Project-Based Research Coworking for Teaching English Oral Discourse 205 to Master's Students | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2020. № 453. DOI: 10.17223/15617793/453/25

Project-Based Research Coworking for Teaching English Oral Discourse 205 to Master's Students

This article aims at examining the challenges faced by higher education under the increasing demands of the globalized world. There is an urgent requirement in the application of innovative educational technologies. In this connection, the authors turn to the concept "coworking" and thoroughly examine its application in the fields of economics and pedagogy. The analysis of literature has enabled the authors to establish that coworking is defined as a special organization of space for doing business and as an approach for organizing the work of people with different occupations for communication and creative interaction in a common space. The authors specify that in pedagogy "coworking" is a relatively new concept that has been used only since 2016. The specificity of the authors' approach brought them to defining a new term, i.e., "project-based research coworking". The suggested definition describes it as a linguodidactic environment and as an educational technology for teaching the foreign-language scientific and academic discourse to non-linguistic master's students. The characteristics of educational coworking are revealed. The specified new educational technology is defined as a systematic way of designing, carrying out, and evaluating the total process of learning and teaching in terms of specific objectives. The purpose, objectives, content and principles of the coworking technology are defined. Next, the methodology for the implementation of project-based research coworking is described. It is known that teaching communication in a foreign language is teaching to master, create and use discourses. The authors propose to implement the teaching framework based on the following interrelated principles: the principle of professional orientation, the principle of communicative orientation, the principle of cognitive orientation, the principle of learner-centered learning, the principle of problem-based learning. The content basis of instruction is the scientific and academic discourse. The purpose of teaching is achieved through a combination of various teaching methods, in particular the project-based method, the problem-based method, information technologies, collaborative learning, and traditional communicative methods. Project work is student-centered and driven by the need to create an end-product. The authors identify some specific features of ESP teaching based on the project-based research coworking technology and describe the methodology of its implementation.

Download file
Counter downloads: 145

Keywords

project-based research coworking, foreign-language scientific academic discourse, context-based linguodidactic environment, coworking educational technology

Authors

NameOrganizationE-mail
Obdalova Olga A.Tomsk State Universityo.obdalova@mail.ru
Kharapudchenko Olga V.Tomsk State Universitykhara68@list.ru
Всего: 2

References

Обдалова О.А. Когнитивно-дискурсивная система обучения иноязычной межкультурной коммуникации студентов естественнонаучных направлений : дис. д-ра пед. наук. Н. Новгород, 2017. 426 с.
Обдалова О.А., Гураль С.К. Концептуальные основы разработки образовательной среды для обучения межкультурной коммуникации // Язык и культура. 2012. № 4 (20). С. 83-96.
Государственная программа Российской Федерации «Развитие образования» на 2013-2020 годы: Постановление правительства Россий ской Федерации от 15.04.2014 № 295.
Федеральный государственный образовательный стандарт высшего образования по направлению подготовки 03.04.03 «Радиофизика» (уровень магистратуры) : приказ Минобрнауки РФ от 30.10.2014 № 1417. URL : https://bazanpa.ru/minobrnauki-rossii-prikaz-n1417-ot30102014-h2407061/
Коряковцева Н.Ф. Роль и статус иностранного языка в профессиональной подготовке инновационных кадров // Вестник Московского государственного лингвистического университета. Образование и педагогические науки 2019. № 1 (830) С. 20-31.
Жигалев Б.А., Безукладников К.Э., Крузе Б.А. Технологии критериального оценивания и рефлексии как способ повышения мотивации при овладении иностранным языком в школе и вузе // Язык и культура. 2017. № 37. C. 153-165. DOI: 10.17223/19996195/37/11
Коряковцева Н.Ф., Гальскова Н.Д., Гусейнова И.А. Современное лингвистическое образование : перспективы развития. М. : Изд-во Моск. гос. лингвистич. ун-та, 2018. 254 с.
Обдалова О.А. Иноязычное образование в XXI веке в контексте социокультурных и педагогических инноваций. Томск : Изд-во Том. ун та, 2014. 180 с.
Харапудченко О.В. Обучение иноязычному профессиональному общению магистрантов в контексте современной концепции образова ния // Коммуникативные аспекты языка и культуры : сборник материалов XI Междунар. конф. (Томск, 2011). Томск : Том. политехн. ун-т, 2011. Ч. I. С. 113-117.
Сысоев П.В. Современные информационные и коммуникационные технологии: дидактические свойства и функции // Язык и культура. 2012. № 1 (17). С. 120-133.
Obdalova O.A. Modelling Conditions for Students' Communication Skills Development by Means of Modern Educational Environment // Bridging the Gap between Education and Employment: English Language Instruction in EFL Contexts. 2015. Vol. 198. P. 73-89. DOI: 0.3726/978-3-0351-0842-2.
Simpson R., Obdalova O.A. New technologies in higher education - ICT skills or digital literacy? // Procedia - Social and Behavioral Sciences. 2014. Vol. 154. Р. 104-111.
Викулина М.А., Обдалова О.А. Технологии как способ реализации целей иноязычного образования в высшей школе // Язык и культура. 2017. № 38. C. 171-189. DOI: 10.17223/19996195/38/12/.
Безукладников К.Э., Новоселов М.Н. Технологическое обеспечение компетентностного подхода к профессиональной подготовке будущего учителя иностранного языка // Педагогическое образование и наука. 2014. № 5. С. 104-107.
Ариян М.А. Технологизация языкового образования и профессиональное совершенствование учителя иностранного языка // Research Journal of International Studies. 2014. № 3. С. 7-12.
Обдалова О.А. Особенности новой педагогической среды при обучении иностранным языкам // Вестник Томского государственного университета. 2009. № 322. С. 204-207.
Любченко О.А., Ганичева А.Н., Каитов А.П. К вопросу о разработке коворкинговой среды в современном вузе // Вестник Костромского государственного университета. Сер. Педагогика. Психология. Социокинетика. 2018. Т. 24, № 3. С. 134-138.
Егоркина А.И., Ерохина Л.И. Коворкинг: история возникновения и развитие идеи новой формы организации труда // Экономика и предпринимательство. 2015. № 5-2 (58). С. 729-733.
Gandini A. The rise of coworking spaces: A literature review // Ephemera Theory Polit. Organ. 2015. Vol. 15 (1). P. 193-205.
Kojo I., Nenonen S. Typologies for co-working spaces in Finland - what and how? // Facilities. 2016. Vol. 35 (5/6). P. 302-313.
Голивцова Н.Н. Коворкинг центр: основные аспекты управления бизнесом // Инновационная экономика: перспективы развития и совершенствования. 2018. № 5 (31). URL: https://cyberleninka.rU/article/n/kovorking-tsentr-osnovnye-aspekty-upravleniya-biznesom (дата обращения: 16.07.2019).
Белай В.И., Страданченкова Е.Н. Коворкинг как перспективное направление в современной экономике // Альманах современной науки и образования. 2013. № 10. С. 30-32.
Коворкинги - развивающийся тренд на рынке офисной недвижимости. URL : https://tranio.ru/articles/kovorkingi-razvivayushiisya-trend-na-rynke-ofisnoi-nedvizhimosti/
Игнатьева Г.А., Тулупова О.В., Мольков А.С. Образовательный коворкинг как новый формат организации образовательного пространства дополнительного профессионального образования // Образование и наука. 2016. № 5 (134). С. 139-154.
Ермакова Л.И., Суховская Д.Н. Анализ реализации сюжетно-деятельностной педагогической технологии «Международный образовательный коворкинг по развитию креативных индустрий Кавказских Минеральных Вод (от идеи к стартапу)» // Концепт. 2019. № 2. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/analiz-realizatsii-syuzhetno-deyatelnostnoy-pedagogicheskoy-tehnologii-mezhdunarodnyy-obrazovatelnyy - kovorking- po-razvitiyu (дата обращения: 16.08.2019).
Врублевская Е.Г., Логинова Л.Г., Никитаева М.В. Организационная модель коворкинг-центра как новый формат институализации социального взаимодействия и взаимообучения студентов педагогической специализации и граждане в возрасте «60+» // Муниципальное образование: инновации и эксперимент. 2018. № 2. С. 57-58.
Маясова Т.В., Лекомцева А.А., Федянина С.П. Перспектива реализации коворкинга в дистанционном обучении на примере системы дополнительного образования детей // Наукоемкие технологии. 2018. № 7. С. 204-208.
Благирева И.Я. Обучение школьников основам проектной деятельности на основе технологии медиа-коворкинга // Отечественная и зарубежная педагогика. 2018. Т. 2, № 3 (51). С. 161-170.
Вербицкий А.А. Контекстный подход к иноязычной подготовке студентов // Вестник ПНИПУ. Проблемы языкознания и педагогики. 2014. № 10. С. 3-8.
Тарасов С.В. Образовательная среда: понятие, структура, типология // Вестник ЛГУ им. А.С. Пушкина. 2011. № 3. С. 133-138.
Шатурная Е.А. Профессионально-ориентированный дискурс как объект овладения в неязыковом вузе // Вестник Томского государственного университета. 2009. № 321. C. 174-176.
Гураль С.К. Обучение иноязычному дискурсу как сверхсложной саморазвивающейся системе : дис.. д-ра пед. наук. Томск, 2009. 589 с.
Краснощекова Г.А. Пути модернизации языковой подготовки студентов технических вузов // Язык и культура. 2017. № 39. C. 209-220. DOI: 10.17223/19996195/39/14
Обдалова О.А., Минакова Л.Ю., Соболева А.В. Дискурс как единица коммуникативного и речемыслительного процесса в коммуникации представителей разных лингвокультур // Язык и культура. 2017. № 37. С. 205-228.
Шульгина Е.М., Обдалова О.А. Организация управляемой самостоятельной деятельности студентов посредством технологии веб-квест как условие успешности формирования иноязычной коммуникативной компетенции // Вестник Томского государственного университета. 2013. № 376. С. 162-167.
Обдалова О.А., Харапудченко О.В. Когнитивно-прагматические и лингвостилистические характеристики англоязычного устного научно-академического дискурса // Язык и культура. 2019. № 46. C. 102-125. DOI: 10.17223/19996195/46/6
Обдалова О.А., Харапудченко О.В. Экскурсионный научно-академический дискурс и его жанровые особенности // Язык и культура. 2018. № 43. C. 88-113. DOI: 10.17223/19996195/43/6
Полат Е.С. Новые педагогические и информационные технологии в системе образования. М. : Асаdemia, 2005. 272 с.
Минакова Л.Ю. Обучение иноязычному дискурсу студентов естественных специальностей с использованием профессионально ориентированных проектов : автореф. дис.. канд. пед. наук. Томск, 2013. 26 с
Мордовина Т.В. Обучение магистрантов письменному научному дискурсу : на материале научной статьи : автореф. дис.. канд. пед. наук. Тамбов, 2013. 24 с.
 Project-Based Research Coworking for Teaching English Oral Discourse 205 to Master's Students | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2020. № 453. DOI: 10.17223/15617793/453/25

Project-Based Research Coworking for Teaching English Oral Discourse 205 to Master's Students | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2020. № 453. DOI: 10.17223/15617793/453/25

Download full-text version
Counter downloads: 1335