Assumptions Embedded in Occupational Safety and Health Curricula Delivered to High School Students and Fish Harvesters in Newfoundland and Labrador, Canada // Journal Policy and Practice in Health and Safety. 2010. Vol. 8, is. 1. P. 5-23.
Brad Davidson, Susan K. Telljohann, Joseph A. Dake &James H. Price. Institutions of Higher Education Pre-Service School Health Education Practices // American Journal of Health Education. 2010. Vol. 41, is. 6. P. 329-336.