Pre-Symbolism and the 19th-Century Russian Classical Poetry: The Problem of Intertextuality
The article aims to study intertextuality as a metalanguage in Russian Symbolists' poetry of the 1880s and early 1890s. The novelty of the topic is in the system analysis of the early works of the Symbolist poets and in the attempt to understand the nature of pre-Symbolism as a process of semiosis observed in the interpretation and transformation of the language of Russian classical literature. The object of the study is the early poetry of Dmitry Merezhkovsky, Nikolai Minsky, Valery Bryusov, and Konstantin Balmont. The principles of сultural-historical, comparative-typological, aesthetic, mythopoetic, intertextualand motif analyses are used. The debatable points of view established in the study of the early Symbolism history are analyzed. The analysis is based on the idea that pre-Symbolism is a type of a transitional artistic system and an early stage of the Russian modernism evolution (Z.G. Mintz, A. Hansen-Love). The philosophy of art and literary criticism of Vladimir Solovyov, Merezhkovsky, Bryusov, and other poets are studied in the aspect of new interpretations and new unusual Symbolist meanings of words. Solovyov's articles show that the system of the philosophical and aesthetic universals of the 19th-century Russian poetry organically fits into the mythopoetics of Symbolism. The analysis of the early poems of the Symbolist poets shows that, for pre-Symbolism, it is typical to search for equivalent texts, which are important for a modernist consciousness. The intertext is various kinds and ways of quotations, allusions, reminiscence, parody, and also plagiarism and stylisation. The "intertextual field" forms as a metatext for further transformation of the "alien word". Motifs and images of classical literature play a major role as elements that form the meaning. They interact with each other, and they new unusual types of intertextuality The conclusion is made that the Symbolists consider the Russian poetry of the 19th century in aesthetic and poetological aspects because of the development of the modernism strategies and individual poetic practices. The 19th-century Russian poetry starts to be perceived as a text-generating mechanism in the 1880s-1890s. The intertextual message of understanding the "alien" word as "one's own" is formed. The motifs and images of the Russian classical poetry play an important role; elements of poetics of the past transform; the principles of the wordplay develop; the principle of multiple interpretations of a word as a symbolic unit of the text forms: that is why intertextuality in Symbolists' early works has a metatextual and combinatorial character.
Keywords
предсимволизм,
ранняя поэзия символистов,
поэзия XIX в. как текст,
интертекстуальность,
металитера-турность,
«интертекстуальное поле»,
семиозис,
pre-Symbolism,
early Symbolist poetry,
19th-century poetry as text,
intertextuality,
metaliterature,
"intertextual field",
semiosisAuthors
| Titarenko Svetlana D. | Saint Petersburg State University | svet_titarenko@mail.ru |
Всего: 1
References
Пайман А. История русского символизма. М. : Республика, 1998. 415 с.
Минский Н.М. Стихотворения. М. : Тип. О.И. Бакст, 1883. 206 c.
Минский Н.М. Стихотворения. 2-е изд. СПб. : Тип. В.С. Балашева, 1887. 246 c.
Мережковский Д.С. Стихотворения (1883-1887). СПб. : Типография Тренке и др., 1888. 300 c.
Бальмонт К.Д. Сборник стихотворений. Ярославль : Типо-Литография Г.В. Фальк, 1890. 143 c.
Соловьев В.С. Стихотворения. М. : Университетская тип., 1891. 72 c.
Мережковский Д.С. Символы. Песни и поэмы. СПб. : А. Суворин, 1892. 424 с.
Минц З.Г. Индивидуальный творческий путь и типология культурных кодов // Минц З.Г. Блок и русский символизм: Избранные труды : в 3 кн.: Поэтика русского символизма. СПб.: Искусство-СПб, 2004. С. 116-117.
Иванов Вяч. Вс. О взаимоотношении символизма, предсимволизма и постсимволизма в русской литературе и культуре конца XIX начала XX века // Иванов Вяч. Вс. Избранные труды по семиотике и истории культуры. Т. 2. М. : Языки русской культуры, 2000. С. 120-122.
Минц З.Г. Об эволюции русского символизма. К постановке вопроса : тезисы // Минц З.Г. Блок и русский символизм: Избранные труды : в 3 кн.: Поэтика русского символизма. СПб. : Искусство-СПб., 2004. С. 175-189.
Ханзен-Лёве А. Русский символизм. Система поэтических мотивов. Ранний символизм. СПб. : Академический проект, 1999. 512 с.
Минц З.Г. «Новые романтики». К проблеме русского пресимволизма // Минц З.Г. Блок и русский символизм: Избранные труды: в 3 кн.: Поэтика русского символизма. СПб. : Искусство-СПб., 2004. С. 162-174.
Мережковский Д.С. О причинах упадка и о новых течениях современной русской литературы. СПб. : Типография В.М. Вольфа, 1893. 192 с.
Лотман Ю. М. Семиотика культуры и понятие текста // Избранные статьи : в 3 т. Таллинн : Александра, 1992. Т. 1. С. 129-132.
Бройтман С.Н. Русская лирика XIX - начала XX века в свете исторической поэтики: субъектно-образная структура. М. : РГГУ, 1997. 307 с.
Бройтман С.Н. Поэтика русской классической и неклассической лирики. М. : РГГУ, 2008. 484 с.
Смирнов И.П. Художественный смысл и эволюция поэтических систем // Смирнов И.П. Смысл как таковой. СПб. : Академический проект, 2001. С. 15-224.
Минц З.Г. Статья Минского «Старинный спор» и ее место в становлении русского символизма // Минц З.Г. Блок и русский символизм: Избранные труды : в 3 кн.: Поэтика русского символизма. СПб. : Искусство-СПб., 2004. С. 150-161.
Муратов А.Б. Проза 1880-х гг. // История русской литературы : в 4 т. Л. : Наука, 1983. Т. 4. С. 27-73.
Муратов А.Б. «Смысл человека есть он сам» // Соловьев В.С. Чтения о Богочеловечестве. Статьи. Стихотворения и поэма. Из «Трех разговоров». СПб. : Худ. лит., 1994. С. 3-21.
Лахманн Р. Память и утрата мира // Немецкое философское литературоведение наших дней: Антология. СПб. : Изд-во С.-Петерб. ун-та, 2001. С. 371-406.
Паперный В. М. Об одной малоизученной форме интертекстуальности: чужой текст как свой (Борхес и Лев Толстой) // Интертекстуальный анализ: принципы и границы / под ред А.А. Карпова, А.Д. Степанова. СПб. : Изд-во СПб. ун-та, 2018. С. 36-48.
Пьеге Гро Н. Введение в теорию интертекстуальности: пер. с фр. / общ. ред. и вступительная статья Г.К. Косикова. М. : Изд-во ЛКИ, 2008. 240 с.
Силантьев И.В. Лирический мотивный комплекс // Сюжетно-мотивные комплексы русской литературы / отв. ред. Е.К. Ромодановская. Новосибирск : Академическое изд-во «Гео», 2012. С. 106-114.
Веселовский А.Н. Из введения в историческую поэтику // Веселовский А.Н. Историческая поэтика. М. : Высш. шк., 1989. С. 51-52.
Лахманн Р. Память и литература. Интертекстуальность в русской литературе XIX-XX веков / пер. с нем. А.И. Жеребин. СПб. : ИД «Петрополис», 2011. 400 с.
Гаспаров Б.М. Язык, память, образ. Лингвистика языкового существования. М. : Новое литературное обозрение, 1996. 356 с.
Бергсон А. Материя и память // Бергсон А. Собр. соч. : в 4 т. М. : Московский клуб, 1992. Т. 1. С. 160-300.
Потапова Н.Д. Тема памяти в культуре модернизма // Россия XXI. 2012. № 3. С. 86-117.
Смирнов И.П. Порождение интертекста (Элементы интертекстуального анализа с примерами из творчества Б.Л. Пастернака). СПб. : Языковой центр СПбГУ, 1995. 190 с.
Сапожков С.В. Поэзия и судьба Николая Минского // Минский Н., Добролюбов А. Стихотворения и поэмы. СПб. : Академический проект, 2005. С. 7-95.
Щенникова Л.П. Русский поэтический неоромантизм 1880-1890-х гг.: эстетика, мифология, феноменология. СПб. : Серебряный век, 2000. 480 с.
Минский Н.М. При свете совести. Мысли и мечты о цели жизни. СПб., 1890. 261 с.
Гаспаров М.Л. Поэтика «Серебряного века» // Русская поэзия «Серебряного века». 1819-1917: Антология. М. : Наука, 1993. С. 18.
Брюсов В.Я. Дневники. Письма. Автобиографическая проза / сост., вступит. ст. Е.В. Ивановой. М. : ОЛМА-ПРЕСС Звездный мир, 2002. 415 с.
Гудзий Н.К. Юношеское творчество Брюсова // Литературное наследство: Т. 27-28. М. : Журнально-газетное объединение, 1937. С. 198-238.
Верлен П. Романсы без слов. Перевод Валерия Брюсова. М. : Тип. Э. Лисснера и др., 1894. 46 с.
Соловьев В.С. Философия искусства и литературная критика. М. : Искусство, 1991. 701 с.
Брюсов В.Я. Среди стихов. 1894-1924. Манифесты, статьи, рецензии. М. : Сов. писатель, 1990. 720 с.
Брюсов В.Я. Собр. соч.: Стихотворения. Поэмы. 1892-1909. Т. 1. М. : Худ. лит., 1975. 672 с.
Лотман Ю.М. Каноническое искусство как информационный парадокс // Лотман Ю. М. Об искусстве. СПб. : Искусство-СПб, 1998. С. 436-441.
Брюсов В.Я. К истории символизма (1893) // Литературное наследство: Т. 27-28. М. : Журнально-газетное объединение, 1937. С. 269-275.
Брюсов В.Я. Письма к П.П. Перцову. 1894-1896: К истории раннего русского символизма / [вступ. ст. П. Перцова]. М. : ГАХН, 1927. 81 с.
Markov V. Kommentar zu den Dichtungen von K.D. Bal'mont. 1890-1909. Koln; Wien : Bohlau, 1988. 463 s.
Брюсов В.Я. Владимир Соловьев. Смысл его поэзии // Собрание сочинений : в 7 т. М. : Худ. лит., 1975. Т. 4. С. 218-230.
Минц З.Г. Владимир Соловьев - поэт // Минц З.Г. Блок и русский символизм: Избранные труды : в 3 кн.: Поэтика русского символизма. СПб. : Искусство-СПб, 2004. С. 273-313.
Ханзен-Лёве А.Русский символизм. Система поэтических мотивов. Мифопоэтический символизм начала века. Космическая символика. СПб. : Академический проект, 2003. 816 с.
Дашевская О. А. Мифотворчество В. Соловьева и «соловьевский текст» в поэзии XX века. Томск : Изд-во Том. ун-та, 2005. 150 с.
Орлицкий Ю. В. Стихотворные цитаты в критических статьях Вл. Соловьева // Владимир Соловьев и культура Серебряного века. М. : Наука, 2005. С. 145-151.
Лотман Ю.М., Успенский Б. А. О семиотическом механизме культуры // Лотман Ю.М. Семиосфера. СПб. : Искусство-СПб, 2000. С. 485-503.