An Analysis of the Psychophysical Development of Children Aged 6 to 7 with Overweight and with Obesity
The article determines the degree of the scientific study of the problem of psychophysical development of people with overweight and obesity. Biomedical research predominates in comparison with pedagogical one. The need is revealed and grounded for studies on pedagogical ways to optimize physical health and psychic development indicators in preschoolers suffering from overweight and obesity. This study aims to identify the prevalence of overweight and the dynamics of the number of children, aged 6-7, with overweight and obesity in educational institutions of Tyumen and to study the peculiarities of their physical condition and mental development. The study was conducted on the basis of preschool educational institutions of Tyumen in 2016-2019. The following tests were made: body weight, height, BMI measurements; running (30 m, 300 m, shuttle running 3*10 m), standing long jump, stand and reach test, sit-ups in 30 seconds results; mental development assessment with the help of standardized diagnostic techniques. The study revealed that, in three years, the number of boys with overweight and obesity increased from 10 to 12% and from 4 to 5%, respectively. The number of girls with overweight and obesity did not change (10 and 4%, respectively). On average, the rate of speed and overall endurance is smaller in children with overweight. In most indicators of mental development, girls with normal body weight are slightly ahead of their peers with overweight. Boys with overweight and obesity are ahead of peers with normal body weight in every measure of mental development. The conclusions of the study are: (1) Scientific data on the peculiarities of physical condition and developmental indicators of 6- to 7-year-old children with overweight and obesity are presented fragmentari-ly. (2) There are 14-17% of children with body weight exceeding the standard (depending on gender and period of examination) among 6- to 7-year-old children attending preschool institutions of Tyumen. This value significantly exceeds the data presented in literature (from 5.5 to 11.8%). (3) The number of boys with overweight and obesity has increased over the past years. (4) Overweight and obesity in the tested 6- to 7-year-old preschoolers were not an obstacle in achieving high results in the development of motor and mental performance. The exceptions were the results of running exercises, which were worse in overweight children, and the results of tests for the mental development of girls.
Keywords
дошкольники 6-7 лет,
ожирение,
избыточная масса тела,
развитие,
физическая подготовленность,
preschoolers aged 6 to 7,
obesity,
overweight,
development,
physical conditionAuthors
| Starodubtseva Irina V. | University of Tyumen | i.v.starodubceva@utmn.ru |
| Zavyalova Tatiana P. | University of Tyumen | t.p.zavyalova@utmn.ru |
Всего: 2
References
Профилактика сердечно-сосудистых заболеваний в детском и подростковом возрасте. Российские рекомендации // Российский кардиологический журнал. 2012. № 5 (98). Приложение 1.
Мусин С.В., Якимович В.С. Взаимосвязь показателей здоровья и физической подготовленности студенческой молодежи с избыточной массой тела // Теория и практика физической культуры. 2013. № 1. С. 37-40.
Богданов О.А., Пономарёв Г.Н., Ципин Л.Л. Влияние тотальных размеров тела и содержание жира в организме на показатели физической подготовленности студентов // Теория и практика физической культуры. 2014. № 10. С. 15-18.
Ильин Е.П. Дифференциальная психофизиология мужчины и женщины. СПб. : Питер, 2002. 544 с.
Еремеева В.Д., Хризман Т.П. Мальчики и девочки: два разных мира: Нейропсихологи - учителям, воспитателям, родителям, школьным психологам. СПб. : Тускарора, 2000. 180 с.
Стародубцева И.В., Завьялова Т.П. Психофизический портрет современного выпускника детского сада (на примере тюменского региона). Тюмень : Изд-во ТюмГУ, 2017. 112 с.
Психолог в детском дошкольном учреждении : методические рекомендации к практической деятельности / под ред. Т.В. Лаврентьевой. М. : Новая школа, 1996. 144 с.
Завьялова Т.П., Стародубцева И.В. Развитие физических способностей у дошкольников: методические рекомендации. Тюмень : Департамент по спорту и молодёжной политике г.Тюмени, 2016. 21 с.
Фрэнкин Р.Е. Мотивация поведения: Биол., когнитив. и соц. аспекты / пер. с англ. В. Белоусов, А. Ракитина. СПб. : Питер, 2003. 650 с.
Cole T.J., Bellizzi M.C., Flegal K.M., Dietz W.H. Establishing a standard definition for child overweight and obesity worldwide: international survey // BMJ. 2000. Vol. 320. P. 1240-1243.
Савчикова Ю.Л. Психологические особенности женщин с проблемами веса : дис.. канд. психол. СПб., 2005. 208 с.
Малкина-Пых И.Г. Исследование влияния индивидуально-психологических характеристик на результаты коррекции пищевого поведения и алиментарного ожирения // Сибирский психологический журнал. 2008. № 30. С. 90-94.
Цицкишвили Н.И. Контроль и регуляция физических нагрузок в групповых занятиях лечебной гимнастикой у людей, страдающих ожирением : автореф. дис.. канд. пед. наук. 2000. 24 c.
Raynor H.A., Jelalian E., Vivier P.M. Parent-reported eating and leisure-time activity selection patterns related to energy balance in preschool-and school aged children // J Nutr Educ Behav. 2009. Vol. 41 (1). P. 19-26.
Поцелуев А.А. Направленность и содержание урока физической культуры для детей младшего школьного возраста с ожирением : автореф. дис.. канд. пед. наук. М., 2014. 24 с.
Quick V., Martin-Biggers J., Povis G.A., Worobey J., Hongu N. Long-term follow-up effects of the Home Styles randomized controlled trial in families with preschool children on social cognitive theory constructs associated with physical activity cognitions and behaviors // Contemporary Clinical Trials. 2018. Vol. 68. P. 79-89.
Порядина Г.И. Ожирение у детей: клинико-биохимическое обоснование комплекса реабилитационных мероприятий : автореф. дис.. канд. мед. наук. М., 2012. 23 с.
Зотова Ю.А. Разработка обучающих программ для проведения «школ управления весом» детям различного возраста с ожирением : автореф. дис.. канд. мед. наук. Саратов, 2008. 26 с.
Eichinger M., Schneider S., Bock F. Subjectively and objectively assessed social and physical environmental correlates of preschoolers' accel-erometer-based physical activity // International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity. 2017. Vol. 14 (153).
Buro B., Gold A. Contreras, Dawn An. Ecological Approach to Exploring Rural Food Access and Active Living for Families With Preschoolers Exploring the use of Storybooks to Reach Mothers of Preschoolers with Nutrition and Physical Activity Messages // Journal of Nutrition Education and Behavior. 2015. Vol. 47 (6). P. 548-554.
Bellows L., Spaeth A., Lee V., Anderson J. Exploring the use of Storybooks to Reach Mothers of Preschoolers with Nutrition and Physical Activity Messages // Journal of Nutrition Education and Behavior. 2013. Vol. 45 (4). P. 362-367.
Schoeppe S., Trost G. Maternal and paternal support for physical activity and healthy eating in preschool children: a cross-sectional study // BMC Public Health. 2015. Vol. 15: 971. URL: https://doi.org/10.1186/s12889-015-2318-9 (дата обращения: 20.03.2019).
Maltby A.M., Vanderloo L.M., Tucker P. Exploring Mothers' Influence on Preschoolers' Physical Activity and Sedentary Time: A Cross Sectional Study // Maternal and Child Health Journal. 2018. Vol. 22 (7). P. 978-985.
Militello L., Melnyk B.M., Hekler E.B., Small L., Jacobson D. Automated Behavioral Text Messaging and Face-to-Face Intervention for Parents of Overweight or Obese Preschool Children: Results From a Pilot Study // JMIR Publications. 2016 Vol. 4 (1): e21. URL: https ://mhealth.jmir.org/2016/1/e21/ (дата обращения: 20.03.2019).
Справочник по детской лечебной физкультуре / под ред. М.И. Фонарева. Ленинград : Медицина; Ленингр. отд-ние. 1983. 360 с.
Sherwood N.E. Epidemiology of Obesity // Healthy Generations. 2000. Vol. 1 (2). P. 1-12.
American Academy of Pediatrics, American Public Health Association, National Resource Center for Health and Safety in Child Care and Early Education. Caring for our children: National health and safety performance standards; Guidelines for early care and education programs. American Academy of Pediatrics; Washington, DC: American Public Health Association. 2011. URL: http://nrckids.org (дата обращения: 20.03.2019).
Ройтман Е.И. Современная реабилитация детей с конституционально-экзогенным ожирением по программе «Школа ребенка с весом» // Вестник НовГУ. 2005. № 32. С. 19-22.
Павловская Е.В., Каганов Б.С., Строкова Т.В. Ожирение у детей и подростков - патогенетические механизмы, клинические проявления, принципы лечения // Международный журнал педиатрии, акушерства и гинекологии. 2013. Т. 3 (2). С. 67-79.
Бубненкова О.М. Соматическое и физическое состояние детей с избыточной массой тела // Ученые записки университета им. П.Ф. Лесгафта. 2015. № 11 (129). С. 64-67.
Бубненкова О.М. Нетрадиционный педагогический подход к физическому воспитанию девочек 5-10 лет с ожирением : дис.. канд. пед. наук. Смоленск, 2007. 176 с.
Джумагазиев А.А., Безрукова Д.А., Богданьянц М.В. и др. Проблема ожирения у детей в современном мире: реалии и возможные пути решения // Вопросы современной педиатрии. 2016. № 15 (3). С. 250-256.