Teaching Chinese Learners to Express Predicative Meanings in the Russian Sentence (On the Example of Meanings of Time) | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2020. № 455. DOI: 10.17223/15617793/455/25

Teaching Chinese Learners to Express Predicative Meanings in the Russian Sentence (On the Example of Meanings of Time)

The article discusses the development of Chinese learners' grammatical competence using the example of work on linguistic phenomena absent in the learners' native language. The analysis of scientific and methodological literature on the research issue and of Chinese learners' mistakes suggests that their typical mistakes in expressing time (one of three predicative meanings) in the Russian sentence can be explained by the influence of the native language. The hidden nature of the Chinese grammatical system, its closeness to direct observation, on the one hand, and the specifics of teaching the mother tongue in Chinese schools (grammar is not taught as an independent discipline, but introduced as commentaries on texts at the lessons in native speech and literature), on the other hand, help us to understand and describe the most important difficulty in mastering the grammar of Russian (a fusional language) by Chinese learners. In Chinese learners' minds, knowledge of grammatical meanings (time, modality, person, etc.), which are generalized, abstract from concrete lexemes and utterances, is not fully formed. The Chinese have all these meanings in the field of the subconscious, "linguistic intuition". This significantly complicates the study of a foreign language since mastering a foreign language is based on the conscious transfer of the already formed system of meanings in the native language into the sphere of another language. Lack of grammatical meanings in the linguistic consciousness underlies the fact that a form in the Russian language (e.g., tense form, modality form, person form) often turns out to be unrelated to any specific content in Chinese learners' minds. For this reason, Chinese learners cannot efficiently use this form when making up their own sentences in the foreign language studied. The thesis is put forward that, to develop Chinese learners' grammatical competence, it is necessary to remove grammatical meanings from the field of the subconscious to the sphere of consciousness. It is argued that the awareness of grammatical meanings by Chinese learners can be facilitated by invoking the conscious-comparative teaching method. This will help to most effectively accomplish the tasks facing learners at the stage of language awareness-the stage of the formation of knowledge about the linguistic phenomenon studied. The article proposes exercises that demonstrate the possibilities afforded by the conscious-comparative method when teaching Chinese learners to express one of the predicative meanings (meaning of time) in the Russian sentence.

Download file
Counter downloads: 168

Keywords

формирование грамматической компетенции у китайских учащихся, сознательно-сопоставительный метод обучения, development of Chinese learners' grammatical competence, conscious-comparative teaching method

Authors

NameOrganizationE-mail
Zavjalova Olga S.Peoples' Friendship University of Russiazavialova-os@rudn.ru
Всего: 1

References

Щерба Л.В. Языковая система и речевая деятельность: сб. работ / ред. Л.Р. Зиндер, М.И. Матусевич. Л. : Наука. Ленингр. отд-ние, 1974. 427 с.
Рожкова Г.И. К лингвистическим основам методики преподавания русского языка иностранцам. М. : Изд-во Моск. ун-та, 1983. 125 с.
Основные направления в методике преподавания иностранных языков в XIX-XX вв. / под ред. И.В. Рахманова. М. : Педагогика, 1972. 320 с.
Балыхина Т.М., Чжао Юйцзян. От методики к этнометодике. Обучение китайцев русскому языку: проблемы и пути их преодоления. М. : РУДН, 2011. 344 с.
Широков О.С. Языковедение: введение в науку о языках / под ред. А.А. Волкова. М. : Добросвет, 2003. 736 с.
Солнцев В.М. Типологические свойства изолирующих языков (на материале китайского и вьетнамского языков) // Языки Юго-Восточной Азии. Проблемы морфологии, фонетики и фонологии. М. : Наука, 1970. С. 11-19.
Хавронина С.А., Балыхина Т.М. Инновационный учебно-методический комплекс «Русский язык как иностранный» : учеб. пособие. М. : РУДН, 2008. 344 с.
Золотова Г.А., Онипенко Н.К., Сидорова М.Ю. Коммуникативная грамматика русского языка / под ред. Г. А. Золотовой. М. : Филол. фак. МГУ им. М.В. Ломоносова, 1998. 524 с.
Люй Шу-сян. Очерк грамматики китайского языка : в 2 т. М. : Наука, 1961-1965. Т. II. Ч. 1.
Ван Ли. Части речи // Новое в зарубежной лингвистике. М., 1989. Вып. XXII. С. 37-55.
Костомаров В.Г., Митрофанова О.Д. Пути развития методики // Русский язык за рубежом. 1986. № 3. С. 54-60.
Щукин А.Н. Методика преподавания русского языка как иностранного : учеб. пособие. М. : Высш. шк., 2003. 334 с.
Выготский Л.С. Мышление и речь: сб. М. : АСТ ; Астрель, 2011. 637 с.
Арутюнова Н.Д. [Рецензия] Тань Аошуан. Проблемы скрытой грамматики: синтаксис, семантика и прагматика языка изолирующего строя (на примере китайского языка). М. : Языки славянской культуры, 2002. 896 с. // Вопросы языкознания. 2004. № 3. С. 123-127.
Тань Аошуан. Проблемы скрытой грамматики: Синтаксис, семантика и прагматика языка изолирующего строя (на примере китайского языка). М. : Языки славянской культуры, 2002. 896 с. (Studia philologica).
Руссо Ж.-Ж. Эмиль, или О воспитании / пер. с фр. М.А. Энгельгардта. СПб. : Газ. «Шк. и жизнь», 1912. 491 с.
Азимов Э.Г., Щукин А.Н. Новый словарь методических терминов и понятий (теория и практика обучения языкам). М. : ИКАР, 2009. 448 с.
Куваева А.С. Система упражнений в современной компетентностной парадигме обучения устной иноязычной речи : дис.. канд. пед. наук. М., 2018. 250 с.
Вохмина Л.Л., Куваева А.С., Хавронина С.А. Система упражнений по обучению устной иноязычной речи: теория и практика (на примере РКИ). СПб. : Златоуст, 2020. 268 с.
Хавронина С.А. Говорите по-русски. М. : Дрофа, 2008. 316 с.
Леонтьев А.Н. Мышление // Философская энциклопедия : в 5 т. / под ред. Ф.В. Константинова. М. : Изд-во Сов. энциклопедия, 1964. Т. 3. 584 с.
 Teaching Chinese Learners to Express Predicative Meanings in the Russian Sentence (On the Example of Meanings of Time) | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2020. № 455. DOI: 10.17223/15617793/455/25

Teaching Chinese Learners to Express Predicative Meanings in the Russian Sentence (On the Example of Meanings of Time) | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2020. № 455. DOI: 10.17223/15617793/455/25

Download full-text version
Counter downloads: 2308