Qualification of Intentional and Reckless Violations of Traffic and Vehicle Operation Regulations | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2020. № 454. DOI: 10.17223/15617793/454/26

Qualification of Intentional and Reckless Violations of Traffic and Vehicle Operation Regulations

The authors examine the norms of the Criminal Code of the Russian Federation in terms of the regulation of criminal liability for violation of traffic regulations that entailed grievous bodily harm or death of the victim (Article 264 of the Criminal Code of the Russian Federation), as well as the rules on liability for intentionally causing harm to human life and health. The aim of the study is to identify criteria affecting the qualification of intentional and reckless violations of traffic and vehicle operation regulations. In the study, the authors use the general scientific dialectic method of studying social phenomena and the analysis of judicial practice. The materials are the decisions of the judicial authorities on the issues of qualification of crimes. The authors analyze the issues of qualification of criminal violations of traffic and vehicle operation regulations to develop criteria distinguishing between unintentional violations of traffic rules that resulted in socially dangerous consequences by negligence and cases of intentional causing of harm to human health or human life associated with the use of a vehicle as an instrument for committing a crime. Considerable attention is paid to the question of assessing the state of intoxication when driving a vehicle as a factor affecting the form of guilt. As qualification criteria, the authors propose to rely on signs indicating the presence of direct or indirect intent (preliminary conflict with the victim, personal hostile relations, illegal behavior of the victim, etc.). For the correct qualification of criminal violations of traffic rules, it is necessary to take into account the nature of the person's behavior at the time of driving. Explicit gross ignoring of basic safety rules, dangerous maneuvering, deliberate collision of vehicles, deliberate collision with pedestrians or cyclists obviously suggesting harm, driving while intoxicated, significant speeding should be considered as factors of an indifferent attitude to the evident possibility of consequences and, accordingly, entail the qualification of actions as committed with indirect intent.

Download file
Counter downloads: 143

Keywords

дорожно-транспортное преступление, нарушение правил дорожного движения, транспортное средство, уголовная ответственность, форма вины, неосторожность, косвенный умысел, состояние опьянения, road traffic crime, violation of traffic regulations, vehicle, criminal liability, form of guilt, negligence, indirect intent, intoxication

Authors

NameOrganizationE-mail
Bavsun Maksim V.Omsk Academy of the Ministry of Internal Affairs of the Russian Federationkafedramvd@mail.ru
Berestovoi Andrey N.North Western Branch of the Russian State University of Justicekafedramail@mail.ru
Karpov Kirill N.Omsk Academy of the Ministry of Internal Affairs of the Russian Federationkkn83@mail.ru
Popov Igor V.Omsk Academy of the Ministry of Internal Affairs of the Russian Federationkafedramail@mail.ru
Всего: 4

References

Коробеев А.И. Транспортные преступления. СПб., 2003. С. 135-136.
Якушин В.А. Субъективное вменение и его значение в уголовном праве. Тольятти, 1998. С. 149, 152, 154.
Комарикова С.А. Уголовно-правовая оценка нарушения правил дорожного движения и эксплуатации транспортных средств (ст. 264 УК РФ) : дис.. канд. юрид. наук. Омск, 2019.
Лукьянов В.В. Форма вины в дорожно-транспортных правонарушениях // Российская юстиция. 2002. № 12. С. 59.
Стешич Е.С. Ответственность за «опасное вождение»: нужны ли реформы? // Актуальные вопросы права и отраслевых наук. 2015. № 1(1). С. 19, 21.
Стешич Е.С. Объективное и субъективное в генезисе автотранспортных преступлений // Общество и право. 2016. № 1. С. 78-79.
Стешич Е.С., Красненкова С.А. Криминальная предиспозиция как фактор дорожно-транспортного преступления (по материалам кон кретного исследования) // Вестник Академии Генеральной прокуратуры Российской Федерации. 2014. № 2. С. 23.
Стешич Е.С. Авария с тяжкими последствиями: неосторожное преступление или убийство? // Уголовное право. 2014. № 2. С. 74-77.
Стешич Е.С. Особенности законодательного регулирования обеспечения безопасности дорожного движения в современных условиях // Проблемы противодействия преступности в сфере дорожного движения : сб. материалов всерос. науч.-практ. конф. (Орловский юридический институт МВД России имени В.В. Лукьянова, 16 октября 2015 г.) / отв. ред. А.Н. Подчерняев. Орел, 2016. С. 87-90.
Саркисова Э.А. Нарушение правил безопасности движения и эксплуатации транспортных средств. URL: http://www.kaznachey.com/ doc/7h30DqVea9A/text/
Рогатых Л.Ф., Малинин В. Б. Квалификация нарушений Правил дорожного движения и эксплуатации транспортных средств (ст. 264 УК РФ). СПб., 2004.
Коробеев А., Чучаев А. Транспортные преступления: исправление ошибок или движение по кругу // Уголовное право. 2019. № 5. С. 57.
 Qualification of Intentional and Reckless Violations of Traffic and Vehicle Operation Regulations | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2020. № 454. DOI: 10.17223/15617793/454/26

Qualification of Intentional and Reckless Violations of Traffic and Vehicle Operation Regulations | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2020. № 454. DOI: 10.17223/15617793/454/26

Download full-text version
Counter downloads: 1984