Women's Masks in the Poetry of Igor Severyanin | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2020. № 453. DOI: 10.17223/15617793/453/2

Women's Masks in the Poetry of Igor Severyanin

The article considers a number of lyric works by Igor Severyanin written from a woman's face and representing such conventional mask types as "socialite", "exalted lady" or "emancipated woman". These poems are analyzed in historical-literary and sociocultural aspects. Their interrelations with such a bright phenomenon of the Russian Silver Age as a sharp increase in women's poetic and prose writings are considered. Severyanin's works, speaking to the reader on behalf of women, reflect the so-called "women's question": the problems of female sexuality, self-realization, creative, social, political, and professional activity. If female authors (E. Nagrodskaya, A. Verbitskaya, G. Galina, N. Grushko, M. Zakrevskaya-Reich, and others) seriously reflected on the above-mentioned issues, Severyanin's poems always reflect a defamiliarized ironic author's view. The author's position is manifested in stylistic shifts, logical inconsistencies and paradoxes, exaggeration and hyperbolization of images and pathos, increased expressiveness of lyric intonation. Similar artistic techniques can be noted in some of the poet's texts written from a man's face but depicting female types of the era ("In the Birch Cottage", "Nelly", "Zizi", "Courtesan's Carriage"). But they are no less noticeable in the texts in which the author allows the woman to speak, for example, "Autumnal Berceuse", "Oblivion in Sin", "M-me Sans-Gene". The latter poem by its very name, "M-me Sans-Gene", refers to the same-name play, popular at the turn of the 20th century, by French playwrights Victorien Sardou and Emile Moreau and literally translates as "Madame Unceremoniousness", "Madame Tactlessness". The plot of the comedy is based on the story of the laundress Catherine Hubscher, who became the wife of Napoleon's Marshal Francois Joseph Lefebvre. For many ladies of the 19th century, Catherine became a model of an "emancipated woman". Severyanin takes this type of the end of the 18th century to the beginning of the 20th century and creates a story about adventures of Madame Sans-Gene in the exotic Mexico. The new historical and geographical context allows him to draw a caricature of modern feminists, using the literary baggage of a well-known cultural type. This work also combines the features of poetics of Balmont, known for his poetic accounts of trips to distant countries, and techniques of parody responses to Balmont's lyrics, for example, Alexander Blok's parody about his trips called "Balmont's Correspondence from Mexico" (1905). Severyanin's experience in the construction of a female subject in the lyrics influenced the experiments of Valery Bryusov (poetic collection New Poems of Nelly) and some poems of the poetess Nadezhda Lvova. Thus, interacting with both mass and "high" poetry, Severyanin creates multifaceted works that ironically reflect the contemporary literary process.

Download file
Counter downloads: 135

Keywords

И. Северянин, В. Брюсов, К. Бальмонт, ирония, пародия, женская поэзия, женский вопрос, массовая литература, Igor Severyanin, irony, parody, women's poetry, women's question, mass literature of Silver Age

Authors

NameOrganizationE-mail
Kuznetsova Ekaterina V.A.M. Gorky Institute of World Literature of the Russian Academy of Scienceskatkuz1@mail.ru
Всего: 1

References

Борисов Б. <Б.А. Садовской>. Поэтессы // Утро России. 1913. № 218. 21 сентября.
Редько А. Фазы Игоря Северянина // Игорь Северянин. Царственный паяц. Автобиографические материалы. Письма. Критика. СПб. : Росток, 2005. С. 485-490.
Бердинских В.А. Игорь Северянин // История русской поэзии. Модернизм и авангард. М. : Ломоносовъ, 2013. С. 258-276.
Баран Х., Гурьянова Н.А. Футуризм // Русская литература рубежа веков (1890-е - начало 1920-х годов) : в 2 кн. М. : ИМЛИ РАН; Насле дие, 2001. Кн. 2. С. 501-575.
Виноградова В.Н. Игорь Северянин // Очерки по истории языка русской поэзии XX века: Опыт описания идеостилей. М. : Наследие, 1995. С. 100-131.
Оршанин А. Поэзия шампанского полонеза // Игорь Северянин. Царственный паяц. Автобиографические материалы. Письма. Критика. СПб. : Росток, 2005. С. 494-502.
Кузнецова Е.В. Трансформация философско-религиозного дискурса модернизма в поэзии И. Северянина // Вестник Томского государ ственного университета. 2018. № 433. С. 5-12.
Кузнецова Е.В. Мифологемы К. Бальмонта в творчестве И. Северянина: подражание или пародия // Русская литература. 2019. № 1. C. 117-129.
Кузнецова Е.В. Ученик и / или пародист: мотивы Ф. Сологуба в поэзии И. Северянина // Известия РАН. Сер. литературы и языка. 2018. Т. 77, № 1. С. 29-40.
Дьякова Е.А. Беллетристы 1900-1910-х годов: Михаил Арцыбашев, Анатолий Каменский, Анастасия Вербицкая и др. // Русская литература рубежа веков (1890-е - начало 1920-х годов) : в 2 кн. М. : ИМЛИ РАН; Наследие, 2001. Кн. 1. С. 669-688.
Северянин И. Громокипящий кубок. Ананасы в шампанском. Соловей. Классические розы. М. : Наука, 2004.
Лебедева В.Г. Судьба массовой культуры в России. Вторая половина XIX - первая треть ХХ века. СПб. : Изд-во СПб. ун-та, 2007.
Михайлова М.В. Эротическая доминанта в прозе русских писательниц Серебряного века // Дискурсы телесности и эротизма в литературе и культуре. Эпоха модернизма. М. : Ладомир, 2008. С. 221-240.
Фортунатов Л. Куплетист на Парнасе // Игорь Северянин. Царственный паяц. Автобиографические материалы. Письма. Критика. СПб.: Росток, 2005. С. 522-530.
Северянин И. Полное собрание сочинений : в 1 т. / сост. М. Петров. М. : Альфа-книга, 2014.
Гумилев Н. Письма о русской поэзии. М. : Современник, 1990.
Сто одна поэтесса Серебряного века. Антология / сост. и биогр. ст. М.Л. Гаспаров, О.Б. Кушлина, Т.Л. Никольская. СПб. : ДЕАН, 2000.
Закревская-Рейх М. Крылья любви. СПб., 1909.
Закревская-Рейх М. Чары весны. СПб., 1909.
Брюсов В.Я. Женщины-поэты // Собрание сочинений : в 7 т. Т. 6: Статьи и рецензии 1893-1924. Из книги «Далекие и близкие». Miscellanea. М. : Художественная литература, 1975. С. 320-321.
Измайлов А. Литературный Олимп. М., 1911.
Терехина В.Н., Шубникова-Гусева Н.И. Примечания // Северянин И. Громокипящий кубок. Ананасы в шампанском. Соловей. Классические розы. М. : Наука, 2004. С. 645-801.
Ховин В. Игорь Северянин. Электрические стихи // Игорь Северянин. Царственный паяц. СПб. : Росток, 2005. С. 416-419.
Русская литература ХХ века в зеркале пародии: Антология. М. : Высшая школа, 1993.
Лавров А.В. «Новые стихи Нелли» - литературная мистификация Валерия Брюсова // Русские символисты. Этюды и разыскания. М. : Прогресс-Плеяда, 2007. С. 154-198.
Волошин М. О модных позах и трафаретах. Стихи г. Игоря-Северянина и г-жи Марии Папер // Игорь Северянин. Царственный паяц. Автобиографические материалы. Письма. Критика. СПб. : Росток, 2005. С. 413-415.
Терехина В.Н., Шубникова-Гусева Н.И. «За струнной изгородью лиры.»: Научная биография Игоря Северянина. М. : ИМЛИ РАН, 2015.
 Women's Masks in the Poetry of Igor Severyanin | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2020. № 453. DOI: 10.17223/15617793/453/2

Women's Masks in the Poetry of Igor Severyanin | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2020. № 453. DOI: 10.17223/15617793/453/2

Download full-text version
Counter downloads: 1326