The Principle of Equal Protection of All Forms of Ownership and Public-Private Partnership
The article is devoted to the study of the legal regulation of relations in the field of public-private partnership and the consideration of the constitutional principle of equal protection of all forms of ownership in these relations. This aspect is little studied in legal science. In the article, the author attempts to analyze the law on public-private partnership in the protection of public property rights, focuses on the features of public property that allow distinguishing this type of property from others. The author aims to study the law on public-private partnership and the practice of its enforcement in accordance with the positions of the Constitutional Court of the Russian Federation and the interpretation of the norms of the Constitution of the Russian Federation on the protection of property rights. In the study, a formal-legal method was used, which made it possible to establish signs of public ownership right that distinguish its content from private property rights and to state that one of the shortcomings of the law on public-private partnerships is that it does not take into account the characteristic features of the content of public property rights . The transfer of the object into private ownership does not imply the preservation of the category of public interest and the idea of common good in its content. At the same time, the Constitutional Court of the Russian Federation does not exclude differences in the legal regime of private and public property, due, inter alia, to the peculiarities of the exercise and protection of rights to objects in private or public ownership. Using the sociological method in the analysis of judicial practice in public-private partnerships and public-private partnership projects, the author formulates recommendations on improving the mechanism for protecting public property rights in public-private partnership relations, as regulation does not take into account the features of public ownership. As a result, the author concludes that the law in the field of public-private partnership does not take into account the constitutional principle of equal protection of all forms of ownership. It allows transferring public property to private ownership and modifying objects without taking into account the interests of the public. In this regard, a change in this law should provide for the preservation of the object on the right of public ownership by a public partner and the registration of a pledge with a private partner for the entire duration of the public-private partnership agreement; in relations of the reconstruction and restoration of the object, it is necessary to take into account public opinion. The author also justifies the need to consolidate the principle of observance of public interests in the law on public-private partnership.
Keywords
принцип равной защиты всех форм собственности,
публичный интерес,
публично-частное партнерство,
principle of equal protection of all forms of ownership,
public interest,
public-private partnershipAuthors
| Razdyakonova Evgenia V. | Novosibirsk State University; Siberian Institute of Management, Branch of the Russian Presidential Academy of National Economy and Public Administration | er505@ngs.ru |
Всего: 1
References
Бородач М.В. Публичная собственность: опыт конституционно-правового осмысления / под науч. ред. В.И. Крусса. М. : Норма, 2019. 576 с.
Гаджиев Г.А. Конституционные принципы рыночной экономики (развитие основ гражданского права в решениях Конституционного Суда Российской Федерации). М. : Юристъ, 2004. 286 с.
Конституционное право России : учеб. для бакалавров / отв. ред. И.В. Выдрин. М. : Юрлитинформ, 2015. 552 с.
Hall D. A crisis for public-private partnerships (PPPs)? // PSIRU. 2009. January. 9 p.
Зубах П. А. Анализ рынка проектов государственно-частного партнерства в сфере инфраструктурного развития // Вестник Московского финансово-юридического университета. 2016. № 4. С. 66-74.
Рагулина Ю.В., Петрова Ю.И., Плахотников А.А., Елесина М.В. Государственно-частное партнерство: региональный опыт развития. М. : Научная библиотека, 2014. 176 с.
О государственно-частном партнерстве, муниципально-частном партнерстве в Российской Федерации и внесении изменений в отдельные законодательные акты Российской Федерации : Федеральный закон от 13 июля 2015 г. № 224-ФЗ (в ред. от 26.09.2019) // Собрание законодательства РФ. 2015. № 29. Ст. 4350.
Винницкий А.В. Публичная собственность. М. : Статут, 2013. 732 с.
Тихомиров Ю.А. Публичное право. М., 1995. 496 с.
Кряжков А.В. Публичный интерес: понятие, виды и защита // Государство и право. 1999. № 10. С. 91-99.
Скрыль С.М. Конституционно-правовой механизм ограничения права собственности в системе согласования публичных и частных интересов // Вестник Челябинского государственного университета. 2008. № 31 (132). С. 74-78.
По делу о проверке конституционности положения пункта 1 статьи 302 Гражданского кодекса Российской Федерации в связи с жалобой гражданина А.Н. Дубовца : Постановление Конституционного Суда РФ от 22.06.2017 № 16-П // Собрание законодательства Российской Федерации. 2017. № 27. Ст. 4075.
Frank I. Michelman. Property as a Constitutional Right // 38 Wash. & Lee L. Rev. 1097 (1981). URL: https://scholarlycommons.law.wlu.edu/ wlulr/vol38/iss4/2
URL: https://news.ngs.ru/more/1387408 (дата обращения: 11.09.2019).
Кравец И. А. Телеологический конституционализм, конституционная идентичность и публичный правопорядок (научное знание, российский, сравнительный и международный контексты) // Вестник Томского государственного университета. 2019. № 439. С. 202-215.
URL: https://yandex.ru/video/preview?filmId=8471763676842393026&text=%D1%84%D0%B5%D0%B4%D0%BE%D1%80%D0%BE%D0% B2%D1%81%D0%BA%D0%B8%D0%B5%20%D0%B1%D0%B0%D0%BD%D0%B8%20%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%BE%D1%81 %D0%B8%D0%B1%D0%B8%D1%80%D1%81%D0%BA&noreask=1&path=wizard&parent-reqid=1568356643659474-52301838063358790 5500093-man1-3606&redircnt=1568356667.1 (дата обращения: 11.09.2019).
О применении судами некоторых положений раздела I части первой Гражданского кодекса Российской Федерации : Постановление Пленума Верховного Суда РФ от 23.06.2015 № 25 // Российская газета. 2015. № 140.
Омелехина Н.В. Правовая модель пространственного управления экономикой на примере Новосибирской области // Федерализм. 2015. № 3 (79). С. 95-104.
Комментарий к Конституции Российской Федерации / под ред. проф. В.Д. Зорькина. 3-е изд., пересмотр. М. : Норма; НИЦ ИНФРА-М, 2013. 1040 с.
По делу о проверке конституционности ряда положений ч. 11 ст. 154 ФЗ от 22.08.2004 года № 122-ФЗ «О внесении изменений в закон-е акты РФ и признании утратившими силу некоторых закон-ых актов РФ в связи с принятием фз «О внесении изменений и дополнений в ФЗ «Об общих принципах орг. ...» и «Об общих принципах орг-ции мест. самоуправ. в РФ» в связи с запросом Прав-ва Москвы : Постановление Конституц. Суда РФ от 30.06.2006 года № 8-П // Собрание законодательства РФ. 2006. № 28. Ст. 3117.
Подоплелова О., Степанов Д. Добросовестные приобретатели против недобросовестного государства: дело Алексанлра Дубовца в Конституционном Суде России : Комментарий к Постановлению от 22 июня 2017 года № 16-П // Сравнительное конституционное обозрение. 2017. № 6. С. 101-114.
Дело № А53-7344/2016. URL: https://sudact.ru (дата обращения: 02.09.2019).