Developing Mechanisms for Educational Migrants' Adaptation: Problems and Solutions (On the Example of Tomsk Universities) | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2020. № 456. DOI: 10.17223/15617793/456/22

Developing Mechanisms for Educational Migrants' Adaptation: Problems and Solutions (On the Example of Tomsk Universities)

The aim of this research is to generalize the experience of Tomsk universities in adapting educational migrants to the new educational and sociocultural environment and present recommendations for improving the quality of this process. For Tomsk Oblast, the study is relevant in connection with the implementation of the tasks of the national project "Education" and the formation of an agglomeration of Tomsk universities and research institutes into a "Big University" in order to activate the innovation environment. To determine the specifics and effectiveness of adaptation technologies in relation to international students in Tomsk universities, a two-stage study was conducted. The first stage was aimed at the monitoring and critical analysis of existing programs for the adaptation of educational migrants in Tomsk state universities. The main directions of Tomsk universities' work are determined: organizational support and support of international students in the university space, language training of international students, primary adaptation of international students in the city, sociocultural adaptation of international students. The purpose of the second stage was to identify the problems and features of working with educational migrants in universities by conducting semi-structured interviews with university academic staff and employees who have direct experience of working with international students. As a result, the authors have proposed ways to optimize the training of educational migrants in Tomsk universities, such as: increasing the entrance requirements to universities, organizing additional courses in Russian and English with mandatory testing of the level of knowledge of the language before starting training, and others. In general, the results of the study made it possible to formulate a number of recommendations for three main groups: educational, sociocultural, and psychological. An effective organization of international students' adaptation in the region requires: developing a unified model of pedagogical support for educational migrants, taking into account their national specifics; organizing training and professional development of university academic staff in order to form the necessary professional competencies to optimize teaching in various national groups; including cultural, country-specific and ethnographic disciplines in the training programs of international students; developing mechanisms aimed at creating positive images of Russian culture; improving mentoring and curating services for international students; increasing the quality of infrastructure and support services for international students in universities and the region, and others. The findings and recommendations can be taken into account when developing adaptation programs for educational migrants in the region.

Download file
Counter downloads: 138

Keywords

иностранные студенты, образовательная миграция, адаптация, социокультурная среда, Томск, университеты, international students, educational migration, adaptation, sociocultural environment, Tomsk, universities

Authors

NameOrganizationE-mail
Kostyukova Tatiana A.Tomsk State Universitykostykova@inbox.ru
Liventsova Evgeniya Yu.Tomsk State Universityevg.liv@mail.ru
Larionova Anastasia V.Tomsk State Universityanpavlar@mail.ru
Fakhretdinova Aleksandra P.Tomsk State Universitymaltsevaal@yandex.ru
Asyutina Oksana N.Tomsk State Universityasyutina55@mail.ru
Всего: 5

References

Фофанова К. В. К проблеме привлечения иностранных студентов в российские регионы // Гуманитарные и политико-правовые исследования. 2018. № 3 (3). С. 8-12.
Митин Д.Н. Образовательная (учебная) миграция: понятие, проблемы и пути решения // Вестник РУДН. Серия: Политология. 2010. № 3. С. 123-133.
Барышева Ю.С., Краснопольская А. П. Трансформация идентичности в условиях социокультурного пространства мегаполиса // Вестник Московского государственного университета культуры и искусств. 2015. № 6 (68). С. 108-115.
Доклад «О реализации государственной политики в сфере образования Томской области» // Законодательная дума Томской области. URL: https://duma.tomsk.ru/upload/files/ino2019.pdf (дата обращения: 14.04.2020).
Кашпур В.В., Поправко И.Г. Социокультурная адаптация мигрантов: Проблемы и стратегии (Томский кейс) // Вестник Томского государственного университета. 2012. 354. С. 88-93.
Южанин М.А. О социокультурной адаптации в иноэтнической среде: концептуальные подходы к анализу // Социологические исследования. 2007. № 5. С. 70-77.
Abbott A., Silles M. Determinants of International Student Migration // The World Economy. 2016. Vol. 39, is. 5. P. 621-635. DOI 10.1111/ twec.12319
Bessey D. International Student Migration to Germany // Empirical Economics. 2012. Vol. 42. P. 345-361. DOI 10.1007/s00181-010-0417-0
Agasisti T., Dal Bianco A. Determinants of College Student Migration in Italy: Empirical Evidence from a Gravity Approach // Social Sciences Research Network. 2007. URL: https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=1063481 (дата обращения: 14.04.2020). DOI: 10.2139/ssrn.1063481
Вартанян А.А. Международная образовательная миграция: региональный аспект // Мировая экономика и международные отношения. 2016. Т. 60, № 2. С. 113-121.
Рязанцев С.В., Письменная Е.Е., Кань Тоан Нгуен, Лукьянец А.С. Миграционный потенциал Вьетнама в контексте образовательной миграции в Россию // Научное обозрение. Серия 1: Экономика и право. 2015. № 2. С. 55-65.
Поздняков И.А. Проблемы адаптации иностранных студентов в России в контексте педагогического сопровождения // Известия Российского государственного педагогического университета им. А. И. Герцена. 2010. № 121. С. 161-166.
Психологическое сопровождение межкультурной адаптации иностранных студентов в полиэтническом образовательном пространстве ДВФУ: групповые формы работы / под общ. ред. Н.В. Виничук. Владивосток : ДВФУ, 2013. 112 с.
Иванова О. А. Формирование учебно-профессиональной Я-концепции иностранных студентов с разным уровнем межкультурной адаптации. Воронеж : ЦНТИ, 2014. 231 с.
Сунгурова Н.Л., Пеич И. Культурный интеллект и стратегии когнитивной регуляции эмоций как предикторы социокультурной адаптации иностранных студентов в процессе обучения в международном вузе // Вестник Томского государственного университета. 2019. № 448. DOI: 10.17223/15617793/448/24.
Киящук Т.В., Киящук А.А. Виды адаптации иностранных студентов к условиям обучения и проживания в России // Вестник РУДН. 2010. № 1. С. 25-28.
Рыкун А.Ю., Абрамова М.О., Сухушина Е.В. Отношение молодежи г. Томска к трудовым и образовательным мигрантам (на примере исследования молодежи г. Томска) // Вестник Томского государственного университета. Философия. Социология. Политология. 2017. № 37. С. 172-182.
Булатова Т.А., Глухов А.П. Состояние межэтнических отношений в Томске в оценке образовательных мигрантов // Вестник Томского государственного университета. Философия. Социология. Политология. 2018. № 43. С. 117-122.
О нас // Центр сопровождения иностранных студентов НИ ТГУ. URL: http://studentcenter.tsu.ru/content/о-нас (дата обращения: 08.04.2020).
Отдел по работе с иностранными обучающимися НИ ТПУ. URL: https://tpu.ru/university/structure/department/view?id=7776 (дата обращения: 14.04.2020).
ТПУ вместе с университетами Томска создает межвузовский центр по работе с иностранными студентами // Служба новостей ТПУ. URL: https://news.tpu.ru/news/2018/11/16/33972/ (дата обращения: 15.04.2020).
Поступление для иностранных граждан // Российский университет дружбы народов. URL: http://www.rudn.ru/admissions/admission-for-foreign-citizens (дата обращения: 15.04.2020).
Иностранному студенту // Санкт-Петербургский политехнический университет Петра Великого. URL: https://www.spbstu.ru/ students/foreign-student/ (дата обращения: 16.04.2020).
Подготовительный факультет // Казанский (Приволжский) федеральный университет. URL: https://prepschool.kpfu.ru/ (дата обращения: 14.04.2020).
Иностранные студенты российских вузов // Study in Russia. URL: https://studyinrussia.ru/actual/articles/inostrannye-studenty-rossiyskikh-vuzov/?sphrase_id=166926 (дата обращения: 14.04.2020).
Студенческие организации и объединения // Российский университет дружбы народов. URL: http://www.rudn.ru/life/student-organisations/list (дата обращения: 14.04.2020).
Психологическая служба для студентов: быть услышанным и получить обратную связь // Российский университет дружбы народов. URL: https://www.spbstu.ru/media/news/studencheskaya_zhizn/psikhologicheskaya_sluzhba_dlya_studentov_byt_uslyshannym_i_poluchit_ obratnuyu_svyaz/?sphrase_id=1473575 (дата обращения: 16.04.2020).
Волонтерство // Российский университет дружбы народов. URL: http://www.rudn.ru/life/volunteering (дата обращения: 14.04.2020).
Лучшие университеты в Росссии // Study in Russia. Сайт Министерства науки и высшего образования РФ. URL: https://studyinrussia.ru/study-in-russia/scholarships/ (дата обращения: 16.04.2020).
 Developing Mechanisms for Educational Migrants' Adaptation: Problems and Solutions (On the Example of Tomsk Universities) | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2020. № 456. DOI: 10.17223/15617793/456/22

Developing Mechanisms for Educational Migrants' Adaptation: Problems and Solutions (On the Example of Tomsk Universities) | Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta – Tomsk State University Journal. 2020. № 456. DOI: 10.17223/15617793/456/22

Download full-text version
Counter downloads: 1275