The Byzantine Substratum in Pavel Florensky's Iconology | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2020. № 453. DOI: 10.17223/15617793/453/9

The Byzantine Substratum in Pavel Florensky's Iconology

The article considers the problem of Pavel Florensky's reception of the Byzantine concept of image (icon). That is why not only the works of Florensky, but also the Byzantine philosophical texts of the iconoclastic period are used in the study. The author establishes that Florensky uses components of the Byzantine theory of image; nevertheless, his own iconology differs significantly from the philosophical conception of Byzantine iconodules. Florensky' iconology is based on the concept of time, which never was the matter of discussion in the Byzantine theory of image, rather than on the problem of connection between image and prototype (as it was in iconoclastic controversy in Byzantium). Florensky uses this innovation because of his spatiality ideas that he discusses in his Analysis of Spatiality. The author compares this and other works by Florensky with texts by Byzantine philosophers of the iconoclastic period (Three Treatises on the Divine Images by John of Damascus and Antirrheticus by Theodore the Studite) to solve the problem. In the study, comparative, historical, typological, hermeneutic and phenomenological methods are used. First of all, the modern philosophical context of the problem is shown; then an excursus is made to the Byzantine theory of the image; then Florensky's spa-tiality conception is reconstructed in the context of the iconological issue. Finally, the Byzantine iconophiles' and Florensky's approaches to the issue of image/icon are compared. The comparison shows that Florensky incorporates the concept of time into the Byzantine theory. Though Florensky accepts the formula of ascent from the image to the prototype and the term anamnesis, he substantially reinterprets them so that they fit into his own concrete metaphysics. As follows from the study, Florensky's theory of the image is not only conceptually different from what was written by Theodore the Studite and John of Damascus, but also in some contradiction with their teachings. While the basis of the Byzantine theory of the image is the concept of the static, Florensky's iconology is based on dynamism, which is a consequence of his interpretation of the category of time. That is why he avoids the ideas of a "static" image, hierarchy, worship and veneration of the icons as much as possible: these ideas do not fit into his concept of the ontological time of images. His use of the formulas of Byzantine theology turns out to be a speculative device necessary to emphasize the ontological nature of the "temporal" metaphysics of the image Florensky created.

Download file
Counter downloads: 146

Keywords

византийская теория образа, Павел Флоренский, русская религиозная философия, Иоанн Дамаскин, философия образа, Byzantine theory of image, Pavel Florensky, Russian religious philosophy, John of Damascus, theory of image

Authors

NameOrganizationE-mail
Miroshnichenko Evgeniy I.St. Petersburg State University; Institute of Sociology of the Russian Academy of Sciencesmiroshnichenkoeu@gmail.com
Всего: 1

References

Павлюченков Н.Н. Литургическое богословие в лекциях по «философии культа» священника Павла Флоренского: основные особенности и источники // Русско-Византийский вестник. 2019. № 1 (2). С. 78-103.
Бирюков Д.С. Исследование рецепции паламизма в русской мысли начала ХХ в.: Вопрос о философском статусе паламизма и варлаамизма, его решение и контекст // Вестник Волгоградского государственного университета. Сер. 4. История. Регионоведение. Международные отношения. 2018. Т. 23, № 5. С. 34-47.
Бирюков Д.С. Тема иерархии природного сущего в паламитской литературе. Ч. 2: Паламитское учение в контексте предшествующей византийской традиции и его рецепция в русской религиозной мысли XX в. (Философия творчества С.Н. Булгакова) // Konstantmove listy. 2016. Vol. 12, is. 2. C. 69-79.
Мирошниченко Е.И. София-образ vs. София-ипостась: особенности рецепции учения Афанасия Александрийского о Премудрости Божией и софиология Павла Флоренского // Вестник Томского государственного университета. 2019. № 441. С. 98-105.
Mitchell W.J. The Picture Theory. Essays on verbal and visual representation. Chicago, 1994.
Mondzain M.-J. Image, Icone, Economie: Les sources Byzantines de l'imaginaire contemporain. Paris, 1996.
Сэпун Н. Сущность иконы в понимании священника П. Флоренского : дис.. канд. филос. наук. СПб., 1992.
Алексеев А.Ю. Учение о православной иконе в системе конкретной метафизики о. Павла Флоренского : автореф. дис.. канд. филос. наук. СПб. : СПб. гос. ун-т, 1995.
Киш И. Видна ли неверующему Троица Рублева? К вопросу о понятии иконного знака в «Иконостасе» П.А. Флоренского // П.А. Флоренский и культура его времени (P.A. Florenskij e la cultura della sua epoca). Marburg : Blaue Horner, 1995. С. 399-410.
Opie J.L. «Ikonostas» and its context // П.А. Флоренский и культура его времени (P.A. Florenskij e la cultura della sua epoca). Marburg : Blaue Horner, 1995. С. 431-442.
Бычков В.В. Философия искусства Павла Флоренского // Флоренский П.А. Избранные труды по искусству / сост. игум. Андроник (Трубачев) [и др.]. М., 1996. С. 285-333.
Valentini N. Estetica ed ermeneutica del simbolo-icona in P.A. Florenskij // AA. VV. Icona e avanguardie. Percorsi dell'immagine in Russia. Zamorani, Torino, 1999. Р. 77-94.
Завизион С.П. Кандинский и Флоренский. Искусство как единство внешнего и внутреннего // Философские науки. 2005. № 1. С. 121-130.
Громова А.Е. Икона и авангард в философии искусства П.А. Флоренского // Вестник Костромского государственного университета им. Н.А. Некрасова. Сер. Гуманитарные науки: Энтелехия. 2007. № 16. С. 46-51.
Федотова Р.А. Изучение памятников иконописи в контексте гносеологии священника Павла Флоренского: предварительные замечания // Научно-технические ведомости Санкт-Петербургского государственного политехнического университета. Гуманитарные и общественные науки. 2013. № 1. С. 148-154.
Колесников С.А. Богословское искусствоведение иконы священника Павла Флоренского: проблема лица и лика // Христианское чтение. 2017. № 2. С. 37-56.
Antonova C. Visual Thought in Russian Religious Philosophy: Pavel Florensky's Theory of the Icon. Routledge, 2019.
Бонецкая Н.К. П. Флоренский: русское гетеанство // Вопросы философии. 2003. № 3. С. 97-116.
Пономарёв Н.В. Религиозно-философская антропология П.А.Флоренского в контексте мистико-символической православной традиции : дис. канд. филос. наук. М., 2004.
Флоренский П.А. Иконостас // Сочинения в четырех томах. М., 1996. Т. 2. С. 419-526.
Флоренский П.А. Моленные иконы Преподобного Сергия // Сочинения в четырех томах. М., 1996. Т. 2. С. 383-408.
Лурье В.М., Баранов В.А. История византийской философии. СПб., 2006.
Ladner G.B. The Concept of the Image in the Greek Fathers and the Byzantine Iconoclastic Controversy // Dumbarton Oaks Papers 7. 1953. P. 2-34.
Kitzinger E. The Cult of Images in the Age before Iconoclasm // Dumbarton Oaks Papers 8. 1954. P. 83-150.
Мирошниченко Е.И. От Логоса к Иконе: проблема формирования концепции образа в ранневизантийской культуре // Исторические исследования в Сибири: проблемы и перспективы. Новосибирск, 2010. С. 18-25.
Петровская Е. Теория образа. М., 2012.
Коростовцев М.А. Религия Древнего Египта. M. : Наука, 1976.
Бельтинг Х. Образ и культ. История образа до эпохи искусства. М., 2002.
Лосев А.Ф. История античной эстетики. Т. 6: Поздний эллинизм. М., 2000.
Баранов В.А. Формообразующая и посредническая роль души Христа в позднем оригенизме // ЕХОЛН. 2012. Vol. 6.2. P. 259-282.
Sacrorum conciliorum nova et amplissima collection / Ed. by J.D. Mansi. Florence; Venice, 1759-98. Vol. 13.
Живов В.М. «Мистагогия» Максима Исповедника и развитие византийской теории образа // Разыскания в области истории и предыстории русской культуры. М., 2002. С. 15-39.
The Oecumenical Documents of the Faith / Ed. by T.H. Bindley. London, 1899.
Баранов В.А. Философские предпосылки идеологии византийского иконоборчества : дис.. канд. филос. наук. Новосибирск, 2010.
Мирошниченко Е.И. Византийская концепция образа: между неоплатонизмом и богословием каппадокийских отцов // Идеи и идеалы. 2010. № 3 (5). С. 22-31.
Флоренский П.А. Сочинения в четырех томах. Т. 4: Письма с Дальнего Востока и Соловков. М., 1998.
Геннисаретский О. Пространственность в иконологии и эстетике священника Павла Флоренского // Флоренский П. Собрание сочинений. Статьи и исследования по истории и философии искусства и археологии. М., 2000. С. 9-46.
Хоружий С.С. Философский символизм П.А. Флоренского и его жизненные истоки // П.А. Флоренский: Pro et contra. СПб., 2001. С. 521-553.
Флоренский П.А. Философия культа. М., 2004.
Флоренский П.А. Анализ пространственности // Статьи и исследования по истории и философии искусства и археологии. М., 2000. С. 81-259.
Флоренский П.А. У водоразделов мысли // Сочинения в четырех томах. М., 2000. Т. 3 (1).
Марион Ж.Л. Идол и дистанция // Символ. 2009. № 56.
Щедрина Т.Г. Тематические линии русской философии: Павел Флоренский и Густав Шпет // На пути к синтетическому единству европейской культуры. Философско-богословское наследие П.А. Флоренского и современность. М., 2006. С. 156-163.
Флоренский П.А. У водоразделов мысли // Сочинения в четырех томах. М., 1999. Т. 3 (2).
Ельчанинов А. Из встреч с П.А. Флоренским (1909-1910) // Флоренский: Pro et contra. СПб., 2001. С. 33-42.
Панофски Э. Idea. К истории понятия в теориях искусства от античности до классицизма. СПб., 2002.
Schonborn Ch. L'icone du Christ. Paris, 1986.
Бычков В.В. Русская теургическая эстетика. М., 2007.
 The Byzantine Substratum in Pavel Florensky's Iconology | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2020. № 453. DOI: 10.17223/15617793/453/9

The Byzantine Substratum in Pavel Florensky's Iconology | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2020. № 453. DOI: 10.17223/15617793/453/9

Download full-text version
Counter downloads: 1328