The Byzantine History of the Platonic Dialogue and Its Reception in Russia in the 18th and 19th Centuries | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2020. № 456. DOI: 10.17223/15617793/456/9

The Byzantine History of the Platonic Dialogue and Its Reception in Russia in the 18th and 19th Centuries

The article examines the interconnectedness of Platonic dialogue traditions in Byzantium and in Russian eighteenth- and nineteenth-century philosophy. A comparison is made on the basis of dialogues on the immortality of the soul traced back to Plato's Phaedo. The Russian sources on the topic are works by Andrey Bolotov and Mikhail Shcherbatov. Dialogues of Gregory of Nyssa, Aeneas of Gaza, Methodius of Olympus, Ignatios the Deacon, Eustratius of Nicaea, and Eustathius of Thessalonica serve as the main Byzantine sources in this context. The authors' analysis of the sources offers a discussion about the following characteristic features: (1) Platonic dialogues of the Eastern Christian Greek tradition are written more in the Christian dogmatism style than in the Platonic maieutic way or an ironic dialectical mood. (2) Bolotov's and Shcherbatov's works show the same tendency. They present the problem of the immortality of the soul in the Christian manner: as a moralistic exhortation from a person who possesses the truth to another one who acquires it. (3) Of special interest is Shcherbatov's dialogue "A Conversation on the Immortality of the Soul". Shcherbatov considers the problem of the human being first of all as a social one, and the question of the immortality of the soul cannot be separated from the concepts of law and retribution. Besides, the relation between God and the human being is mediated by society. Here one can see a certain similarity in the understanding of interconnections between the human being, law, society, and God between Russian philosophy and the Byzantine philosophical theological tradition. On the basis of the aforementioned points, the authors make the following conclusions: (1) The interest in the Platonic dialogue tradition and in ancient philosophy in general both in Byzantium in the 4th-12th cc. and in the Russian philosophy of the 13th-19th cc. results from the influence of the mutual Eastern Christian heritage. In the Russian case, it is supplemented by the influence of the European Enlightenment philosophy. Turning to Plato for authors of these epochs is a way to reconcile philosophy and Christianity and to formulate the main Christian ideas using the language of ancient philosophy. (2) The Platonic dialogue tradition in Russia has some traits similar to the corresponding tradition in Byzantine Platonism. Inserted into the context of the Christian doctrine, Platonic dialogue transforms itself both in its content and in its form. (3) Reference to social and anthropological contexts in Russian Platonic dialogues and to theological and anthropological contexts in Byzantine Platonic dialogues could be interpreted as a characteristic feature of the Eastern Christian philosophical tradition.

Download file
Counter downloads: 110

Keywords

платоновский диалог, Федон, византийский неоплатонизм, эпоха Просвещения, А.Т. Болотов, М.М. Щербатов, Platonic Dialogue, Phaedo, Byzantine Neoplatonism, Enlightenment, Andrey Bolotov, Mikhail Shcherbatov

Authors

NameOrganizationE-mail
Bezzubova Olga V.Saint Petersburg Mining Universitybezzubova_olga@mail.ru
Goncharko Oksana Yu.Russian Christian Academy for the Humanities; Saint Petersburg Mining Universitygoncharko_oksana@mail.ru
Mikeshin Mikhail I.Saint Petersburg Mining UniversityMikeshin_MI@pers.spmi.ru
Всего: 3

References

Флоренский П. А. Общечеловеческие корни идеализма (философия народов) // Сочинения в четырех томах. Т. 3 (2). М. : Мысль, 2000. С. 145-168.
Шпет Г.Г. Очерк развития русской философии // Сочинения. М. : Правда, 1989. С. 11-342.
Абрамов А. И. Slavia scholastica как форма и содержание средневекового философствования (К вопросу о неоплатонических влияниях в философской культуре Киевской и Московской Руси) // Духовна спадщина Кшвськой Русг Випуск 1. Одеса, 1997. С. 17-25.
Абрамов А.И. К вопросу о платонических корнях русского философствования // Владимир Соловьев: взгляд сквозь столетие. М. : РАГС, 2002. С. 63-76.
Абрамов А.И. Оценка философии Платона в русской идеалистической философии // Платон м его эпоха. М. : Наука,1979. С. 212-237.
Абрамов А.И. Платоно-аристотелевские влияния в духовной культуре славянского средневековья // Сборник научных трудов по истории русской философии. М. : Кругъ, 2005. С. 268-270.
Абрамов А. И. Философия в духовных академиях (традиции платонизма в русском духовно-академическом философствовании) // Вопро сы философии. 1997. № 9. С.138-155.
Абрамов А.И. Философия всеединства Вл. Соловьёва и традиции русского платонизма // История философии. М. : ИФ РАН, 2000. Вып. 6. С. 15-32.
Тихолаз А.Г. Платон в философии всеединства Вл. Соловьева // Философская и социологическая мысль. 1991. № 7. С. 116-158.
Тихолаз А.Г. Платон и платонизм в русской религиозной философии второй половины XIX - начала ХХ веков. Киев : ВиРА «Инсайт», 2003. 368 с.
Тихолаз А.Г., Триандафиллидис Д.В. Интерпретация платонизма в творчестве Павла Флоренского // Философская и социологическая мысль. 1991. № 6. С. 94-118.
Хоружий С.С. Имяславие и культура Серебряного века: феномен московской школы христианского неоплатонизма // С.Н. Булгаков Религиозно-философский путь : междунар. науч. конф., посвящ. 130-летию со дня рождения / сост. М.А. Васильева, А.П. Козырев. М. : Русский путь, 2003. С. 191-207.
Светлов Р.В. «Русский Платон». Платонизм в русской культуре // Платон: Pro et contra. Платоническая традиция в оценке русских мыслителей и исследователей. Антология. СПб. : Изд-во РХГА, 2001. С. 5-18.
Подвойский Л.Я. Платонизм в русской культуре: очерки русской философской мысли. Астрахань : ИП Сорокин Р.В., 2012. 143 с.
Подвойский Л.Я. Платоносфера русской философской культуры. Астрахань : Астраханская цифровая типография, 2011. 211 с.
Тихеев Ю.Б. Платон в среде московских любомудров // Логос. 2011. № 4 (83). С. 131-139.
Тихеев Ю.Б. Платоническая космология и сотериология в поздней философии В.С. Соловьева // Вестник московского университета. Сер. 7. Философия. 2012. № 5. С. 17-25.
Тихеев Ю.Б. Платон в оценке И.В. Киреевского // Вестник РГГУ. Серия: Философия. Социология. Искусствоведение. 2010. № 13 (56). С. 155-164.
Nethercott F. Russia's Plato: Plato and the Platonic Tradition in Russian Education, Science and Ideology (1840-1930). Aldershot: Ashgate, 2000. 233 р.
Мирошниченко Е.И. Очерки по истории раннего платонизма в России: статьи по истории русской философии. СПб. : Алетейя, 2013. 170 с.
Артемьева Т.В. История метафизики в России XVIII века. СПб. : Алетейя, 1996. 317 с.
Артемьева Т.В. Михаил Щербатов. СПб. : Изд-во СПб. ун-та, 1994. 91 с.
Гаврюшин Н.К. «Риторика» М.В. Ломоносова и «Логика» Макария Петровича // Памятники науки и техники. 1985. М. : Наука, 1986. С. 131-154.
Щукина Д.А, Егоренкова Н.А. «Риторическая практика» И.С. Рижского (1796) в Горном университете: история и современность // Записки горного института. 2017. Т. 225. С. 376-384.
Щербатов М.М. Разговор о бессмертии души // Мысли о душе. Русская метафизика XVIII века / подг. текстов, вступ. ст. Т.В. Артемьевой. СПб. : Наука, 1996. С. 262-291.
Платон. Федон // Собрание сочинений : в 4 т. М. : Мысль, 1993. Т. 2. С. 7-80.
Gregorii Nysseni De anima et resurrectione (= Opera dogmatica minora. Pars III). Edidit A. Spira. Post mortem editoris praefationem accurate composuit E. Muhlenberg. Leiden: Brill, 2014 Русский перевод: Св. Григорий Нисский. О Душе и Воскресении, разговор с сестрою Мак-риною // Творения святых отцов в русском переводе. М., 1862. Т. 40.
Болотов А. Т. О душах умерших людей / подг. текстов, вступ. ст., коммент. Т.В. Артемьевой. СПб. : Алетейя, 2006. 202 с.
Артемьева Т.И., Микешин М.И. Страсти души Андрея Болотова // Болотов А. Т. Детская философия / вступ. ст., подг. текста, коммент. А. Т. Артемьевой, М.И. Микешина. СПб. : ИД «Петрополоис», 2012. С. 5-32.
Двинянинов Б.К. Танатология А. Т. Болотова (на основе анализа книги «О душах умерших людей») // Acta Editorium. 2012. № 11. С. 51-54.
Hoffmann M. Der Dialog bei den christlichen Schriftstellernder ersten vier Jahrhunderte. Berlin, 1966. С.130-135.
Черноглазов Д.А., Гончарко О.Ю. Платоновский диалог в Византии (IV-XII вв.) // Универсум платоновской мысли XXV: Платон и античная наука. URL: http://www.plato.spbu.ru/C0NFERENCES/2017/theses38.htm (дата обращения: 23.11.2019).
Маковецкий Е.А. Два диалога: Платон и св. Григорий Нисский // Мысль. 2010. Т. 9, № 1. С. 109-123.
Черноглазов Д.А. Платоновский диалог в Византии XII в.: «Феофил и Иерокл» Евстафия Солунского // Международная научная конференция «Пайдейя, государство, человек: антропология в Платоновской традиции» URL: http://www.plato.spbu.ru/C0NFERENCES/ 2019/ther149.html (дата обращения: 23.11.2019).
 The Byzantine History of the Platonic Dialogue and Its Reception in Russia in the 18th and 19th Centuries | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2020. № 456. DOI: 10.17223/15617793/456/9

The Byzantine History of the Platonic Dialogue and Its Reception in Russia in the 18th and 19th Centuries | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2020. № 456. DOI: 10.17223/15617793/456/9

Download full-text version
Counter downloads: 1275